mjölkens historia?

Har du överhuvudtaget läst de andra inläggen? Att det producerades mer mjölk betyder inte att man drack mer mjölk. @MiaMia förklar det ganska bra. Jo det var nästan bara under sommaren man fick mjölk, under vintern var det svårt att hålla korna med tillräckligt med mat för att de skulle ge mjölk och de sinade snabbare. Det är ett stort avelsarbete som ligger bakom dagens mjölkkor som ger mer och längre period med mjölk.
Jag undrar om du ens läser det du själv skriver: "Det känns som om vi alla är överens om att det inte dracks mjölk i några stora mängder eftersom det sågs som lyx och slöseri" ?

När officiell statistik visar att det i början av 1900-talet producerades dubbelt så mycket mjölk per person som idag är jag inte alls så övertygad om att det sågs som lyx och slöseri att dricka mjölk. Det är inget jag hört från äldre släktingar. Statistik visar också att det dracks betydligt mer mjölk för sjuttio år sedan än idag.

Om det förr nästan inte alls dracks mjölk måste det ha varit stora mängder smör och ost som konsumerades istället, tre gånger mer vid början av förra århundradet än idag, låter det särskilt troligt? Jag vet inte men skall jag tro på det får det backas upp av någon form av statistik.

Har du överhuvudtaget läst de andra inläggen? Att det producerades mer mjölk betyder inte att man drack mer mjölk. @MiaMia förklar det ganska bra. Jo det var nästan bara under sommaren man fick mjölk, under vintern var det svårt att hålla korna med tillräckligt med mat för att de skulle ge mjölk och de sinade snabbare. Det är ett stort avelsarbete som ligger bakom dagens mjölkkor som ger mer och längre period med mjölk.
Mjölk att dricka fanns egentligen bara på gårdarna eftersom man inte hade tekniken att kyla och transportera den.
Men för dem som hade råd så fanns ju ost och smör.
Vilket inte saknades på de bord som hade plånbok till det.
Torp och smågårdar hade nog ont om foder med de stora slättgårdarna redde sig nog med foder , normalår.
Och under den senaste ransoneringsperioden så konsumerades mjölkprodukter utan begränsning ute på gårdarna. Allt från kalvdans, ostkaka,ost , smör, grädde och slutligen mjölk.

Det där är ju verkligen en ny vana (i Sverige), innan 90-talet serverades kaffet i regel svart eller med socker. Massiv reklam för café au lait och sedan kaffe latte ändrade kaffevanorna.
njae..det var många som började använda mjölk i kaffesurogatet under kriget...det var ju bränd spannmål så det var rätt bittert

Mjölk att dricka fanns egentligen bara på gårdarna eftersom man inte hade tekniken att kyla och transportera den.
Torp och smågårdar hade nog ont om foder med de stora slättgårdarna redde sig nog med foder , normalår.
Och under den senaste ransoneringsperioden så konsumerades mjölkprodukter utan begränsning ute på gårdarna. Allt från kalvdans, ostkaka,ost , smör, grädde och slutligen mjölk.
Åtminstone från slutet av artonhundratalet levererades färsk mjölk dagligen till alla städer.

Åtminstone från slutet av artonhundratalet levererades färsk mjölk dagligen till alla städer.
Då hade man fått upp ögonen för risken med tbc och kylde transporterna. Det var i de faggorna som producentföreningar o hushållningssälskap drev på för bättre djurhållning/hygien och bättre transporter. Metallkärl med tätslutande lock (mjölkkannor) började användas...

Jag undrar om du ens läser det du själv skriver: "Det känns som om vi alla är överens om att det inte dracks mjölk i några stora mängder eftersom det sågs som lyx och slöseri" ?

När officiell statistik visar att det i början av 1900-talet producerades dubbelt så mycket mjölk per person som idag är jag inte alls så övertygad om att det sågs som lyx och slöseri att dricka mjölk. Det är inget jag hört från äldre släktingar. Statistik visar också att det dracks betydligt mer mjölk för sjuttio år sedan än idag.

Om det förr nästan inte alls dracks mjölk måste det ha varit stora mängder smör och ost som konsumerades istället, tre gånger mer vid början av förra århundradet än idag, låter det särskilt troligt? Jag vet inte men skall jag tro på det får det backas upp av någon form av statistik.
Alla vi i tråden som diskuterade frågan från början...
Att man i början av 1900 talet kom igång och drack mjölk har vi också konstaterat, 1930 öppnade mjölkbarer och man hade börjat få större tillgång på kylskåp. Men smör har varit en stor exportvara för Sverige, enligt Arla så stod smör för 10% av Sveriges export, så ja det gjordes nog betydligt mycket mer smör än vad det görs idag.

På Åland finns fortfarande surmjölk som måltidsdryck (med rinnigare konsistens än vår typiska fil) och ställs fram som alternativ på vanliga lunchrestauranger.

Även i resten av finland så är piimä (surmjölk) en populär måltidsdryck bland många. Lite av en folkdelare är det däremot, endera gillar man det eller inte :)

Fast nu är du inne på 1900-talet, frågan var ju från början om man inte hade druckit mjölk före 1900-talet... ;)

Det där är ju verkligen en ny vana (i Sverige), innan 90-talet serverades kaffet i regel svart eller med socker. Massiv reklam för café au lait och sedan kaffe latte ändrade kaffevanorna.

När jag var barn (är född i mitten av 60-talet), hade ganska många grädde i kaffet i Sverige, i alla fall i småstäder och på landet.

Mjölk i kaffet känns för mig som en kombination av importerade vanor från södra Europa (cappuccino, café au lait osv) och så då Arlas intensiva kampanjer. Anledningen till att det är så vansinnigt mycket mjölk i svenska versioner av kaffe-med-mjölk (varianter av latte m fl) är väl i stort sett Arlas kampanjer. Och de kom väl igång som en lösning för Arla och mjölkindustrin när seden att dricka mjölk som måltidsdryck avtog i Sverige?

Alla vi i tråden som diskuterade frågan från början...
Att man i början av 1900 talet kom igång och drack mjölk har vi också konstaterat, 1930 öppnade mjölkbarer och man hade börjat få större tillgång på kylskåp. Men smör har varit en stor exportvara för Sverige, enligt Arla så stod smör för 10% av Sveriges export, så ja det gjordes nog betydligt mycket mer smör än vad det görs idag.
Exporten av smör de första åren på 1900-talet fram till första världskriget låg på 20000 ton per år vilket är samma som idag. Sen får man titta på import också förstås. Samt att vi idag exporterar torrmjölk, det gjordes inte för hundra år sedan tror jag.

Senast ändrad av en moderator:
Jag känner inte riktigt igen beskrivningarna som ges från det jag hört och läst, exv. kunde en kördräng kring år 1900 få ut i lön eller stat som det heter:

Mjölk, oskummad 730 L
Mjölk, skummad 1 095 L

Alltså i genomsnitt 5 L mjölk per dag. Även om en del säkert blev till ost verkar det konstigt om inte ganska mycket användes direkt.

Jag känner inte riktigt igen beskrivningarna som ges från det jag hört och läst, exv. kunde en kördräng kring år 1900 få ut i lön eller stat som det heter:

Mjölk, oskummad 730 L
Mjölk, skummad 1 095 L

Alltså i genomsnitt 5 L mjölk per dag. Även om en del säkert blev till ost verkar det konstigt om inte ganska mycket användes direkt.
Skummad mjölk kan väl knappast användas till ost. Blåmjölken gavs till statarna och till djuren.....
Så det dracks nog upp. Med tanke på hur många ungar det fanns i längorna blev det inte mycket per skalle...

Skummad mjölk kan väl knappast användas till ost. Blåmjölken gavs till statarna och till djuren.....
Så det dracks nog upp. Med tanke på hur många ungar det fanns i längorna blev det inte mycket per skalle...
Mycket och mycket, men visst hade statarna det knappt det håller jag med om. Men om hustrun arbetade som mjölkerska fick hon väl också lön i stat. Ursprungsfrågan var dock om man drack eller inte drack mjölk förr och jag tror man gjorde det, främst barn såklart men även vuxna.

Står i trådstarten (ts), första inlägget.
var?
"Lyssnade på P1 och insåg att mina historiekunskaper är urusla.

Det handlade om mjölk i ett program om veganmat. (om jag inte fattade fel - kom in i mitten av programmet) Där sas det att vi inte druckit mjölk förr, att det är ett nytt påfund. Mjölk har använts som råvara i matlagning men inte för att dricka.

Känner mig tveksam - inbillar mig att vi druckit färsk mjölk och även druckit fil förr. Förutom förstås att använda en till ost, messmör etc. Mjölk har kort hållbarhet så att det tillagats för att behålla näringen är logiskt. Verkar konstigt att man inte druckit av mjölken när den var färsk?

Någon historienörd som kan bringa ljus i detta? Är mjölk som dryck ett sent 1900-tals påfund?"
Det markerade stycket är ju en fråga..som med nej besvarats.

Mycket och mycket, men visst hade statarna det knappt det håller jag med om. Men om hustrun arbetade som mjölkerska fick hon väl också lön i stat. Ursprungsfrågan var dock om man drack eller inte drack mjölk förr och jag tror man gjorde det, främst barn såklart men även vuxna.
Nja ofta var ju den vita piskan ett inslag i det arbete som skulle utföras inom staten dvs den lön i pengar, boende och vivre som familjen fick ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka