mjuka strålar ömar

J

jennifer_1989

hej min polle har mjuka strålar och ömar när man trycker med en hovkrats, men ömar inte när han går, han har skor på sig, och hoven är liksom mjölig eller vad man ska säga, man kan skrapa bort litte hov med kratsen, kan detta bero på????

Sv: mjuka strålar ömar

Kan det vara lera som orsakar det? Vårt fullblod penslar vi med Hovtjära under hovarna nu när det är lerigt å blött i hagarna, annars blir han helt mjuk i sulor och strålar och då ömmar han. Tjäran torkar ur å då håller sig sulan/strålen hård, annars blir sulan så mjuk att den sviktar när man trycker på den med ett finger och han blir öm.

Mitt varmblod blir likadan om han går mycket i lera. Lösningen för oss (även på hovis inrådan) är att tjära hovarna 2 ggr i veckan.

Låter som strålröta. Finns massa olika behandlingar bara att söka på forumet. Rekommenderar INTE tjära eftersom det också drar ur fukten ur hoven.

Att hoven mjölar är inget farligt eller ovanligt alls. Det är bara död sula som ramlar bort. Detta fixar hovis på ett kick när h*n kommer och skor/verkar.

Fast det mjöliga kan väl vara röta också? Iaf har vår pålle varit mjölig i ..."randen" och det var någon röta som vi fick droppa på TrushBuster (blått).

tack för svaren. tror oxå att d beror på leran. nu på kvällen märkte jag att han va varm i bakhaserna, men har INTE ont och inte svulen, kan d oxå bero på leran, då han spänner sig när han går!!

Mjukheten beror ju på fukt som är hela tiden, hoven hinner aldrig torka upp så då är de väl bra att pensla på tjära som torkar upp, vad kan man annars göra så att sulorna håller sig hårda under fukt och ler perioden inte mjuka som en mänsklig handflata:crazy:? Finns det nåt annat som är bättre som man kan använda? Vi smörjer kronranden med olja och tjärar under några gånger i veckan när det är lerigt. Man lägger ju t.o.m tjärdrev under sulorna ibland om man måste ha heltäckande sulor, just för att slippa att det blir sunkigt under.

Leran väl vara lite "etsande" - iaf tycker jag händerna kan bli lite röda och typ svullna om man pillat länge i kall, fuktig lerjord utan handskar. Men det förutsätter ju direktkontakt med leran, går pållen i så mycket lera att det går upp över hovkapseln?

Det är ju leran under, mot sulan som gör vår hästs sulor sunkiga och mjuka, är det regnigt så blir det även lera upp över hovkapseln. Är lera vid grinden, en del runt ena höhäcken, den andra är uppe i skogen så där är det ganska torrt om det inte regnar väldigt mycket och flera dagar i sträck, men det är inte så djup lera men det blir en del ändå.

hej alla igen, idag när jag komm ut så gjorde jag rent hovarna med vatten. sen tog jag bomull och jodopax på strålen och ballarna, sen blev han kallas varm om ballarna och fick puls,:confused: sen gick ja in och greja. gick ut för tio min sen och då va det ingen pulls och ingen värme, och reagerade inte sp mycket när jag tryckte på ballarna:). litte varm i bakhasern.

Tack för alla svar:bump: blir så glad!!!!!

Det är nog inte leran men FUKTEN som är problemet. Min ena har också väldigt mjuka sulor nu och han har jättestor hage så han står ju inte i lera, det är bara vått. Kommer typ upp vatten från gräset när han går....

Smörjer med något som är antiseptisk och som härdar lite. Har en flaska som heter Sole Paint, den är bra och helt naturlig. Dock dyr! Ibland använder jag Keratex Hoof Hardener. Den är riktigt effektiv men innehåller formaldehyd så känns inte jättebra att använda... Men vill man ha hårda sulor snabbt finns det nog inget som är lika effektivt.

KL

Trush Buster är väldigt effektivt mot strålröta, en lila vätska som finns bland annat på Hööks.

Bättre med nt-dry. Den är inte cancerframkallande och mer effektiv än den lila vätskan du nämner.

Va svårt det är med mjuka sulor,strålar.....
En hovis säger att leran ska va kvar över natten för att behålla fukten,-och jag som spolat bort den, borstat rent och oljat in för att behålla fukten.
För min häst verkade funka bra men jag ska kanske sluta....?......

Fukten är inte skadlig förrän det blir för mycket. Om hästens hovar är mjuka, känns svampiga, luktar illa och hästen ömmar i strålen osv så har det blivit för mycket fukt och då måste man torka upp fukten med något, exempelvis tjära. Viktigt att komma ihåg att bara undersidan ska tjäras, att kleta tjära på utsidan av hoven är en dödssynd mer eller mindre.

Dock är min erfarenhet att denna tiden på året, när hagarna är blöta, det regnar och är fuktigt behöver man sällan anstränga sig för att hovarna ska hålla sig fuktiga. Det är under sommaren när det är torrt som man kan behöva pensla med olja och blöta hovarna för att de inte ska spricka av torrhet.

*Delvis KL*
Min häst har också problem med mjuka strålar, tog in honom tidigare i år för att han skulle få stå inne och "torka" på nätterna och har tjärat hovarna varannan/var tredje dag i drygt två månader men tycker inte att det verkar hjälpa ett dugg.
Hovis säger inte så mycket (jag fick dra ur honom huruvida jag skulle ta på tjära eller inte, det är ju lite omdiskuterat) men verkar lite bekymrad.
Hagen är inte så mycket att göra något åt men vilket strö i boxen är bäst? Han står på torv nu men vi har fått tips om att blanda med halmpellets. Han har utebox så helst skall det vara strö som inte fryser så lätt, när det är riktigt kallt ute brukar vi ha ett lager halm överst.

Torv tycker jag fryser för mycket om man bara har det, blandat med spån funkar det bättre och jag har också upplevt det som torrare. Min hovis påstår att hovarna blir friskare om pålle går ute så mkt som möjligt, bättre att stå i blötan än i box enligt honom, men det tycks ju alla tycka olika om... Min står på lösdrift och han fnös när jag frågade om ev röta. Det brukade inte lösdriftare få, påstod han utan att det som var verkligt skadligt var om pålle fick stå inne med otillräckligt med strö alt om pålle är grisig och trampar runt mycket i dyngan.
Som sagt, det är hans åsikt och jag är ju glad för det svaret eftersom båda min skruttar går ute dygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka