Mobbad och ledsen

E

Express_Pearl

Min häst har vart ganska ranghög hela tiden när jag har haft henne, i ungefär tre år. Men i augusti förra året flyttade jag henne till ett annat stall och då gick hon själv i ca 5 månader men hon blev deprimerad (frös väldigt lätt, stod bara helt still i hagen och hängde, svår att hålla i vikt). Så vi släppte ihop henne med två andra hästar, en otroligt ranghög vallack och en äldre ponny som är kanonkompis med vallacken. I början försvarade sig Pärla när dom börjad tjafsa men sen struntade hon i det och stod mest själv, men verkade ändå piggare än tidigare.

Men gammelponnyn blev halt och står i sjukhage (förmodligen kommer han inte klara sig:cry: ) Och Pärla går själv med vallacken. Då kom prblemen, han jagade henne hela tiden, hon fick aldrig vara ifred. Hon fick otroligt dåligt självförtroende, vågade inte gå närmare honom än 20 meter och såg allmännt olycklig ut. Vi delade på dom igen, tror hon mår bättre av att gå ensam och lessen än mobbad å lessen. Men nu till saken, hon har ett fruktansvärt dsålig självförtroende bland andra hästar, i boxen tex vågar hon inte äta kraftfodret ibland om gammelponnyn är inne, eftresom han hugger mot henn. Hon vågar inte gå förbi en av boxarna där den dominante vallacken står osv.

Så nu undrar jag om det finns något sätt att stärka hennes självförtroende på?

Sv: Mobbad och ledsen

Exakt samma sak hände med min häst när ledande stoet i hennes flockblev sjukt och hon fick gå ensam med valacken som förut knappast märkts. I stallet hotade hästarna på ömse sidor om henne när hon skulle äta, en sparkade ur en planka i hennes spiltvägg.Till slut åt hon inte förrän de andra gått ur stallet och att hämta henne i hagen blev livsfarligt, pga att de andra inte ville släppa henne till mig, in eller ut ur hagen. Hon tappade självförtroendet och personligheten och jag sökte råd, bland annat här på buke.

Det enda som jag råddes till var att flytta henne och nu har jag gjort det. Hon går med ett vänligt sinnat sto och äter i fred och ro. Hon är sig lik igen. Hon är glad och pigg att rida och att handskas med. Så mitt råd är att flytta henne så fort du kan, innan hon helt tappar sig själv.

Nu är jag utanför ämnet. Men såg att din häst heter Express Pearl, jag hade en halvbror till henne, Lord Express.=)

Byta stall?
Finns inte så mycket annat att välja på här. Tyvärr..:crazy:
Sen funkar allt väldigt bra i övrigt, hästarna får mat fyra gånger om dagen, flyter på med hästar och människor i stallet, nära till belyst paddock+ ridhus, bra cykelväg, ca fem min hemifrån, så jag vill inte gärna flytta. Inga andra tips? :bow:

Din häst verkar ju uppenbarligen inte må så bra i det stallet du står i nu så jag hade, för hästens skull, flyttat den till ett annat stall med nya kompisar. Hon är ju helt klart utstött ur flocken där hon är nu och det trivs ingen häst med. Annars kan du ju köpa en sällskapshäst till henne som hon kan gå med i hagen och stå brevid i stallet.

Man kan ju inte tvinga eller träna hästar att komma överens. Så det är inte läge för konflikthantering och gruppterapi ;)

Men finns det INGEN annan häst hon kan gå med? Jag tycker jättesynd om henne :cry: Stackars pålla...:(
Kan du inte försöka hitta en billig shettis som hon kan leka med?

Det finns bara en häst till i stallet, och han får inte gå med andra hästar p.g.a. skaderisken.:smirk: Tyvärr kan jag inte köpa en liten shettiskompis heller, har inte hästen hemma, och stallhyran är höög. :crazy: Jag vet, det är jättetråkigt att se henne såhär. Men idag gick hon faktiskt och noppra lite i vårgräset. :banana:

Det man strävar efter i sin häshantering bör alltid vara att stärka hästens självkänsla - anser jag. Det viktigaste är att låta hästen lyckas. Ge den uppgifter den klarar av och bry dig inte om felen och misstagen.

Sen undrar jag hur länge de gick tillsammans? Man får absolut inte ha för bråttom när det gäller hästar och deras rang. Ibland tar det lång tid innan de accepterar varandras platser. Min häst avskydde sin hagkamrat i säkert ett halvår om inte mer, och när de skiljdes åt förra våren stod de nära varandra och han blev ganska ledsen när vännen åkte.

Vi har även haft två mobbade hästar i vår lösdrift och den mest utsatta var riktigt utanför - fick inte äta med de andra och höll sig på tydligt avstånd, ibland i andra hagen. Det tog ca 3-4 månader innan han plötsligt blev accepterad och både fick vara med vid vila och äta tillsammans med flocken.

Det är viktigt att inte lägga sig i djurens konflikter - sålänge de inte skadar varandra såklart. Och man ska veta att det som verkar grymt och orättvist i våra ögon inte alls ser likadant ut för en häst. Därför ska inte människan börja peta i saker och till för tidigt.
Ville bara lägga till det. Vi människor skapar gärna våra egna problem.

De gick tillsammans i ungefär tre månader. Dessa två är inte lessna när den ena försvinner och när jag går förbi vallackens hage, travar han efter henne längs staketet med bakåtslickade öron och blottade tänder. :crazy:
Han skadar henne inte, inte fysiskt iaf. Men han trycker ner henne väldigt, hon vågar inte äta sitt hö om man inte lägger hennes hög i mitten av hagen nästan. Jag brukar tycka att hästarna ska få sköta sånt här själva men här har det gått över gränsen, det syntes tydligt att hon inte mådde bra när hon gick tillsammans med honom. Hon brukar oftast komma när jag visslar, en dag stod jag och visslade och hon försökte komma fram till mig men den andra hästen hindrade henne, man såg hur hon försökte men fick inte för honom.

Därför undrade jag om man inte kan få henne att tuffa til sig lite, hon behöver ju inte bli ledare eller något, men bara så att de kan gå tillsammans och hon vågar äta sin mat med mera.

Med min häst var det så att hon bara var tuff med mig i hagen för då höll de andra sig på plats, men när hon inte kunde haka på min rang, var hon lika utstött igen. Försökte med stärkande övningar som körning och spansk skritt, men det hjälpte inte när hon var tillbaka i hästflocken.

Precis det att hon inte fick komma till mig för de andra hästarna var en sådan sak som hände. Hon blev svår att hämta i hagen, till slut blev det farligt med de andra hästarna som trängde runt och ville in före henne, eller hotade för att hindra att hon gick till mig. Nu mår min häst så bra i sitt nya stall, med snäll kompis. Hon kommer till mig i hagen och insläppet blir inte farligt, varken för henne eller de människor som hanterar henne.

Jag trivdes också med förra stallet, men jag har ju ansvar för hur min häst mår så jag flyttade henne. Vi har det båda så bra på nya stället. Jag tycker nog ändå du ska se dig om efter en ny plats.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap. Ni som har valt att inte lyssna på allas...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 425
Senast: Malin123
·
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar