Mjölkersättning till 8-veckors fölunge?

H

hileria

Har ett stoföl på 8 veckor som är lite tunn. Verkar som om mitt sto mjökar "lättmjölk":crazy:. De har gått på sommarbete sedan fölet var 3 veckor och stallägaren tyckte att hon såg lite tunn ut redan när hon var dryga månaden. Jag köpte då fölpellets från D&H. Det tog en dryg vecka att få hem det så hon har ätit det i ca 1,5 vecka. Tyvärr får hon inte i sig så mkt åt gången och jag har bara kunnat ge henne en gång per dag. Ska dock försöka att ge 2 gånger per dag. Tycker ni att jag ska försöka ge mjölkersättning också? T ex Krafft Milk? Ska man ge det i nappflaska el i hink? Läser man om mjölkersättningen verkar det som om man ska ge det i hink, hur gör ni? Finns det nappflaskor till föl att få tag på?

De går ute dygnet runt, men har varit inne under en del nätter då det varit mkt mygg. Stoet är i gott hull och får kraftfoder (havre + lusern) varje dag samtidigt som fölis. De har också fått hösilage i hagen de senaste dagarna då återväxten varit lite klen. Fölis är pigg och glad i övrigt!:bump:

Vore bra med några kommentarer från erfarna uppfödare!

Sv: Mjölkersättning till 8-veckors fölunge?

På vilket sätt är hon tunn? Det är inte alldeles ovanligt att man ser revbenen på fölen. Det brukar jag inte fästa så stor vikt vid, utan det som är viktigare är om de är runda och fina över rygg och rumpa.

Nej, jag tycker inte att du ska ge mjölkersättning, det är inte ens säkert att du får i fölet det. Fortsätt ge lite fölpellets om du vill - jag är inte helt säker på att ens det behövs, utan att ha sett ditt föl.

Jag håller med Ameo men om fölungen verkligen är onormalt tunn är det enklaste att försöka öka produktionen av mjölk.

Det bästa sättet att öka mjölkproduktionen är att dia ofta. Om du har möjlighet försök stimulera fölet att äta oftare. Jag har i en liknande situation mjölkat stoet och gett till fölungen i flaska när det verkat som den inte orkar bearbeta spenen så länge i taget och spenen verkat ”trög”. Efter några dgr har det ordnat sig.

Om stoet är i lätt överhull lönar det sig inte att ge mer mat. Enl Frape kan det t o m minska mjölkproduktionen om man kraftfodrar överviktiga märrar. HH

:cry:Det är bra att ta in om det är mycket ohyra. En del ston vandrar mycket och fölis går såklart med.

Tack för era svar! Ser revbenen tydligt, men då kanske jag inte ska vara så orolig över det. Tycker det är lite svårt att avgöra hur de "ska" se ut då det är min första fölunge.:confused: Jämför med den andra fölungen som är drygt 3 veckor äldre, visserligen hingst, men rund och stor! Men de utvecklas väl olika precis som alla barn. Ska se om jag kan ladda upp en bild i kväll.

Hon diar ofta vad jag kan se! När de är inne en liten stund för kraftfoder, tar hon hellre lite från mjölkbaren än i pelletshinken;), mammas mat är också väldigt intressant!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 346
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 860
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare