mjölkersättning komjölk?

sommarvind

Trådstartare
Jag skall göra Björcks blandning. Det står komjölk, då undrar ja om det är den vanliga röda mjölkförp. Eller om de är obehandlad äkta komjölk?

Sv: mjölkersättning komjölk?

Finns ju färdig ersättning att köpa hos vet. tror det är både enklare och bättre om man nu inte får tag på en amma..

Har tiken ingen mjölk??

jo ja är medveten om att det finns att köpa. Men denna gång skall vi testa björcks blandning. Valparna kommer vilken dag som hellst och då kan de va skönt att ha lite grand hemma om det skulle va så att det är nåt som tjärvar i början. Vill vara lite garderad så att säga.

Nej det har jag inte. Har bara en tik och det var ju inte längesedan hon fick.

åter till frågan: Är det den vanliga mjölken vi dricker dom menar? Eller är det någon obehandlad mer äkta form?

Finns ju ingen anledning att ge ersättning om inte tiken är tom på mjölk och har hon varit det tidigare, så förstår jag inte vitsen med att ta fler kullar på henne??

Sedan är det väl vansinnigt mycket enklare och smidigare att ha ersättning i pulverfrom hemma "om utifall att" och blanda till om det behövs.

Är väldigt lätt hänt att det hygieniska inte är på tiptop nu under sommarmånaderna och det kan ge seriösa problem för små valpmagar..

den vi kan köpa i affärer är pastöriserad, den från lantgårdar är opastöriserad. Jag är lärd att enbart ge opastöriserad till däggdjursungar.

Men på receptet verkar det vara den röda dem menar, jag hade dock köpt från en bonde om jag skulle blanda men jag har endast varit med om att ge ersättning till kattungar, och då enbart komjölk från nykalvade kor, dem växer så det knakar:) Vet även en människa som blev nappad med bara komjölk och han är en mkt gammal pensionär nu haha.

Björcks blandning

0.8 l komjölk (3%)

0.2 dl tunn grädde (12%)

1 äggula

6 gram benmjöl

4 gram citronsyra upplöst i 1 msk vatten

20 droppar polyvitaminpreparat till 1 l blandning (t ex Polymin, Ewos)

Förhoppningsvis behöver du inte blanda, det bästa är om valparna kan dia från modern och där få i sig tillräckligt. Finns många bra färdiga mjölkersättningar om man vill slippa krånglet och att experimentera på känsliga valpmagar. Lycka till med valparna!:)

tror du är ute och cyklar lite grand. Du har ju verkligen ingen aning om vilken hund detta gäller eller hur? Det har du iofs heller inte med att göra´och det hoppas ja att du förstår. Varför ställa till med så mkt onödigt väsen över en vanlig enkel fråga gällande ett recept? :eek: tack för ingenting.

tack för ditt utförliga svar:) Jag är dock medveten om att det bästa är att slippa använda den:D Men det kan va skönt att ha i beredskap om något skulle gå snett att mjölken inte rinner till te x det tar ju en stund innan man kommer till veterinären härifrån nämligen ;)

Om du visste hur snabbt en känslig valpmage kraschar av minsta lilla bakterie, skull du inte reagera som du gör, för så skulle du aldrig riskera det genom att blanda egen ersättning i sommarvärmen.

det är ingen egen ersättning, ja vet många som använder den blandningen. Var endast lit osäker på vilken av mjölkprodukterna som är menat eftersom alla kör med olika.

Jag fick stödmata en av mina valpar förra sommaren och gav av just denna blandning.
Helt vanlig röd mjölk + kaffegrädde + äggula + benmjöl funkade kanonbra (ska man ge mycket bör även vitaminer tillsättas). Ingen dålig mage och även tiken fick av det som blev över varje gång.

Ska tillägga att inget kokades, utan allt blandades kallt och värmdes före måltiden.
Jag gjorde en liten mängd, som förvarades max under en dag i kallt kylskåp och värmde endast det som skulle ges direkt.
Ett tips. Ger man med nappflaska, så mixa gärna med mixerstav. Om man bara vispar, är det lätt det blir små pytteklumpar av äggulan, som fastnar i nappen.
Ger man med pipett, fungerar det ändå.

Själv är jag helt övertygad om att det lika lätt kan komma in bakterier i den typen av mjölkersättning som man ska blanda, så för vår del fungerade det kalasbra med hemmablandningen.

Senast ändrad:

Så det är inte du som ska blanda den?

Nog vet väl jag att det inte är du som "uppfunnit" den. Tycker bara det är onödigt att chansa, när det finns färdiga, men det är ju jag det..

fast ja tycker inte att jag direkt chansar.. det är ju en ganksa vanlig mjölkersättning som folk är nöjda med. Jag har även prövat royal canins blandning innan den fungerar även den bra. Men jag hör och har hört mkt gott om just björcks därför vill ja prova den hoppas att det är okej;)

För det första förstår jag faktiskt inte varför du ska ha stödmjölk hemma..Det är ju inte vanligt precis att man behöver stödmjölka valpen.Sen om inte mjölken rinner till så försök först hjälpa tiken och valparna innan du ger detta.Hos veterinären finns det stödmjölk som du ska använda.Du ska inte använda komjölk.Det är en HEL del skillnad mellan dessa två om man säger så.

Sen hoppas jag verkligen inte att det är samma tik som har nämnts i denna tråd som ska ha valpar igen som inte hade ngn mjölk förra gången.Brukar tyvärr inte vara så bra att avla vidare på dessa men visst kan man testa med två kullar.

Lycka nu till!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 105
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka