H
hileria
Har ett stoföl på 8 veckor som är lite tunn. Verkar som om mitt sto mjökar "lättmjölk". De har gått på sommarbete sedan fölet var 3 veckor och stallägaren tyckte att hon såg lite tunn ut redan när hon var dryga månaden. Jag köpte då fölpellets från D&H. Det tog en dryg vecka att få hem det så hon har ätit det i ca 1,5 vecka. Tyvärr får hon inte i sig så mkt åt gången och jag har bara kunnat ge henne en gång per dag. Ska dock försöka att ge 2 gånger per dag. Tycker ni att jag ska försöka ge mjölkersättning också? T ex Krafft Milk? Ska man ge det i nappflaska el i hink? Läser man om mjölkersättningen verkar det som om man ska ge det i hink, hur gör ni? Finns det nappflaskor till föl att få tag på?
De går ute dygnet runt, men har varit inne under en del nätter då det varit mkt mygg. Stoet är i gott hull och får kraftfoder (havre + lusern) varje dag samtidigt som fölis. De har också fått hösilage i hagen de senaste dagarna då återväxten varit lite klen. Fölis är pigg och glad i övrigt!
Vore bra med några kommentarer från erfarna uppfödare!
De går ute dygnet runt, men har varit inne under en del nätter då det varit mkt mygg. Stoet är i gott hull och får kraftfoder (havre + lusern) varje dag samtidigt som fölis. De har också fått hösilage i hagen de senaste dagarna då återväxten varit lite klen. Fölis är pigg och glad i övrigt!
Vore bra med några kommentarer från erfarna uppfödare!