mjölkens historia?

var?
"Lyssnade på P1 och insåg att mina historiekunskaper är urusla.

Det handlade om mjölk i ett program om veganmat. (om jag inte fattade fel - kom in i mitten av programmet) Där sas det att vi inte druckit mjölk förr, att det är ett nytt påfund. Mjölk har använts som råvara i matlagning men inte för att dricka.

Känner mig tveksam - inbillar mig att vi druckit färsk mjölk och även druckit fil förr. Förutom förstås att använda en till ost, messmör etc. Mjölk har kort hållbarhet så att det tillagats för att behålla näringen är logiskt. Verkar konstigt att man inte druckit av mjölken när den var färsk?

Någon historienörd som kan bringa ljus i detta? Är mjölk som dryck ett sent 1900-tals påfund?"
Det markerade stycket är ju en fråga..som med nej besvarats.
@Snurrfian skrev: "frågan var ju från början om man inte hade druckit mjölk före 1900-talet... "

Jag svarade att det stod sent 1900-tal i trådstarten och inte före 1900-talet. Ser du inte skillnaden mellan sent och före?

Det där är ju verkligen en ny vana (i Sverige), innan 90-talet serverades kaffet i regel svart eller med socker. Massiv reklam för café au lait och sedan kaffe latte ändrade kaffevanorna.

Jag började med mjölk när jag slutade med sockret;) . Sen tror jag att övergången från kok-kaffe och bryggkaffe spelar stor roll, samt resandet. Vi upptäckte cappuccino och världen fick ett nytt skimmer och blev aldrig densamma igen.

Ingen vuxen i min närhet, som jag vet om, dricker mjölk i glas som måltidsdryck. När jag var barn blev jag förvånad när kompisars föräldrar drack mjölk till maten. Jag trodde att vuxna drack vatten eller öl eller vin.

Jag blir misstänksam... men ibland på lunchrestaurang ser man stora män (främst) inta enorma mängder mjölk.

Mjölk kan vara gott enstaka tillfällen men ska få vara iskall, drickas ur förpackningen så det smakar kartong (hata skruvkork) och man bör vara bakfull.

@Snurrfian skrev: "frågan var ju från början om man inte hade druckit mjölk före 1900-talet... "

Jag svarade att det stod sent 1900-tal i trådstarten och inte före 1900-talet. Ser du inte skillnaden mellan sent och före?
Prova att läsa @tantens mening högt för dig själv, det står inte sent på 1900 talet, du kan plocka bort sent så kanske det blir lättare Är mjölk som dryck ett 1900-tals påfund? Alltså, har man inte druckit mjölk som dryck före 1900-talet.

Moderlösa spädbarn placerades hos en amma.
Jag var visserligen inte moderlös men min mamma hade dåligt med mjölk så jag är uppfödd på vanlig opasteuriserad komjölk. I våran familj har alltid mjölk druckits i ganska stor mängd.

Jag undrar om du ens läser det du själv skriver: "Det känns som om vi alla är överens om att det inte dracks mjölk i några stora mängder eftersom det sågs som lyx och slöseri" ?

När officiell statistik visar att det i början av 1900-talet producerades dubbelt så mycket mjölk per person som idag är jag inte alls så övertygad om att det sågs som lyx och slöseri att dricka mjölk. Det är inget jag hört från äldre släktingar. Statistik visar också att det dracks betydligt mer mjölk för sjuttio år sedan än idag.

Om det förr nästan inte alls dracks mjölk måste det ha varit stora mängder smör och ost som konsumerades istället, tre gånger mer vid början av förra århundradet än idag, låter det särskilt troligt? Jag vet inte men skall jag tro på det får det backas upp av någon form av statistik.
Jag frågar igen, var hittar man den statistiken?

Prova att läsa @tantens mening högt för dig själv, det står inte sent på 1900 talet, du kan plocka bort sent så kanske det blir lättare Är mjölk som dryck ett 1900-tals påfund? Alltså, har man inte druckit mjölk som dryck före 1900-talet.
Det är ju klart att om man plockar bort ordet sent så blir det inte ett sent 1900-tals påfund men så kan man inte hantera texter om det skall vara seriöst.

Ta tex. följande mening: "ett klassiskt exempel på ett tidigt 1900-tals tapetmönster". Skulle det kunna betyda att man var tidigt ute med tapeten i slutet av 1900-talet?

När jag var barn (är född i mitten av 60-talet), hade ganska många grädde i kaffet i Sverige, i alla fall i småstäder och på landet.

Mjölk i kaffet känns för mig som en kombination av importerade vanor från södra Europa (cappuccino, café au lait osv) och så då Arlas intensiva kampanjer. Anledningen till att det är så vansinnigt mycket mjölk i svenska versioner av kaffe-med-mjölk (varianter av latte m fl) är väl i stort sett Arlas kampanjer. Och de kom väl igång som en lösning för Arla och mjölkindustrin när seden att dricka mjölk som måltidsdryck avtog i Sverige?
Är man van med det och ska byta till mjölk så krävs automatiskt mer för samma smakeffekt.
När jag snor ur någon kollegas paket på jobbet och får lättmjölk (istället för mellan) så är det jätteskillnad.
Och då har vi väl starkare kaffe idag dessutom.

Jag som är yngre minns också kaffegrädden, som till skillnad från allt annat i mjölkdisken var i flaskor. Måste funnits till minst 1990. Eller? Titta vad jag googlade:https://www.skanemejerier.se/sortiment/matlagning/kaffegradde/

Fast var det Håkan Jönsson som intervjuades i radioprogrammet som @tanten hade hört? Det var ju @Septicemia som konstaterade att han hade forskat just kring mjölk?
Det känns som om vi alla är överens om att det inte dracks mjölk i några stora mängder eftersom det sågs som lyx och slöseri, men att från det drar slutsatsen att man inte ansåg att det gick att dricka känns väldigt långsökt.
Ja, jag lyssnade på programmet,

Det är ju klart att om man plockar bort ordet sent så blir det inte ett sent 1900-tals påfund men så kan man inte hantera texter om det skall vara seriöst.

Ta tex. följande mening: "ett klassiskt exempel på ett tidigt 1900-tals tapetmönster". Skulle det kunna betyda att man var tidigt ute med tapeten i slutet av 1900-talet?
Du missförstod trådstarten. Andra förstod den. Kanske dags att gå vidare i livet nu?

Krav på "seriositet" framstår en liten liten smula uppblåst så här i en informell forumtråd, om du frågar mig.

Fast nu stoppar du istället in ett på istället, det kan vara svårt att tolka text och det kan finnas olika tolkningar, men eftersom @tanten uppenbarligen menade det så som jag beskriver det så känns det vettigaste att utgå ifrån den frågeställningen istället för en egen påhittad.

Är man van med det och ska byta till mjölk så krävs automatiskt mer för samma smakeffekt.
När jag snor ur någon kollegas paket på jobbet och får lättmjölk (istället för mellan) så är det jätteskillnad.
Och då har vi väl starkare kaffe idag dessutom.

Jag som är yngre minns också kaffegrädden, som till skillnad från allt annat i mjölkdisken var i flaskor. Måste funnits till minst 1990. Eller? Titta vad jag googlade:https://www.skanemejerier.se/sortiment/matlagning/kaffegradde/
Jodå. Men vi vet alltså att Arla/mjölkindustrin har hållit en massa baristakurser och lärt ut att det ska vara mycket mjölk i latte och annat kaffe. Det handlar om att de vill skapa efterfrågan på mjölk när färre dricker det till maten.

Fast nu stoppar du istället in ett på istället, det kan vara svårt att tolka text och det kan finnas olika tolkningar, men eftersom @tanten uppenbarligen menade det så som jag beskriver det så känns det vettigaste att utgå ifrån den frågeställningen istället för en egen påhittad.

"På" i meningen påverkar inte det jag ville visa, "ett tidigt 1900-tals tapetmönster" går lika bra som exempel.

Särskilt uppenbart var det inte att det skulle tolkas som ett sent 1900-tals påfund från tidigt 1900-tal och det blir ganska underligt formulerat.

Jodå. Men vi vet alltså att Arla/mjölkindustrin har hållit en massa baristakurser och lärt ut att det ska vara mycket mjölk i latte och annat kaffe. Det handlar om att de vill skapa efterfrågan på mjölk när färre dricker det till maten.
Håller med. Tänkte bara att båda sakerna bör ha inverkat åt samma håll.
Kom kampanjer som "mjölk ger starka ben" också.

Mjölkdrickandet sjönk verkligen kraftigt ett tag. Nu tror jag det fortfarande sjunker men balanseras lite mer av att vi använder fler andra produkter i maten och som mellanmål. LCHF-kost är bra för mejerierna också. Men då importeras ju mer och mer av det å andra sidan.

"På" i meningen påverkar inte det jag ville visa, "ett tidigt 1900-tals tapetmönster" går lika bra som exempel.

Särskilt uppenbart var det inte att det skulle tolkas som ett sent 1900-tals påfund från tidigt 1900-tal och det blir ganska underligt formulerat.
Uppenbarligen var du den enda som tolkade det på ett annat sätt, så det kanske inte var ett så underlig formulering men det känns inte som om vi kommer så mycket längre här, tolka meningen som du vill.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka