mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Legolaz

Trådstartare
Idag upptäckte jag att min hästs ena "knöl" under magen(där sadelgjorden sitter typ) var svullnare än på andra sidan. hon var även öm och sköt rygg när man tog där.
jag har alltid sett sen jag köpte henne att hennes såna "knölar" är mer framträdande än på dom flesta av dom andra hästarna i stallet.
men idag var den ena liksom svullen och jag kunde känna en liten liten hård prick. men kunde inte se nånting. men lite irriterad var hon så fick vila idag.
men vad är det för nånting egentligen? är det någon stor ådra som sitter där?
hon har aldrig reagerar innan och igår när jag red märkte jag ingenting.
när jag borsta henne där idag märkte jag inget, hon var dock lite irriterad och lite "sprättig" så tänkte hon kanske fått en älgloppa på sig. sparkade lite med bakbenen. så jag kände igenom henne och då upptäckte jag detta.
först va det precis som det klia men sen blev hon mest sur när jag tog där.
men allting var mjukt förrutom den pyttelilla pricken jag kunde känna.
vad är oddsen att hon kunnat bli biten just där och just nu har vi inte mycket knott osv eftersom det regnat och blåst så in i bomben.
Vad kan detta vara? eller är hon bara känslig? tyckte hon reagera mer ju mer jag klämde och kände.. :angel:
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

206831_10150268796048976_725883975_9264340_2551171_n.jpg


på denna bilden kan man faktiskt se att hon har en liten bula där.
bilden är några månader gammal. på vissa bilder ser man på andra inte.
när hon har vilat en eller två dagar kan hon reagera lite för gjorden,typ spänna sig lite och gå lite fram och bak, kan även skjuta lite rygg när jag sitter upp och rider iväg. eller om hon är lite extra pigg vissa dagar.
kanske extra känslig pga dessa bulor?
visst ja, hon har tappat sin sommargräs mage nu också, tycker dom inte var lika framträdande med gräsmagen.
 
Senast ändrad:
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Min häst hade exakt likadant i sommar! Två svullnader vid sadelgjordsläget. Vet kom ut och tittade och uppgav att det var vanligt för hästar som gick på sommarbete. Svullnaden gick ner efter några dagar med kallt vatten!

MIn häst var lixom din känslig när jag rörde vid knölarna. Jag red barbacka ett par gånger och sedan försvann dem som sagt. Om det är samma är det nog inget att oroa sig för. Försök att ge det några dagar, padda med kallt vatten och se vad som händer.

/Sweden
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Det finns muskler i området som kan ha kommit i kläm, självklart gör det ont och ett sätt för hästen att visa obehag på är just att skjuta rygg.

Prova att byta sadelgjord, prova även att försöka dra sadelgjorden på annat ställe än det vanliga för att avlasta området ett tag.
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

jag har sedan i juli ridit med hoppmagplatta.
kanske varit dumt att alltid rida med den.. men den ska ju fördela trycket bättre?
har spänt sadelgjorden precis som vanligt, först bara så den sitter där, sen ett hål innan vi går ut, ett hål när jag ska hoppa upp och ett hål efter lite uppvärmning.

sen sitter dom liksom inte mitt under magen utan lite mer på sidorna av magen.
på vänster sida reagera hon inte alls, bara på den högra.
går inte ömheten över så får vet. komma ut på fredag.
ska se om jag kan ta något foto idag hur det ser ut.
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Jo men det är muskler som kan komma i kläm just när man drar/spänner sadelgjorden. Jag upplever själv att de hästar som drabbats där har många ryttare spänt de sista hålen när de sitter i sadeln. Området precis bakom frambenen är nervberikad, och det finns exempel på hästar som faktiskt har svimmat när gjorden har spänts och prickat just rätt område.

Nu har jag själv islänningar, men drar alltid gjorden bakåt innan den spänns just för att undvika att gjorden hamnar bakom frambenen.
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Fast om man tittar på TS häst exteriör så är det väldigt svårt att få sadelgjorden i det läget du menar. Då måste man ha en väldigt svängd gjord+ att TS sadlar i princip på bogbladen.

Om hästen varit fet/haft lite mer hull under sommaren är fettknölar inget ovanligt, dessa kan dock komma i kläm och du får samma symptom.
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Men knölarna ligger inte under sadelgjorden, de ligger framför eller bakom. Att det dessutom finns två stycken, bör ju bli enkelt att kolla. Det är bara att lägga på sadeln och dra gjorden så ser man vad de hamnar.;)
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

Jag gissar på att den pyttelilla, ömma pricken är reaktionen runt en tagg. Det skulle förstås inte förklara varför hästen är bulig sedan lång tid tillbaka, men det behöver ju inte nödvändigtvis ha ett samband!
 
Sv: mjuka knölar under magen vid sadelgjorden?

idag när jag pilla där så kom det faktiskt en liten liten prick gult var/skorpa sen två små små droppar blod. så tror faktiskt hon blivit biten eller att hon fått ett stick av nånting.
vi var iväg och hoppträna med den vanliga gjorden(ej platta) och hon reagera ingenting, den ligger ju i och för sig framför bulorna..
men ska köpa ny gjord i morgon så jag inte rider enbart med magplattan.
variera är ju aldrig fel.
kan ju kommit in nån sten eller nåt mellan magplattan och hennes redan synliga bula som gjort henne öm och stuckit henne.
jag tvättar ALLTID av mina gjordar efter jag ridit. klarar inte av att där sitter smuts,svett eller hår på gjorden! :eek:
och myggen har inte försvunnet, höll på att bitas så in i :devil: på träningen!
men vad är oddsen att hon blir biten/stucken precis där?
det är väl inga hemska varbölder?!:crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 973
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Sol
·
Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 853
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp