Mobilberoende...

R

Raderad medlem 148240

Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar?

Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är uttråkad raderar jag bara appen och börjar slöscrolla igen.

Har en annan app som blockerar allt, men bara under en begränsad tid.

Mest är det youtube & disney & slöscrolla nyheter t ex.
 

Bifogade filer

  • shutterstock_556379524-3xbIDvfWYmH8aIOJGp9h4w.jpg
    shutterstock_556379524-3xbIDvfWYmH8aIOJGp9h4w.jpg
    20,3 KB · Visningar: 15
Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar?

Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är uttråkad raderar jag bara appen och börjar slöscrolla igen.

Har en annan app som blockerar allt, men bara under en begränsad tid.

Mest är det youtube & disney & slöscrolla nyheter t ex.
En trevlig (som i lockande, och sockrig) bok/stickning som man tar upp varje gång man har dötid. Men det är väldigt svårt faktiskt tycker jag.

Dvs jag tror inte man kan ersätta någonting med tomhet. Dvs du har tomhet -dötid och tar då upp mobilen. Antagligen är det svårt att ersätta snabba kickar -mobilen med att stirra in i en vägg en halvtimma tänker jag.
 
Försök ersätta med nått annat.
Ser du redan en serie eller film och ändå grejjar med mobilen?
Då kan du köpa en sån bok en sitter och fyller i färger i t.ex. Måla, virka, städa :D sticka, gå ut o gå (o kanske lyssna på en podd) träna

De är svårt, jag använder min för mycket med
 
En trevlig (som i lockande, och sockrig) bok/stickning som man tar upp varje gång man har dötid. Men det är väldigt svårt faktiskt tycker jag.

Dvs jag tror inte man kan ersätta någonting med tomhet. Dvs du har tomhet -dötid och tar då upp mobilen. Antagligen är det svårt att ersätta snabba kickar -mobilen med att stirra in i en vägg en halvtimma tänker jag.

Jag tänker att man kan lära sig uppskatta "tomhet" som en variation. Stirra in i en vägg kanske är mer obekvämt än att blunda dock. Det blir sällan väldigt tomt, istället fyller man det.

Men den där FOMO är en vass fiende. Fast det kanske är något annat i sitt liv man verkligen missar när man jagar den.
 
Jag tänker att man kan lära sig uppskatta "tomhet" som en variation. Stirra in i en vägg kanske är mer obekvämt än att blunda dock. Det blir sällan väldigt tomt, istället fyller man det.

Men den där FOMO är en vass fiende. Fast det kanske är något annat i sitt liv man verkligen missar när man jagar den.

Det bästa är naturen, där finns massa se, höra och känna som en missar med mobilen klistrad framför sig.
 
Jag tänker att man kan lära sig uppskatta "tomhet" som en variation. Stirra in i en vägg kanske är mer obekvämt än att blunda dock. Det blir sällan väldigt tomt, istället fyller man det.

Men den där FOMO är en vass fiende. Fast det kanske är något annat i sitt liv man verkligen missar när man jagar den.
Absolut! men jag tänker att det är svårare och kanske nästa steg.

Eller om man tar det som en mer aktiv tomhet, meditation kanske.
 
Jag har också för lätt att fastna i mobilen tyvärr. Försöker ta mig för att göra något annat när "suget" kommer men många gånger är energinivån för låg för att göra något aktivt (läsa, handarbete, fysisk aktivitet). Det som ibland hjälper är om jag innan den reflexmässiga rörelsen att ta upp mobilen hinner tänka till på frågan - Vad kan få mig att sluta? Det behöver inte vara något på en gång men det hjälper att ha något som ska göras om 5-10-15 minuter. Den avkopplingen jag tycker mig få med mobilen gör att jag kan hitta energi att ta en promenad, plocka ur diskmaskinen, gå och lägga mig eller vad det nu är dags för. Funkar inte alltid men blir bättre för varje gång jag övar på det.
 
Ja, det är svårt då jag inte riktigt orkar göra något. Har extremt dålig motivation till det mesta och ingen energi alls.

Jag skulle ibland hellre stirra in i en vägg, men innan jag hinner tänka så är mobilen där igen.
 
Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar?

Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är uttråkad raderar jag bara appen och börjar slöscrolla igen.

Har en annan app som blockerar allt, men bara under en begränsad tid.

Mest är det youtube & disney & slöscrolla nyheter t ex.
Jag lägger undan telefonen avstängd när jag ska göra annat i hemmet och lämnar den ofta hemma när jag är ute och gör något.
Har jag telefon på mig kan jag inte låta bli den men är den avstängd/inte med glömmer man den snabbt :)
 
Försök ersätta med nått annat.
Ser du redan en serie eller film och ändå grejjar med mobilen?
Då kan du köpa en sån bok en sitter och fyller i färger i t.ex. Måla, virka, städa :D sticka, gå ut o gå (o kanske lyssna på en podd) träna

De är svårt, jag använder min för mycket med
Vilket bra tips, tack!
 
Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar?

Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är uttråkad raderar jag bara appen och börjar slöscrolla igen.

Har en annan app som blockerar allt, men bara under en begränsad tid.

Mest är det youtube & disney & slöscrolla nyheter t ex.


Själv har jag nästan aldrig mobilen i sovrummet. Jag gillar att lägga mig och läsa en bra bok på kvällen går ofta och lägger mig runt 22 läser en timme och sover sen.

Försöker sen läsa eller lösa korsord när jag har dötid på dagarna. Har aldrig mobilen när jag kollar på tv.

Tar alltid med mobil när jag går ut men försöker låta bli att plocka upp den ur väskan. Hade gärna lämnat den hemma men har en sjukdom som gör att mobilen är en trygghet om jag behöver kontakta någon då jag kan bli snabbt försämrad ibland.

Det handlar om att öva på att aktivt göra något annat än att ta upp mobilen så fort du har dötid. Programmera om hjärnan helt enkelt. Vad du ska ersätta det med beror ju på vad du har för intressen och vad du gillar att göra såklart.
 
Själv har jag nästan aldrig mobilen i sovrummet. Jag gillar att lägga mig och läsa en bra bok på kvällen går ofta och lägger mig runt 22 läser en timme och sover sen.

Försöker sen läsa eller lösa korsord när jag har dötid på dagarna. Har aldrig mobilen när jag kollar på tv.

Tar alltid med mobil när jag går ut men försöker låta bli att plocka upp den ur väskan. Hade gärna lämnat den hemma men har en sjukdom som gör att mobilen är en trygghet om jag behöver kontakta någon då jag kan bli snabbt försämrad ibland.

Det handlar om att öva på att aktivt göra något annat än att ta upp mobilen så fort du har dötid. Programmera om hjärnan helt enkelt. Vad du ska ersätta det med beror ju på vad du har för intressen och vad du gillar att göra såklart.
Tyvärr så är det inte så enkelt för mig som att 'öva'.

Jag vill inte ersätta med något annat. Jag vill kunna slappna av.
 
För några år sedan så tyckte jag att mobilen tog för mycket tid från det jag vill göra. Jag skaffade mig en dumbphone och gav min smartphone till en bekant att ha så jag inte skulle vara för nära frestelsen att vilja använda den.
Det skulle jag göra men behöver den till jobbet. Det suger!

Hur gör du med bankid och sånt? Eller har din bekanta telefonen fast den är din fortfarande?
 
Det skulle jag göra men behöver den till jobbet. Det suger!

Hur gör du med bankid och sånt? Eller har din bekanta telefonen fast den är din fortfarande?
Vill mitt jobb att jag har telefonen på jobbet så får arbetsplatsen förse mig med en lämplig telefonen för mina arbetsuppgifter, telefonen är sedan kvar på arbetsplatsen när jag inte jobbar.
Ja, den var min fortfarande men behövde att det var jobbigt att få tag i telefonen.
Bankärenden gjorde jag med bankdosan och skulle jag beställa något fick det bli kortet.

Nu varvar jag telefon men nästa år så kommer min telefonen vara för gammal för att vara säker att ha bank-id appen men för bra för att skaffa ny bara för det så då blir jag utan bank-id helt och hållet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 924
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp