Mjölkproteinfritt julgodis

Pudlan

Trådstartare
Någon som vet om man kan göra knäck mjölproteinfri? Eller annat hemma gjort godis? Annat gott som bakverk, efterrätter eller annat sött o gott tar jag gärna i mot tipps på mjölkproteinfritt mums :)

Med vänlig hälsning
pudlan

Någon som vet om man kan göra knäck mjölproteinfri? Eller annat hemma gjort godis? Annat gott som bakverk, efterrätter eller annat sött o gott tar jag gärna i mot tipps på mjölkproteinfritt mums :)

Med vänlig hälsning
pudlan

Är ju bara att byta ut vidpgrädden mot valfri soya/havregrädde :)

Samma om du ska baka, byt ut mot mjölkfritt smör/mjölk. Finns en hel uppsjö!
Mjuk pepparkaka tycker jag är ett bra och enkelt julbak!

Risgrädde (Rice Dream Cuisine) och havregrädde (Oatley Imat) funkar bra både till knäck och kolor.

/ kayoba

Alltså båda funkar ju bra, fick dock koka lite längre innan det tjocknade med båda varianterna. Rice Dream var smakmässigt lite bättre och sötare tyckte i vilket fall min familj. Så numera kör vi då på havregrädde i matlagning och risgrädde i bakverk och godis.
Oavsett, så kommer det aldrig smaka som med riktig grädde.....

/ kayoba

Bara och bara. Funkar gör det säkert - men hur smakar det? :nailbiting:

Tror jag ska försöka göra knäck på havregrädde iår. Om jag vågar. Jag fasar för smaken redan nu :p :D

Har aldrig gjort knäck men alltid när jag bakar byter jag ut mjölk/grädde mot soja- eller havrevarianter. Har alltid blivit bra.

Provade att koka knäck på havregrädde det blev aldrig klart och kulprovet var inte någon ide att tänka på. Hur länge och hur mycket av varje har ni när ni gör mjölk fri knäck?

Håller med om att havre produkterna är toppen i maten. Skall prova ris grädde. Har testat soja grädden på kladdkaka:)

Jag har kokat knäck på havregrädde de senaste 4 åren och det har varken varit problem att få den att stelna eller att den smakat konstigt. Knäck smakar mest socker och mandel ändå. ;)
Jag har använt mig av 2-2-2-receptet, alltså 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl havregrädde. Just havregrädden är mer neutral än andra havreprodukter och smakar i princip ingenting, tycker jag.

Då gör jag ett nytt försök med knäck kokandet. Kan var att jag hade fel mängd av ingredienserna. Tänk vilket bra forum detta är:))
Med vänlig hälsning knäck suktande Pudlan

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 038
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 699
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar