Mkt het häst!!

D

Duff

Min sköthäst är så jäkla stark!! :crazy: har ni några tps? just nu har han vanligt tvådelat travbett hemma och järvsöbett + tungband vid snabbjobb och löp. man får ta i så han blöder i munnen :cry: han får lagom med mat för sin storlek och träningsitensitet, kan nog inte minska... minsta lilla skulle va till hjälp :smirk:

Sv: Mkt het häst!!

Har ni funderat på att rida utan bett, som med en sidepull eller ett hackamore? Det verkar som om en förhållning i bettet för den hästen inte betyder stopp, utan spring som f*n!

Kanske måste ni börja om från början med inlärningen av vad bettet har för verkan, träna mycket på att få stopp med ett whoa istället för att ta tag i munnen? Vid ridning kan du nog träna allt du orkar på att stanna hästen genom att bara stanna själv i sadeln. Prova i stallgången hur du känns i kroppen när du stannar själv och försök föra över det till hästen när du rider. Om jag låter svamlig kan jag försöka förklara bättre sen :smirk:

Ahhh, ok! Kan förstå att man inte travtävlar med ett hackamore!!!

Trodde det var en ridhäst... :o

Kanske byta till ett helt annat sorts bett? Slut på förslag ...

Duff skrev:
Min sköthäst är så jäkla stark!! :crazy: har ni några tps? just nu har han vanligt tvådelat travbett hemma och järvsöbett + tungband vid snabbjobb och löp. man får ta i så han blöder i munnen :cry: han får lagom med mat för sin storlek och träningsitensitet, kan nog inte minska... minsta lilla skulle va till hjälp :smirk:

Men frågan är varför han tar i så enormt? Ont någonstans? Fixad i munnen? Jag har ett sånt märr-elände *suckar* hemma så går hon med faxen-bett o tungband och det funkar väl okey men hon är så stressad o het att det bara inte finns... Men sen jag har börjat rida henne så går det framåt och nu ridar jag på rakt gummi bett och rider med rösten.. Funkar riktigt bra faktiskt! Man måste testa sig fram och se när det är dom "blir så starka".. För hennes del var det när man tar i bettet... Bäst när hon får helt långa tyglar....

Men än så länge har vi bara kommit en liten bit på väg, vi har en mycket lång väg att gå innan hon lugnar ner sig om hon nu gör det...

Jag har själv ett gammalt kallblods sto, henne rider vi bara nu dock. Hon är också het/ stressad, det är mycket stress för trav hästar tycker jag. Men hon funkar nu bra på pessoa bett och långa tyglar i skritt. Även i traven och galoppen får man tänka på att inte hålla/dra för hårt i tygelen.

Jag vet inte om man får köra på pessoa bett, men testa dig fram. Alla hästar tycker ju inte om samma bett. Tycker också att du kanske ska testa om det går att köra på lite lösare tyglar så att det inte blir dragkamp er emellan. Hoppas det löser sig för er.

han är lika stark vem som än kör.... i början är han jättefin och säger man åt honom så saktar han av ... men sen smygökar han och det blir värre o värre.
Jag har funderat på tredelat, om det är att bettet trycker upp i gomen, men har inget sånt hemma. Har ett rakt happy-mouth bett, det kanske funkar? :) har tänkt prova medmartingal också...
han är inriden så jag har tänkt rida mer dressyr med halt-trav-halt-skritt osv. tränaren rider mer montéträning när hon rider.
Har läst på en annan tråd här att entömmsbett funkar på starka/heta hästar. Är det så, eller??
jag tror inte det är något i munnen då tränaren är noga med att ta ut tandläkaren 2 ggr/ år.
lite mer funderingar.....

Hon är också het/ stressad, det är mycket stress för trav hästar tycker jag

et är ju som vanilgt bara en fördom. visst är om kanske inte lika halvdöda som en del riskolehästar som knappt orkar gå runt ridhuset. :angel:

mitt tips är att kolla upp munnen ordenetligt? hur gammal är hästen?

Becca85 skrev:
Jag har själv ett gammalt kallblods sto, henne rider vi bara nu dock. Hon är också het/ stressad, det är mycket stress för trav hästar tycker jag. Men hon funkar nu bra på pessoa bett och långa tyglar i skritt. Även i traven och galoppen får man tänka på att inte hålla/dra för hårt i tygelen.

Jag vet inte om man får köra på pessoa bett, men testa dig fram. Alla hästar tycker ju inte om samma bett. Tycker också att du kanske ska testa om det går att köra på lite lösare tyglar så att det inte blir dragkamp er emellan. Hoppas det löser sig för er.

Jag får juh rida på det(monté) men inte köra... Hon blir så in i helsike rasande när du tar i henne(munnen är fin.) så jag försöker med "snäll-metod" på henne och hoppas att det skall lösa sig med tiden..tååålaaamoood... :o :D

Duff skrev:
... men sen smygökar han och det blir värre o värre.

Det där känner jag sååå väl igen. Offtast blir det att dom lägger sig på bettet och tror att dom gör rätt...tyvärr.

Kör (och rid) med "halv-halter" (överdrivna) så fort hästen tänker tanken på att smygöka. Om den lyssnar och är fin i början, så kanske det går att hinna på den innan den lägger sig på. Dragkamp, den förlorar man garanterat.

Pullnät kanske skulle fungera, om dom fortfarade finns?

Vad är järvsöbett för nåt? har du provat cresendo annars?
pullnät tänkte jag också på. det brukar kunna ta ner den värsta på jorden. Döva ner ordentligt när du kör hemma också om du inte redan gjort det. en del är ju tyvärr obotliga pullare.

Här har du en modell, den första som kom ut, finns fler nu:
Sett "bakifrån" Better ser felvänt ut men ska så vara, där jag håller fingrara fästes tömmarna.
005.jpg

här är det sett framifrån
006.jpg

Det var som tusingen! vilket riktigt specialarbett. är de tillåtna för tävling och var köper man dem? Man har sagt mig iallafall förr att cresendobettet var det skarpaste man kunde ha, men hur står sig denna konstruktion mot det?

Jag brukade köra en riktig gris(förlåt Pricken :o ) som var seg som en gummiboll i truten. han var fin i början men ju längre man körde desto segare blev han.När vi tränade markarbete under ryttare försökte vi istället ta ett riktigt milt bett som resulterade i noll kontakt el. kontroll över kusen.
Han blev hyfsad att rida tillsist men så fort vagnen kom på var det som att ha ett ton i händerna. långa tömmar var inte att tänka på, gud kanske vet vart vi hade slutat då.....

Senast ändrad av en moderator:

du köper dom på travshopparna. Tror eg inte dom e så jätteskarpa, det är en låsning på det så det går inte att böjja ihop mkt mer än på bilden. Många hästar trivs väldigt bra med det och andra hatar det....

Om jag ska kasta in ett vilt förslag, det kanske inte är tillåtet längre men rullbett? Sånt där med olika metaler och smådelar som snurrar... Är det någon som förstår vad jag pratar om... :angel:
Ialla fall fungerade det utmärkt på nordisen när jag gick i gymnasiet, han fick liksom inget tag på bettet och kunde inte suga sig fast.

cämela: han är 6år, valak, kastrerad vi 3.
anhe: har testat pullnät... funka i typ en kvart sen sket han i det :smirk:
burton: crecendo testa dom innan jag börja i stallet men det funkar inte på tävling och vi använder det inte hemma så jag tror inte det funkar då heller... börjar bara blöda i munnen. järvsöbett är sånt som nilema visa bild på. ska testa att döva hemma! hade inte tänkt på det :bow: i lopp har han luva med typ gummi i. Pricken låter prcis som den här hästen! :) jag kollar alltid så tömmarna är korta innan jag kör ut... :angel: lilleman kallar vi honom föressten, heter qualification egentligen
snurrfian: smart!! fattar vad du menar, men dom e väll jätte dyra? :crazy:

om han går med "dum strut" i lopp borde du öva han ordentligt hemma och se om et hjälper för det kan det göra :)

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 931
Senast: Lipperta
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka