Mobbad pga. täcke? [långt]

G

Grimhild

Kopierar ett stycke ur min "träningsdagbok" och skulle vilja veta vad ni bukefalister tror om händelsen som utspelade sig i hagen idag.
Min häst går med 4 fjordingar, på lösdrift. Det är sällan som han har täcke, brukar rida med förnuft och skritta av honom det blöta för att slippa klippa och täcka. Men idag skulle jag täcka honom med ett grönt rentäcke, var det tänkt... men läs, begrunda och kommentera... Hästarna har gått tillsammans i snart två år, och är har alla stadiga platser i flocken, och brukar ha det fint tillsammans. Min häst brukar vara hög i rang, och "bossar" över övriga, utom en.

"Hemma så var han ganska svettig, så jag slängde på fleecetäcket och det tunna regntäcket. När han ätit sin vanliga giva så släppte jag honom i hagen, och slängde till hela gänget lite morötter. Och sen när dom ätit, blev dom alla fullkomligt skogstokiga... Tydligen var det jätteintressant med Justus nya fina täcke...

Paola och Lina satte efter honom i trav, sen kom Viggo, kastade med huvudet och såg ut att vara allmänt full i fan, och därefter Gulliver. Till slut låg dom alla fyra i baken på Justus och travade runt, runt, tills Justus stannar. Och Paola skrället vänder rumpan till och sätter igång att sparka på min stackars häst. Hon sparkar hela tiden, och Justus vänder sig om, och där står dom och sparkar på varandra... Paola "skriker" dessutom. Övriga tre tittar på, och jag kommer springande i full kariärr, skriker och viftar med armarna.

Dom ger upp sparkandet och travar vidare i samlad trupp, ser pigga och glada ut, till slut lyckas jag genskjuta dom och fångar in min stackars häst. Han ser lite bekymrad ut i blicken. Jag hade ju grimman på honom för att kunna ta ut honom om han verkade reagera konstigt på täcket, jag hade naturligtvis gått omkring med honom på stallplanen, i trav och skritt för att se att täcket satt som det skulle. Inte trodde jag att det skulle vara dom andra som blev tokiga... Han har ju haft täcke på sig förut i hagen, men bara svett-täcket.

Vet inte vad det tog åt dom? Hursomhelst, jag höll honom i grimman medan unghästarna gick omkring och smakade och tittade på täcket. Paola var framme och pep/skrek till, men henne körde jag undan, för säkerhets skull medan jag stod där emellan. Och Gullet höll sig i bakgrunden. Efter en stund släppte jag honom, och återigen började dom fyra gula jaga efter honom... hämtade honom ännu en gång och tog ut honom ur hagen. Tog av regntäcket, kollade över honom ordentligt, och släppte ut honom med bara svett-täcket på. Ingen som helst reaktion, övriga betade lite, men gick inte fram och hälsade ens en gång."

Sv: Mobbad pga. täcke? [långt]

Var med om liknande händelse förra våren.
Min gammelvallack var högst i rang i hagen. Jag hade på vintern skaffat ett sto som var betydligt yngre,fegare och lägst i rang.
Detta var så tills våren när jag la eksemtäcke på gammelmannen.Ett heltäckande med huva. Hon vart skitskraj först och sprang som en tok efter gammelman. Efter någon timme sansade hon sig och vände tvärt i huvudet.Sparkade som en tok och var riktigt elak. Jag tänkte detta klarar gammelmannen av eftersom han var äldst i gänget och vart med om allt från shettis till nordis kaxiga individer. Men dagen efter var han som förbytt.Han gick undan för det yngre stoet och var allmänt skraj så fort hon visade sur blick mot honom.Efter det dygnet var han under hennes rang.... Så nog har det med utstyrseln alltid att göra.

hästar ÄR konstiga djur :cool:

men varför inte? kände en gul häst som blev mobbad av de bruna hästarna hon gick med, så hom rullade sig alltid i leran för att smälta in bättre...

Jag har också en fjording bl a. En annan fjording kom på hösten till mig som ny inackordering. Dom gick ihop jättebra i sommarhagen. Sedan blev det vinterhagen tillsammans. Tills en dag då det regnade. Då åkte täckena på. Båda hade varsitt täcke. Efter några timmar börjar mina hundar skälla inne som tokiga. Jag tittar ut. Ser då båda fjordingarna stå och sparka och sparka mot varandra. Precis som för dig. Det tog ju lite tid eftersom jag var inne att springa ut och dela på dom. Så min fjording fick sy på bakbenet.
Efter det så går dom jättebra ihop i sommarhagen men aldrig på vintern. Dom började t om att sparka mot varandra när min medryttare höll i båda på varsin sida med grimma i vintras. Det är väl också konstigt? Att dom tål varandra i sommarhagen men inte i vinterhagen.

Verkligen jättekonstigt! Vilken skrämmande upplevelse. Då förstår vi båda hur det kändes :eek:! Tyvärr har dom förmodligen varit ganska elaka mot Justus under natten, för när jag var uppe för att kolla läget imorse kl 8 var han halt på höger bak, hade två ytliga sår på det benet, och ett på det andra :crazy:. Gjorde rent såren, kände över honom, ingen värme eller svullnad i något av benen.

Hem igen, ringde vet, som tyckte att jag skulle avvakta, men dela på hästarna om han inte fick vara i fred. Upp till hästarna igen, observerade dom i hagen, och övriga 4 fortsätter jaga bort honom om han kommer för nära. När dom sen blir fodrade är det nätt och jämnt att han får äta, trots många högar (ca 10-15) jagar dom undan honom. Upptäcker en spricka på höger bakhov, blir samtal till hovis... via telefon och min beskrivning så konstateras dock att den inte är farlig.

Pratar med gårdsägaren, och flyttar sen Justus och den tvååriga vallacken till en egen hage. Det funkar jättefint! Så jag kan pusta ut... Nu får han vila sig och bli bra i benet. Förhoppningsvis är det väl inget allvarligt...:crazy:. Vill helst släppa ihop dom i kväll då den här hagen saknar vindskydd, men funkar det inte så får det väl vara, det är ju mildväder och uppehåll iallafall...

Fattar inte vad som tagit åt dom? Kan dom bli så korkade bara pga. ett täcke? Han hade ju bara täcket på sig en kort stund!

För något år sedan blev en häst nedsläppt i sommarhagen med ett heltäckande vitt flugtäcke på sig.. Till en början var hon väldigt ensam för inga ville gå i närheten av detta spöke :o Men nästa dag hade hon bara trasor på sig och resten låg på marken.

På ridskolan där jag står har dom aldrig kunnat ha täcke på hästarna när dom har gått allihop tillsammans eftersom dom går sönder direkt, för det finns vissa bråkstakar som tycker dom är jättekul att leka med. Nu har dom delat upp i fler hagar och nu funkar det bättre..

Men låter ju konstigt att det ska spela någon roll om vilket täcke hästen har...

Min kille kunde inte gå i en valackflock med täcke på , varken vinter eller sommar (eksem) för dom var på och slet sönder täckena hela tiden. Men i stoflocken gick det hur bra som helst.
En anna gång skrämde han skiten ur några hästar när han kom ut i ulltäcket (röd-gul-svartrandiga).
Första gången han hade eksemtäcket med huva blev halvbloden fullständigt nippriga innan dom förstod vem det var, så nog har det betydelse vad dom har på sig innan don vant sig.

Spännande med era åsikter:). Han har som sagt inte skrämt någon, och hela den här täckeshistorian slutade ganska tråkigt :crazy:, men jag hoppas att det blir frid och fröjd i flocken igen när han får återgå dit. Men det får vänta tills hältan har blivit något bättre.

Usch ja, det är verkligen otäckt. Det är inte ens säkert att din häst någonsin kommer att bli accepterad igen.

mitt sto är alltid snäll med sina täcken, men när farmor sydde ett blommigt täcke åt henne, hade hon sönder det på en kvart. När jag kom ut i stallet ( från sadelkammaren) stod hon och rev ut fodret...
Hon kanske inte kände sig fin i det?

Jag har haft ett sto som inte tycktes känna igen sina kompisar (eller ens sin egen dotter) då de fick täcke på sig:crazy: .

Hon jagade hästar med täcken som en galning. Oftast sluatde hon efter en stund (som om hon kom på att det faktiskt var hennes kompisar).

Konstigt beteeende - enda gissningen jag har är att hon helt enkelt inte kände igen dem. Samma sak hände om någon av hennes kompisar hade varit borta ett tag. Hon var även väldigt tveksam till nya bekantskaper.

Grimhild skrev:
Men, näe. Fy, säg inte sådär :cry:.
Joo, min kompis sto fick fnatt när hennes hingstföl fick täcke på sig. Det var i boxen dessutom så det var inte så roligt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30