A
Anders
Jag undrar om du ens läser det du själv skriver: "Det känns som om vi alla är överens om att det inte dracks mjölk i några stora mängder eftersom det sågs som lyx och slöseri" ?Har du överhuvudtaget läst de andra inläggen? Att det producerades mer mjölk betyder inte att man drack mer mjölk. @MiaMia förklar det ganska bra. Jo det var nästan bara under sommaren man fick mjölk, under vintern var det svårt att hålla korna med tillräckligt med mat för att de skulle ge mjölk och de sinade snabbare. Det är ett stort avelsarbete som ligger bakom dagens mjölkkor som ger mer och längre period med mjölk.
När officiell statistik visar att det i början av 1900-talet producerades dubbelt så mycket mjölk per person som idag är jag inte alls så övertygad om att det sågs som lyx och slöseri att dricka mjölk. Det är inget jag hört från äldre släktingar. Statistik visar också att det dracks betydligt mer mjölk för sjuttio år sedan än idag.
Om det förr nästan inte alls dracks mjölk måste det ha varit stora mängder smör och ost som konsumerades istället, tre gånger mer vid början av förra århundradet än idag, låter det särskilt troligt? Jag vet inte men skall jag tro på det får det backas upp av någon form av statistik.