Mjuka sulor på alla 4 hovar!!

JessicaM

Trådstartare
Min tjej är öm i hovarna, mest fram och är mjuk i sulorna på alla 4 hovarna fast mest V.fram. Hon är lite varm på alla 4 och även puls på alla 4. Mest på fram hovarna.

Någon som vet varför hon har mjuka sulor? Fång?

Våran veterinär är borta så han skrev ut Finadyne mot fång så länge, så ska han komma i slutet av behandlingen.

Vad har ni för erfarenheter av vad det kan vara??

Sv: Mjuka sulor på alla 4 hovar!!

I dessa tider skulle jag utgå från att det kan vara fång och behandla därefter.

Jag håller med föregående, fång så det skriker om det enligt mej....

Går hästen på bete just nu? Får det kraftfoder, hur mycket?

Hur rör den sej?

Försök få tag i en annan veterinär, om så bara för att rådfråga!

Vet att inte hovslagare är veterinärer, men en riktigt duktig sådan är inte heller fel att ringa till. Det var min som räddade mitt sto innan en veterinär ens bemödade sej att komma ut....

Lycka till!

Mvh Domino_s

Hon får behandling med Finadyne. Vi började med det igår och kuren pågår i 6dagar totalt.

Han sa att hon fick gå ute i sjukhage men inget gräs förståss!! Och här på buke säger andras veterinärer strikt boxvila!???? Hon står inne på kvällen och natten eftersom hon smiter :cool:

Du menar att vet skulle komma efter 6 dagar ?
Min erfarenhet är att det behövs längre behandling med smärtstillande än 6 dagar, minst 10 dagar .
Hurt ser din sjukhage ut ?
Hästen behöver väl inte gå för lånngt för att komma in i stallet ?

Om det hade varit min häst och den hade puls runt om och varma hovar etc så hade jag låtit den varit inne tills det värsta är över, utan kraftfoder, men hö/Halm att tugga på , gärna mindre givor oftare .

Hej från Hambo

Du menar att vet skulle komma efter 6 dagar ?
Min erfarenhet är att det behövs längre behandling med smärtstillande än 6 dagar, minst 10 dagar .
Hurt ser din sjukhage ut ?
Hästen behöver väl inte gå för lånngt för att komma in i stallet ?

Om det hade varit min häst och den hade puls runt om och varma hovar etc så hade jag låtit den varit inne tills det värsta är över, utan kraftfoder, men hö/Halm att tugga på , gärna mindre givor oftare .

Hej från Hambo

Här är sjukhagen
Bild003.jpg

Vetten kanske ska komma o titta om det för huvud taget är fång och om han konstaterar att det är det så kanske behandlingen fortsätter, vet inte men kan tänka mig att han resonerar så.

Hon får pyttelite kraftfoder o havre för att hon ska få i sig pulvret. sen får hon bara fint grönt hö från förra året skörd.

Vad trodde vetten att det annars va ?
Är det spån som hästen kan stå på utomhus ?
Eller är det ngn slags paddock ?

HfH

Vad trodde vetten att det annars va ?
Är det spån som hästen kan stå på utomhus ?
Eller är det ngn slags paddock ?

HfH

Han sa inget annat än att han ville ge henne finadyne.
Ja det är spån så att hon kan stå mjukt även ute

Jag förstår inte riktigt hur stor din sjukhage är:confused:? Spånbädden ser inte särskilt tjock ut, och om du ska ha spånbädd i sjukhagen får du nog begränsa sjukhagen så att den inte är större än den yta som spånet täcker. Annars står nog knappast hästen där du vill ha den.

Kraftfoder och havre skulle jag absolut INTE ge. Hellre då att du blandar finadyne + lite vatten i en spruta (typ avmaskningsspruta), "skakar ihop", och ger hästen.

fång brukar inte ge mjuka sulor, så det KAN vara så att din häst är extremt hovöm. men ta det säkra före det osäkra och behandla den som om det vore fång.

du måste ha en DJUP spånbädd eller djup sand i sjukhagen och den får inte vara större än en box. jag skulle aldrig ge havre! blanda det i lite uppsvälld lusernpellets istället. ev be om att få metacam istället som ges direkt i munnen. det smakar dessutom gott så hästarna tycker det är helt okej att få det.

Spånbädden är ganska tjock bara på sidan som det är mindre spån. Hon står för det mesta inne i boxen med en torvbädd och spån på. Hon får vara ute några timmar om dagen när vi är ute o grejjar, eftersom hon smiter.

När hon är ute så kan hon även gå in till sin box om hon vill det.

Jag har alltid (oavsett veterinär) fått order om strikt boxvila på mjukt underlad tills pulsen är helt borta.
Sen eventuellt ute i LITEN hage, ingen i den storleken du visade och även där är underlaget jätteviktigt.

Havre skulle jag absolut inte ge!

Hoppas det går bra med din häst.

Min gamla häst fick mjuka sulor en regnig sommar, nu vet jag inte hur det är där du bor men kan det bero på det?
Fast min häst hade ingen puls i hovarna utöver normalt.
Hon skoddes en period med sulor och var sedan som vanligt igen.
Vi var inne på klinik och röntgade då alla hästveterinärer hade semester och distriktaren kunde inte säga varken bu eller bä, så med stor vånda lastade vi henne smärtstillad och åkte in (vi har bara fyra mil till klinik men då kändes det långt)

Det bästa för en häst med ont i fötterna (fång) är genomfuktad sand, inte sådan som man sjunker i utan ganska fast men ändå mjuk.
Det kyler hovarna och ger bra smärtlindring.
Jag tycker inte att du ska låta den röra sig mer än i box storlek eftersom rörelse försämrar om det är fång.
Sedan hade jag i din sits ringt en annan veterinär, jag hade inte behandlat en häst utan att veta om orsaken.

Och för guds skull, ta bort allt kraftfoder, ge medicinen uppslammad i spruta direkt i munnen istället.

Går det bra om jag ger medicinen med betfor? Kanske är som sagt bättre om jag sprutar in det...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden