Mobbande häst. Vad göra???

P

Paavo

Jag har 3 hästar: 2 stora och en shettis.

Problemet är att den ena av storhästarna "mobbar" den andra. T ex: 1.Släpper inte in henne i ligghallen vid lösdriften.2. Vänder baken till och sparkar. 3.Biter den andra.
Ibland står dom inne i boxar. Då står den "elaka" hästen och sparkar på mellanväggen mellan boxarna. Inte en gång utan kanske 20 gånger innan hon lugnar sig. (Har bara 2 boxar så jag kan inte flytta isär dom).

Shettisen bryr dom sig knappast om alls.

Är det nån som har nåt tips vad man kan göra?

Sv: Mobbande häst. Vad göra???

Jag har 3 hästar: 2 stora och en shettis.

Problemet är att den ena av storhästarna "mobbar" den andra. T ex: 1.Släpper inte in henne i ligghallen vid lösdriften.2. Vänder baken till och sparkar. 3.Biter den andra.
Ibland står dom inne i boxar. Då står den "elaka" hästen och sparkar på mellanväggen mellan boxarna. Inte en gång utan kanske 20 gånger innan hon lugnar sig. (Har bara 2 boxar så jag kan inte flytta isär dom).

Shettisen bryr dom sig knappast om alls.

Är det nån som har nåt tips vad man kan göra?
Sära dem! Den hästen talar med hela sitt register att hon ogillar den andre. det blir lätt skador i en sådan orolig hage.
gulan

Sv: Mobbande häst. Vad göra???

Kan funka bättre om det är 4 i gruppen eller två, har själv dåliga erfarenheter av 3 hästar i samma hage där det var 2 ponnyer som jagade den tredje. Så antingen en häst till eller en häst mindre i hagen, kan ju funka i alla fall, sen går ju vissa hästar inte ihop helt enkelt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18