Mkt het häst!!

Sv: Mkt het häst!!

Bara en tanke...

Är hästen kollad i musklerna? Mitt långtidsprojekt var sån i början, när vintern kom så rann tårarna när man kom in för det gjorde så j-a ont i händerna. :o

I takt med att hon fått mindre och mindre problem med sin kropp har hon slutat att ligga på som en tok hemma, och när jag skaffade rakt syntetbett till henne blev hon även trevlig på banan där hon lätt fått prestationsångest och inte velat ta förhållningar innan.

Nu var hon inte tokhet men inte sjutton var hon kul att köra i början. :mad:

/// ghost

Håller med Ghost.
Vi har en häst som varit "het som en hjärnspis",Receptet har varit att ta bort så m.k.t. som möjligt av alla "vassa" hjälpmedel.
Och nogrann dressyrridning.

Nu är han helt hanterbar,och går att köra löp med utan käk.

Innan så har vi nogrant kollat upp honom förståss,hals, tänder,ev.hältor o.s.v.

Vänl //Stally

hmmm, jo ägaren/tränarn har kontakt med en equiterapeft (?) som kommer ut o kollar över han ibland. han var sjuk när han var typ 3 ocg blev sned i ryggen efter det tror jag... så equiterapeften knäcker kotorna o masserar. det var nog i okt/nov hon gjorde det senast... men det blir ingen skillnad vad jag har märkt.
det där med händerna känner jag igen... :rofl: det gör för j*vla ont!!

Jo, det är jag också helt övertygad om att man måste. Kanske kan man söka dispens för att få köra utan? en av våra gamla travare var tvungen att ha käk i defileringen för han kunde vara ganska bångstyrig och lätt i baken när han inte fick springa fort så då fick vi söka dispens för det. (självklart hade han också slagrem).

Nej man behöver inte ha käk i lopp, det är en tillåten utrustning men inte obligatorisk.

Om han fortfarande är sned i ryggen efter 3 år så låter det som att han arbetas i fel form mellan behandlingarna om problemen kommer tillbaka hela tiden... Eller att grundproblemet är dolt, i så fall skulle jag testa med annan ET el. dyl.

För att dra ett annat exempel. :angel:

Valack 7 år:
Dec -04: Huvudet rakt upp i luften, sänkt rygg ( i alla gångarter), krökt åt höger i trav och hängde givetvis på en töm/tygel. Stirrig och het körd med skaaaarrpt bett (förmodligen förbjudet) och tungband.

April -05: Hästen är i princip helt rak, fungerar på små lätta tömhjälper och stressar sällan upp sig, har kommit ner så att han balanserar sig med halsen både vid körning och ridning. Körs alltid på vanligt tvådelat och utan tungband, fast tungbandet åker på vid tävling för säkerhets skull.

Recept: Massor av skritt och varierad träning samt korrigering av ET och ett par massageomgångar av ET under utbildning (3 st. då hästen medicinerats under en tid också).
Det går mycket bra att hålla en äldre tävlingshäst i form med regelbundna snabbjobb och däremellan bara skritta om så skulle behövas...

/// ghost

Duff skrev:
cämela: han är 6år, valak, kastrerad vi 3.
anhe: har testat pullnät... funka i typ en kvart sen sket han i det :smirk:
burton: crecendo testa dom innan jag börja i stallet men det funkar inte på tävling och vi använder det inte hemma så jag tror inte det funkar då heller... börjar bara blöda i munnen. järvsöbett är sånt som nilema visa bild på. ska testa att döva hemma! hade inte tänkt på det :bow: i lopp har han luva med typ gummi i. Pricken låter prcis som den här hästen! :) jag kollar alltid så tömmarna är korta innan jag kör ut... :angel: lilleman kallar vi honom föressten, heter qualification egentligen
snurrfian: smart!! fattar vad du menar, men dom e väll jätte dyra? :crazy:

hahahaaa... är det han... ja då förstår jag att du har problem ;) :D ... vi hade faxen-bett på honom(min kompis red han) men han är nära på ett hopplöst fall... han låg 40 meter före alla i provloppet men så fort man tog i han blev han arg o galopperade :o

han är bra i ryggen nu. när han hade varit sjuk fick han en intensiv behandling och nu är det bara koll så han e fräch.
han springer rakt och jämt på tömmarna.
Montéryttaren: haha, joo, när han går provlopp så brukar inte tränaren orka hålla :) så istället för klunga hela loppet blir det han i täten o fritt sista 600 :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Duff skrev:
han är bra i ryggen nu. när han hade varit sjuk fick han en intensiv behandling och nu är det bara koll så han e fräch.
han springer rakt och jämt på tömmarna.
Montéryttaren: haha, joo, när han går provlopp så brukar inte tränaren orka hålla :) så istället för klunga hela loppet blir det han i täten o fritt sista 600 :rofl:

Jag såg kvalloppet för monté när jonna red, vad hände? Varför blev hon inte godkänd? Jag menmar, 25,5 kan han väl bättre än? :crazy: Var det knäna som strulade igen?

känner du jonna?? jag har hört om nån emelie som tog montélicens på lilleman (Qualification), är det du??
jonna lyckades hålla han lugn för länge, släppte för sent... tror hon ska testa o kvala han igen

knäna är bra vad jag vet, vet har inte har inte kollat nått mer sen han blev friskförklarad.

känner du jonna?
hon lyckades hålla han i lagom tempo, vet inte hur :rofl: , o släppte för sent. tror (hoppas) hon ska testa igen.... :bump:
knäna är bra, men vet. har inte kollat sen i sommras när han blev friskförklarad... men han är och var pigg o ohalt.

Duff skrev:
känner du jonna?
hon lyckades hålla han i lagom tempo, vet inte hur :rofl: , o släppte för sent. tror (hoppas) hon ska testa igen.... :bump:
knäna är bra, men vet. har inte kollat sen i sommras när han blev friskförklarad... men han är och var pigg o ohalt.

Nej, jag är inte Emmelie, vi är kompisar. Tog licens tillsammans... hon på "lilleman" och jag på "den stora SVARTA med BLÄSEN".. haha... han var aningen tokigare faktiskt. Men han bor i himlen nu.... Hoppas hon försöker att kvala igen, tror på den hästen ;)

Då e ja med!! jag är den trogna hästskötaren :D . var med då när hon tog licens..... fast jag kommer inte ihåg nån galning med bläs :bump:
nu är lilleman risig igen.... det var nått i värmningen till provloppet igår, hon ska kolla bakknäna igen.... fast han var ok till själva loppet, claes sjöström körde :banana:

Duff skrev:
Då e ja med!! jag är den trogna hästskötaren :D . var med då när hon tog licens..... fast jag kommer inte ihåg nån galning med bläs :bump:
nu är lilleman risig igen.... det var nått i värmningen till provloppet igår, hon ska kolla bakknäna igen.... fast han var ok till själva loppet, claes sjöström körde :banana:

Jag skiftade, hade en liten räser med "parad-steg" och en fet köttbulle 2 ggr oxå.. som slipade hela 8 sek. på 3 månaders träning :D :d

en häst på jobbet är så het att hon har dragit sönder nåt ledband i axeln på vår tränare.. inget att göra åt ju

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 931
Senast: Lipperta
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka