Mjuka övergångar utan stret

Thunder_rose

Trådstartare
Jag har nyss blivit medryttare på en alldeles underbar maxad D-ponny. Det var mkt som klickade direkt i ridningen och vi kommer väldigt bra överens MEN. I övergången galopp- trav så kommer det upp lite problem.
Han kan vara samlad och galoppera under sig, men när vi ska göra en övergång till trav blir det bara kaos av allt!
Han kör fram- ut huvudet och drar på i trav och vägrar lyssna för att sen övergå till det normala..ägaren säger att han alltid har gjort så. Det känns som om det är en väldigt dålig ovana och att han gör så bara för att han är van att komma undan med det. eller är jag fel ute?

Han är mjuk o fin att rida annars och är lätt att samla, lite ojäm i sidorna men det kommer!
Det är planerat att jag ska börja rida för instruktör men det vore roligt med lite tips nu.:bow:

Sv: Mjuka övergångar utan stret

Rid Öppna genom hela övergången! Och håll öppnan lite efter. det borde få honom att ge efter. Framförallt är det viktigt att han inte är rak! Yttertygeln bromsar... Använd även lite överskänkel i övergången.

Lycka till!

Mvh Michaela

Tack för svaret! ska testa det i dag o se hur det går..

Innan har jag ridit på volt, minskat den och sen saktat av och verkligen försökt att hålla honom i formen men icke...han stretar emot direkt och det blir slängtrav av allt.

Är du helt avslappnad i övergången? Jag har ofta det problemet att jag spänner mig i själva övergången, tar en aning spjärn i stigbyglarna osv vilket självklart bara leder till att hästen spänner sig och det blir slängtrav av alltihop. Sally Swift har en intressant tanke om att "växa som en gran". Dvs låtsas att man är en gran med rotknölen i strax under naveln. Från rotknölen och uppåt växer granen uppåt på en, visserligen flexibel, men fortfarande rak stam. Från rotknölen och neråt letar sig rötterna ner i jorden för att skapa en motvikt till själva trädet. En gran kan inte gör att så att den växer - den bara gör det. På samma sätt gäller det som ryttare att inte tvinga sig själv varken uppåt eller neråt utan bara låta det ske.

Lägg volter/vänd i avbrottet - då måste hästen koncentrera sig lite mer på att hålla sin balans och mindre på att streta mot din hand.
Klarar du av det kan det vara en bra idé att som ngn sa rida lite öppna i avbrottet, eller bara flytta hästen lite undan för innerskänkel.
Rid mkt övergångar, galoppera bara en kort bit och sakta sen av så blir hästen förhoppningsvis mindre stark.
Tänk på att bara sjunka ned på hästen i övergången, så att inte du blir stark i handen.
Lycka till :)

Jag har en likandan häst men har tränat bort det mesta med att i övergången rida öppna och i lite övertempo:D för att sedan ta ner till ett vanligt tempo ;) Har fungerat jätte bra på min och nu går det bättre och bättre.

Sen tränade jag mkt övergångar på tömm oxå och det ger effekt.

Lycka till :bump:

Det kan antingen vara en ovana, ngt han lärt sig göra. Men det kan också bero på att hästen har svårt att bära sig i övergångarna och det innebär att hästen har ett fysiskt motstånd.

Ett fysiskt motstånd kan vara att hästen är dåligt musklad eller felmusklad. Det kan vara ett kiropraktoriskt fel eller att utrustningen inte sitter som den ska. Det kan vara spänningar, ömhet, peoblem med hovarna eller eg vad som helst.

Uteslut alltid fysiska anledningar innan du tar för givet att det handlar om ett beteende. Nackdelen med att vara medryttare och liknande är ju just att man inte alltid kan få ägaren att förstå att hästen behöver en genomgång och därav får anpassa sig till hästens fysiska problem - mao kan det i en del fall vara svårt att tex rida dressyr och utvecklas med en medryttarhäst.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur