Mkt het häst!!

Sv: Mkt het häst!!

åkte till solvalla veterinären o kolla igenom benen. vet tyckte han var jätte fin, typ en kvarts grad halt bara. Han tyckte han skulle ut o tävla!! Man ska ju följa veterinärens ordination :bump: ;)
så nu ska han troligen ut o tävla i maj :banana: :banana: :banana: ÄNTLIGEN!!

Senast ändrad av en moderator:

Duff skrev:
åkte till solvalla veterinären o kolla igenom benen. vet tyckte han var jätte fin, typ en kvarts grad halt bara. Han tyckte han skulle ut o tävla!! Man ska ju följa veterinärens ordination :bump: ;)
så nu ska han troligen ut o tävla i maj :banana: :banana: :banana: ÄNTLIGEN!!

Håller tummarna för att det går bra då :d

...Jag hade en sån stolle för några år sedan, men istället för att sätta skarpare bett på honom så tog jag det mildaste jag kunde hitta + en kusk som lyssnade på mig hur jag ville att banjobben skulle gå till.....och ifrån en komplett idiot som provat att forcera vingen t om blev han skitfin att köra i lopp, han kunde gå upp till vingen och kusken höll bara med 2 fingrar...detta tog ju lite tid så psyket var tvungen att följa med...men bettet jag använde är ett franskt läderbett(rakt) med läder i mitten så det formar sig efter munnen på DIN häst.....har även provat bettet på andra hästar med hårda/krångliga munnar.....

40521.jpg

martha skrev:
...Jag hade en sån stolle för några år sedan, men istället för att sätta skarpare bett på honom så tog jag det mildaste jag kunde hitta + en kusk som lyssnade på mig hur jag ville att banjobben skulle gå till.....och ifrån en komplett idiot som provat att forcera vingen t om blev han skitfin att köra i lopp, han kunde gå upp till vingen och kusken höll bara med 2 fingrar...detta tog ju lite tid så psyket var tvungen att följa med...men bettet jag använde är ett franskt läderbett(rakt) med läder i mitten så det formar sig efter munnen på DIN häst.....har även provat bettet på andra hästar med hårda/krångliga munnar.....

40521.jpg

Jag har oxå märkt att raka gummi eller läder klädda bett kan hjälpa. Även på tokiga hästar faktiskt :D

Ett sånt har vi hemma!!
red igår o han va jätte snäll. hade järvsöbett o martingal, behövde knappt ta i munnen dvs ta normalt... sa bara halt när jag ville stanna. det kan jag leva på lääänge!! :bump:

Duff skrev:
Ett sånt har vi hemma!!
red igår o han va jätte snäll. hade järvsöbett o martingal, behövde knappt ta i munnen dvs ta normalt... sa bara halt när jag ville stanna. det kan jag leva på lääänge!! :bump:

Ibland funkar skarpt bett...
Hade ett special fall som jag låg RAKLÅNG med björngrepp inne på valla(och jag är rätt stark :o ) och alla som körde förbi garvade och undrade om jag hade skojj :crazy: vilket inte var nån höjdare. Hon var lika vidrig när jag red, men en dag la jag på pessoa och damen i fråga lullade på som vilken gammal märr som hellst, så ibland funkar skarpare och ibland inte.. Man måste testa sig fram :d

när jag tog licens hade jag en halv galen häst ägaren hade creshendo men det gick knappt å hålla han i alla fall,det va så att fingrarna rätade ut sig, fick köra upp i rygg på nån för att få stopp(och jag är stark)
sen tog jag med ett cykelstyre från jobbet och han blev som ett lamm å köra....
Vi kör alla våra hästar med raka läder/gummi klädda bett

Mr Steven skrev:
när jag tog licens hade jag en halv galen häst ägaren hade creshendo men det gick knappt å hålla han i alla fall,det va så att fingrarna rätade ut sig, fick köra upp i rygg på nån för att få stopp(och jag är stark)
sen tog jag med ett cykelstyre från jobbet och han blev som ett lamm å köra....
Vi kör alla våra hästar med raka läder/gummi klädda bett

creshendo är det största skit bett jag har vart med om... (duckar för alla som tycker d e bra :D :angel: ) Alla hästar är olika i käften o bör ha ett perfekt utpassat bett... sen har jag börjat med det enkla, när hästen börjar pulla/stressa upp sig gör vi halt eller skrittar... och JA, det funkar bra som bara den! ;)

Tjooockt rakt gummibett med kedja (måste man ju ha fall bettte skulle gå av). Alla våra tokar har blivit så snälla, synd vi inte kom på det för 10 år sedan. Prova, ja tror du kan bli positivt överraskad!!! :banana:

Han är numera hur snäll som helst!! Skritta ut i skogen, rida monté jobb hemma på banan, kondis träning....ALLT går jätte bra! Fick köra han på solvalla i sommras :bump: jätte kul, orkade hålla hela snabbjobbet *stolt*

har du provat med ett rakt bett? Raka bett är ofta skonsammare, ett delat bett viker sig då du drar i tygeln/tömmen och trycker hästen i gommen. Ett rakt smalt järnbett använder jag på nästan alla hästar, raka gummibett på en del men de är ofta så tjocka att hästen istället vill gapa.

En "dum dum huva" kan vara bra att pröva också-alltså proppar, gummitutor och mössa i ett= hör ingenting.

Det bästa av allt är att aldrig börja hålla heller i hästen för oftast är det ju så att börjar man ska hålla fast dem de första man gör då man får ut får man en het hest och ju mer man drar desto hetare blir den och framförallt då med ett delat bett som trycker dem i gommen. Jag brukar låta dem rusa på från början en bit för att aldrig få den här dragkampen som blir annars och efter en liten stund så kör jag dem på två fingrar.

Sen kan ju hästen också ha ont någonstans, för då kan de bli grisheta, och det kanske är läge att kolla upp en sådan enkel grej först??!!
mvh jesse

LÄS ALLT!

Duff har redan löst problemet :smirk:

hejhej!!
jag har en häst som jag körde ett så kallat järvsöbett på och sen bytte jag till ett läderklätt entömsbett. med det bettet blir man starkare men bettet i sig är inte skarpare. har fungerat bra på min krabat som brukar bli lite för het ibland. annars är det alltid bra att kolla upp munnen innan man börjar byta en massa bett. sen så funkar det inte riktigt att testa ett bett en gång utan helst ska hästen ha bettet en 3 veckor för att se resultat!

hoppas du har fått lite mer hjälp//Therese

martha skrev:

40521.jpg

ett toppenbett tycker jag! :love:

vi testade oklätt entömsbett i lopp på eskils sist. blödde i munnen och het som fan. gick knappt att hålla fast kusken låg raklång med korta tömmar. så den idén har vi slopat, men som det är nu så funkar det hemma med vanligt bett iaf, som sagt...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 931
Senast: Lipperta
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka