Mobbat barn

Enya

Trådstartare
Mina barn började i en större skola nu i höst. Från en liten trygg byskola med 100 elever till en större otrygg skola med 300 elever. Alla tre har klagat över att de blivit lite retade, men framför allt den äldsta, som går i fyran, blir riktigt mobbad. Så pass att han i i går lämnade skolområdet och valsade omkring i intilliggande bostadsområdet.

Det är allt om att han är ful, fattig, luktar äckligt och är tjock till att han är kort och 6 år. Han tar illa vid sig, givetvis, och accepterar inte heller att de andra barnen försöker uppfostra honom i oskrivna regler.... Det är en viss skillnad på attityden hos barnen i byskolan och hos barnen i den nya skolan. Kan säga som så att jag är inte alls positivt inställd till den här skolan nu. Så här i efterhand har jag fått veta en hel del negativt om skolan i sig, men jag trodde verkligen inte att det skulle bli så här när jag flyttade dit dem. Jag tycker synd om sonen, givetvis, men vi har ju kontakt med läraren i klassen.

Men hur ska jag gå vidare? Läraren i klassen samt en i mobbningsteamet har pratat med klassen vid olika tillfällen, men bara pratat och då inte pratat om min son utan allmänt om mobbning. Eftersom min son är lite stökig, stör lite på lektionerna, sitter inte still osv så tycker personalen att han liksom... ja, inte kan skylla sig själv, men att han måste ändra på sig så att de andra accepterar honom mer. På ett sätt har de ju rätt, det kan skapa irritation när han stöka, som gör att barnen inte vill ha honom i gemenskapen. Men det jag mest känner nu är att oavsett vad han gör egentligen så ger det inte de andra rätt att mobba honom, knuffa honom, kalla honom en massa, slänga omkring med hans saker osv.

Hur ska jag gå vidare med detta? Vad brukar skolor göra åt sånt här?
 
Sv: Mobbat barn

våran skola har ju en handlingsplan om hur man ska gå tillväga vid mobbing, kolla med skolan i fall det finns och du bör ju även få läsa den och prata med klassläraren.

Jag gjorde ju så med min dotter i år 5 då var det en snäll klasskamrat som spottat på en tavla som min dotter gjort, när jag fick veta detta så tog det hus i h-vete och efter samtal med klassläraren och rektorn så höll jag flickan hemma tills det knackade på vår dörr och denna klasskamrat med föräldrar stod på våran trapp och bad om ursäkt, hon var hemma i två dagar, men detta var ett extremfall

börja läsa handlingsplanen.....
 
Sv: Mobbat barn

Alla skolor ska enligt skollagen ha en likabehandlingsplan som tydligt redogör för hur man ska gå tillväga om någon utsätts för kränkande behandling. Den ska du själv se till att få läsa. Se sedan till att få ett möte med berörd personal på skolan, samt ev rektor och specialpedagog/kurator/elevhälsoteam, så att du kan få en tydlig bild kring hur de arbetar med problemet samt hur du som förälder kan hjälpa till på bästa sätt.

Det är ju förfärligt att din son blir utsatt på detta vis, och jag förstår att det känns fruktansvärt för er båda! Hoppas att det snart blir bättre!
 
Sv: Mobbat barn

Nu vill jag inte skrämma :devil: ur dig men det du INTE ska acceptera är att skolpersonalen tycker han har sig själv att skylla

Den gick vi på och det slutade i katastrof för min äldsta. Han har än idag 21 år gammal sociala problem.
Höll på att sluta likadant för yngsta sonen, men istället gick han om fyran och fick världen bästa lärarinna. Han är å andra sidan mycket starkare psykiskt än sin storebror så det hjälpte nog också till.

Kanske är det så att han inte riktigt är mogen för fyran? Det är ett ganska stort steg från trean till fyran och då också byta från liten till stor skola om man inte är mogen kan vara riktigt problematiskt
 
Sv: Mobbat barn

Vi är egentligen helt överens alla om att han visst är mogen för 4an. Det är inte mognaden som är problemet utan viljan, och han är född med åsikterna att man inte ska göra vissa saker om de inte är roligt. Han skärper sig när något för honom viktigt står på spel, då gör han precis det han ska. Men det är ju inte det tråden handlar om, utan om mobbningen.

Jag ska prata med hans lärare om att läsa likabehandlingsplanen i alla fall.
 
Sv: Mobbat barn

Vi är egentligen helt överens alla om att han visst är mogen för 4an. Det är inte mognaden som är problemet utan viljan, och han är född med åsikterna att man inte ska göra vissa saker om de inte är roligt. Han skärper sig när något för honom viktigt står på spel, då gör han precis det han ska. Men det är ju inte det tråden handlar om, utan om mobbningen.

Jag ska prata med hans lärare om att läsa likabehandlingsplanen i alla fall.

Ush jag kan inte så mycket om mobbing heller för den delen (liksom om tvätt) men det känns som att "prata lite allmänt" inför klassen inte känns tillräckligt. Det kan väl läraren inte ens tro själv på.

Vad är det för fel på att ryta till ordentligt och köra en rejäl utskällning (gjorde vår lärare en gång och det fungerade finfint, omedelbart resultat, löste problemet på 20 minuter, å andra sidan var det en väldigt populär tjej som tillfälligt gjort sig lite impopulär, genom att vara elak, nioåringar. Det kanske är mer lätthanterligt, antar jag i alla fall, eftersom utskällning har jag aldrig hört om som antimobbingmetod tidigare..)
 
Sv: Mobbat barn

Det kanske är mer lätthanterligt, antar jag i alla fall, eftersom utskällning har jag aldrig hört om som antimobbingmetod tidigare..)

Nej men det beror nog på att det ska duttas så förbannat. Det var precis likadant när jag blev mobbad som när sonen blev mobbad, både jag och han var nog lite överkänsliga enligt lärarna :grin: Eller ja, när jag blev mobbad så brydde sig ju inte lärarna alls men sa till mig att pojkar gör ju så när de tycker om någon :grin: När sonen blev mobbad så pratade läraren framför klassen att de skulle vara snälla mot honom och inte ta hans mössa och trycka in snö i hans öron eftersom han fick öroninflammation då. Allt medan sonen satt där och kände sig utpekad. Det var först när de fick en lärare som orkade punktmarkera och säga ifrån på skarpen som det blev slut med mobbningen för hans del.

Enya, jag tycker inte att du ska ta att han är stökig och att lärarna då anser att han får skylla sig själv. Visst han ska inte störa de andra men det är ju något du och han ska komma överens om. Lärarna ska se till att alla barn mår bra i skolan oavsett vad de har på sig eller hur de har det hemma eller vad nu barn kan hitta på att mobba någon annan för. Stå på dig och ge dig inte. Att bli mobbad kan förstöra så otroligt mycket för en människa.

Peppkram
 
Sv: Mobbat barn

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' skrev inget så intressant, tog bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Mobbat barn

Eftersom min son är lite stökig, stör lite på lektionerna, sitter inte still osv så tycker personalen att han liksom... ja, inte kan skylla sig själv, men att han måste ändra på sig så att de andra accepterar honom mer.

Nej, nej, nej, nej, nej och åter nej. Aldrig!!! Det är de andra barnen som måste lära sig att alla människor inte är exakt likadana och alla är lika bra.

"ful, fattig, luktar äckligt och är tjock" Vet du att just de sakerna är de vanligaste man kallar mobbingoffer? Det har INGENTING att göra med hur din son är.

Jag är för trött för att skriva mer just nu men Enya, kommer du ihåg mina trådar om hur min dotter hade det i grundskolan? Jag tror att några finns kvar i forumet. Ge dig aldrig!
 
Sv: Mobbat barn

Ush jag kan inte så mycket om mobbing heller för den delen (liksom om tvätt) men det känns som att "prata lite allmänt" inför klassen inte känns tillräckligt. Det kan väl läraren inte ens tro själv på.

Vad är det för fel på att ryta till ordentligt och köra en rejäl utskällning (gjorde vår lärare en gång och det fungerade finfint, omedelbart resultat, löste problemet på 20 minuter, å andra sidan var det en väldigt populär tjej som tillfälligt gjort sig lite impopulär, genom att vara elak, nioåringar. Det kanske är mer lätthanterligt, antar jag i alla fall, eftersom utskällning har jag aldrig hört om som antimobbingmetod tidigare..)

Visst kan en utskällning vara effektivt, men mest för stunden, tyvärr. Och en lärare "får" väl inte ta i så till eleverna i dag. Lite annat mot förr när lärarna fick ge ungarna kvarsittning! :angel:
 
Sv: Mobbat barn

Nej men det beror nog på att det ska duttas så förbannat. Det var precis likadant när jag blev mobbad som när sonen blev mobbad, både jag och han var nog lite överkänsliga enligt lärarna :grin: Eller ja, när jag blev mobbad så brydde sig ju inte lärarna alls men sa till mig att pojkar gör ju så när de tycker om någon :grin: När sonen blev mobbad så pratade läraren framför klassen att de skulle vara snälla mot honom och inte ta hans mössa och trycka in snö i hans öron eftersom han fick öroninflammation då. Allt medan sonen satt där och kände sig utpekad. Det var först när de fick en lärare som orkade punktmarkera och säga ifrån på skarpen som det blev slut med mobbningen för hans del.

Enya, jag tycker inte att du ska ta att han är stökig och att lärarna då anser att han får skylla sig själv. Visst han ska inte störa de andra men det är ju något du och han ska komma överens om. Lärarna ska se till att alla barn mår bra i skolan oavsett vad de har på sig eller hur de har det hemma eller vad nu barn kan hitta på att mobba någon annan för. Stå på dig och ge dig inte. Att bli mobbad kan förstöra så otroligt mycket för en människa.

Peppkram

Jag vet hur det är att bli mobbad, jag blev det under alla mina skolår. Tyvärr är jag rädd att det "aldrig" tar slut i den skolan. En gång mobbad där, alltid mobbad. Är det inte så överlag?

Tråkigt att du och din son också har fått den erfarenheten! :crazy:

Jag och mamma pratade om det och jag sa rent ut att det är för jävligt, hade de mobbat honom om han haft samma sorts epilepsi som jag har? Jag beter mig vid anfall lite konstigt, automatiska rörelser, tom blick alternativt ögon som svänger från ena sidan till andra osv. Hade min son haft det så hade han ju varit sjuk! Hade läraren ansett att han skulle sluta "störa" och göra att han blir mobbad då? Jag tycker att man ska se min sons problem som man ser på en sjukdom man inte kan hjälpa. För han har svårt för att inte störa. Vi arbetar så klart med det, men han har problemen ändå. Till viss del kan jag säga att han inte kan hjälpa det, till viss del kan han hjälpa det. Men det ger ju inte någon någon anledning att bete sig illa mot honom. Jag blir så trött på sånt.
 
Sv: Mobbat barn

Nej, nej, nej, nej, nej och åter nej. Aldrig!!! Det är de andra barnen som måste lära sig att alla människor inte är exakt likadana och alla är lika bra.

"ful, fattig, luktar äckligt och är tjock" Vet du att just de sakerna är de vanligaste man kallar mobbingoffer? Det har INGENTING att göra med hur din son är.

Jag är för trött för att skriva mer just nu men Enya, kommer du ihåg mina trådar om hur min dotter hade det i grundskolan? Jag tror att några finns kvar i forumet. Ge dig aldrig!

Visst mins jag! Det var dig och TW jag tänkte på när jag hade postat tråden faktiskt :)

Hur har din dotter det i dag?

Det där om att han ska störa mindre för att inte bli så mobbad har gnagt i mig från början. Först tänkte jag att det ju ligger lite i det- han stör, jag vet hur han är och det skapar givetvis irritation från andra barnens sida. När jag sedan fick höra vad de andra barnen gör åt saken och att det också är så att han inte gjort något mot dem och de enda är elaka så kände jag bara hur fel det var. Men därmed inte sagt att jag kan förstå reaktionerna hos de anda barnen. Flera av dem har slutat, medan två eller tre fortfarande håller. Den ena grabbens mamma har häst i samma stall som jag har min. Min går på lösdrift och de andra är i stallet. När jag träffade henne och hälsade så kände jag direkt dåliga vibbar från henne. Ni vet, känslan man kan få av en person. Tex om den är varm och vänlig. Så kändes det inte alls och senare har jag känt vidare att hon är rätt ...snobbig typ.

När jag fick veta vems mamma det är skrattade jag rakt ut, inte konstigt ungen är som han är med en sådan mor.....:grin:

Den andra pojken är rätt stökig i skolan, rätt bortskämd överlag har jag märkt och rätt tuff mot läraren. Genast när jag kom in i klassrummet kände jag att jag faktiskt inte gillade den pojken. Då visste jag inte vem han var och att han var en av skitungarna som mobbar min son.

Man får inte kalla andras barn för skitungar och många anser att det är SÅ synd om mobbarna, men jo, jag anser det är skitungar och jag gillar inte dem alls. Oavsett deras problem.

Jag tänker inte ge mig, slutar det inte är det jag som kliver in i klassrummet och talar om för dem vad jag tycker om det här. Oavsett vad läraren tycker....

Hur är det med det här med att polisanmäla? Hur långt ska jag vänta innan jag gör något? Nu pratar ju personalen med barnen och visst har det blivit bättre, men hur lång tid ska de få på sig att göra det bra?
 
Sv: Mobbat barn

Visst kan en utskällning vara effektivt, men mest för stunden, tyvärr. Och en lärare "får" väl inte ta i så till eleverna i dag. Lite annat mot förr när lärarna fick ge ungarna kvarsittning! :angel:

Denna var effektiv för alltid (ingen blev retad igen förrän i högstadiet, annan person, då sa vi till lärarna men de totalignorerade så det fortgick lite, men inte mycket eftersom de flesta i klassen inte accepterade.). Men det hade nog inte gått så långt. Typ två dagar av att några inte hade umgåtts med eleven på rasten.
 
Sv: Mobbat barn

Äsh jag skriver det där jag raderade i alla fall (trots att jag som sagt inte har ngn aning). Men läraren borde väl ändå kunna förstå att hon har två olika problem, inte ett problem.

problem 1. Ett barn blir mobbat

problem 2. Ett barn stör i klassen.

Spela roll att det är samma barn, det går nog inte att lösa båda sakerna som två flugor i en smäll. Hon måste nog jaga dem en och en.

Elak fråga till läraren om man blir förbannad -känner eleverna din irritation över störningarna. Är det möjligt att ditt beteende tillåter och förstärker deras beteende. (ok det är nog extremt odiplomatiskt, men spontant funderar man).

(Å andra sidan kanske inte så sannolikt om hon redan har problem med de eleverna)
 
Senast ändrad:
Sv: Mobbat barn

Min dotter mår fortfarande mycket dåligt. Hon är deprimerad, har ångestattacker och har svårt för att lita på människor. Hon gick på BUP tills hon blev myndig, är nu överflyttad till vuxenpsykiatrin som är ett skämt.

Jag har lite mycket runt min pappas bortgång just nu, men jag hjälper gärna dig när det lugnat sig. Det du ska börja med omedelbart är att skriva en dagbok. Varje dag. Har det inte hänt något skriver du det, händer det sonen något skriver du det, har du haft möte/samtal med skolan antecknar du vad som sägs. Och säg till skolan att du fortlöpande vill ha alla papper, mötesanteckningar osv. Spara allt. Om du hamnar i samma cirkus som jag gjorde (hoppas jag verkligen inte) så måste du ha allt, man minns inte exakt själv när man är mitt i smeten.

Och tillåt inte att de lägger skulden på din son.
 
Sv: Mobbat barn

Min dotter mår fortfarande mycket dåligt. Hon är deprimerad, har ångestattacker och har svårt för att lita på människor. Hon gick på BUP tills hon blev myndig, är nu överflyttad till vuxenpsykiatrin som är ett skämt.

Jag har lite mycket runt min pappas bortgång just nu, men jag hjälper gärna dig när det lugnat sig. Det du ska börja med omedelbart är att skriva en dagbok. Varje dag. Har det inte hänt något skriver du det, händer det sonen något skriver du det, har du haft möte/samtal med skolan antecknar du vad som sägs. Och säg till skolan att du fortlöpande vill ha alla papper, mötesanteckningar osv. Spara allt. Om du hamnar i samma cirkus som jag gjorde (hoppas jag verkligen inte) så måste du ha allt, man minns inte exakt själv när man är mitt i smeten.

Och tillåt inte att de lägger skulden på din son.

I dag berättade min son att hon blivit knuffad, sparkad, slagen, nertryckt och boxad på av tre andra elever. Enligt sonen trodde han först att det var lite på skoj, att de inte menade riktigt allvar, men han insåg snabbt att det visst var allvar och tog sin tillflykt till toaletten i närheten. Men dörren var låst så han ryckte i handtaget några gånger innan han smet undan och en personal kom och avbröt allt. När personalen gått kom personen från toaletten ut och tog tag i min son, försökta trycka fast armarna osv, och försökte tvinga honom att titta på honom (han vägrade givetvis, med rätta) och talade om att man inte gör så när någon annan är på toa och avslutade det hela med att boxa honom i magen.

Jag såg att hans lärare försökt ringa mig och då skickade jag ett sms för att höra vad det gällde (visste inte om jag kunde störa kl 8 på kvällen, en lärare vill också vara ledig). Hon ringde sedan upp och berättade samma sak som min son, nästan, och jag fyllde i vid det hon inte visste. Hon ska skriva ner allt och även meddela rektorn om detta för det är ju inte ok. Hon ringde även ena pojkens mamma och en annan person ringde den andra pojkens mamma. Ena pojken stod för vad han gjort men inte den andra så de ska prata mer med barnen om detta. De hade även en halv lektion om just det här med att vissa i klassen är elaka mot min son och hur man ska vara mot andra människor.

Jag har tagit till mig ditt förslag om att skriva ner allt och har så gjort nu. Allt kommer att hamna i dagboken nu! Det är fruktansvärt att jag ens ska behöva ha en sådan dagbok.

Den ena av barnen som var med och slog i dag är den killen jag beskriv i något inlägg sedan; han som är bortskämd och som jag inte "gillar". En av de andra är son till en som har häst i samma stall som jag. Bara det att hennes häst står på box och min går på lösdrift. Men hennes attityd märks klart och tydligt, hon är snobbig och tycker väl att hon är bättre än vad jag är då hon har "finare" och bättre häst osv. Jag visste inte att hon var mamma till en i samma klass som min son, när jag genast från första stund kände att hon och jag nog inte har något som helst gemensamt samt att jag inte gillar henne. Sådan mamma, sådan son....

Så tråkigt med din dotter! :crazy: Jag hoppas verkligen att hon får all hjälp hon behöver (men med tanke på vuxenpsyk, så antar jag att hon inte får det...). Barn, och tonåringar, kan vara så fruktansvärt elaka mot andra. Var får de allt i från???:(
 
Sv: Mobbat barn

Jag saknar ord för barns grymhet!

Vill bara förtydliga att dagbok är bra att skriva av flera anledningar. En av dem är att om man skriver ned detta som hänt är det svårare för dig att förminska och tona ned det senare. Vad jag menar är att man kan tendera att förminska vissa saker för att det ska bli lättare att härda ut.

Många kramar för att du ska orka! Tur att detta uppmärksammas nu.
 
Sv: Mobbat barn

Tänkte skriva också att om du inte har varit på elevkonferens ännu så kan det komma att bli en. Bli inte för orolig. Det är som ett möte med rektor, kurator och pedagoger. Det är allas uppgift att se till att det blir bra för ditt barn. Då kommer dagboken också väl till pass. Medan läraren har sina tjänsteanteckningar o s v så har du din dagbok.

Mer tigermammekramar!
 
Sv: Mobbat barn

Bra. Jag är som sagt lite off och disträ just nu, men jag lovar att hålla ett öga på tråden och är det något så pma mig. Jag hjälper dig hjärna med mina erfarenheter.
 
Sv: Mobbat barn

Tack så mycket snuffsan!! :)

och kl

Det har varit lugnt de senaste två dagarna. Igår var ena pojkens pappa med i skolan och det gick jättebra. Pojken var mycket snällare, så var han även i dag, trots att pappan inte var med! Känns bra att de tar tag i det nu! Framsteg skulle jag vilja säga!

Någon elevkonferens har jag inte varit på, men rektorn vet om vad som händer så det blir kanske inte någon. Jag och hans lärare har regelbunden kontakt ( varje dag i stort sett) och jag har fått frågan om rektorn ska vara med på mötet, men jag har tackat nej och sagt att jag inte tycker att det behövs just nu. Kan vi lösa det ändå så spelar det ingen roll.

Men just NU ska jag och min son faktiskt njuta av att det går bra och att inget hänt på två dagar. Skitbra ju! Vi måste leva på hoppet, så klart, men jag är ju medveten om att problemet troligtvis inte är löst. Så lätt går det nog inte.

Berättade jag att bibliotekarien en dag förra veckan sa att min son är så mycket lugnare och harmonisk nu än vad han var förut? Sånt är kul att höra! Det märks hemma också att deti nte är lika mycket mobbning som för några veckor sedan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 505
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 358
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp