Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och var hittar en liten nomadiserande klan en amma? På närmaste Konsum? Självklart att de rika och mäktiga hade slavinnor vars barn kunde avlivas och man kunde ta mödrarna till ammor. Men för vanliga människor fanns inte det alternativet.
Ännu fler faktisktI början av 1900-talet producerade vi ungefär lika mycket mjölk som vi gör idag trots att vi nu är dubbelt så många. Dock var korna tre gånger fler för hundra år sedan
Nej dom gick redan på fyra ben och sa "Muuuu".Du är inte född före mjölkbarerna.
Och det var så många år sedan man drack drickablandning (svagdricka+mjölk), sist jag såg det var kanske 25-30 år sedan och de som drack var födda vid sekelskiftet, 1900 alltså. Inte så värst nymodigt utan snarast direkt gammalmodigtNär jag var barn fanns det kärnmjölk att köpa i butik.
Riktigt så gammal är jag inte.Och det var så många år sedan man drack drickablandning (svagdricka+mjölk), sist jag såg det var kanske 25-30 år sedan och de som drack var födda vid sekelskiftet, 1900 alltså. Inte så värst nymodigt utan snarast direkt gammalmodigt
1 900 000 kor är samtliga kor, det var också lite lägre för hundra år sedan runt 1 700 000 och det är samtliga kor, inte bara mjölkkor. Samtliga kor är idag lite över 500 000. Kor för köttproduktion var kanske inte lika vanliga förr men jag tror att mer av mjölken gick till kalven än vad det gör idag så jag tyckte jämförelsen med samtliga kor blev mera rättvis.Ännu fler faktiskt
"Det fanns som flest kor i Sverige under 1930-talet, ungefär 1 900 000 kor. Nu (2011) finns det runt 350 000 mjölkkor.
På 1930-talet beräknades en ko mjölka runt 2 500 kg/ko och år. Nu är siffran runt 9 000."
Herregud vad äckligt det låter!Och det var så många år sedan man drack drickablandning (svagdricka+mjölk), sist jag såg det var kanske 25-30 år sedan och de som drack var födda vid sekelskiftet, 1900 alltså. Inte så värst nymodigt utan snarast direkt gammalmodigt
Jag är helt enig, jag smakade dock aldrig.Herregud vad äckligt det låter!
Vet även att i de fattigare familjerna rådde en permanent undernäring , vilket ofta leder till sin. Såväl bland djur som människor. Levnadsvillkoren var betydligt hårdare då...för allaDu vet att en kvinna kan amma mer än ett barn i taget, va? Och en hel del kvinnor fortsätter att producera mjölk även efter att deras barn börjat äta fast föda. Det fanns ingen anledning att avliva några barn, två ungar kunde dela på en kvinna. Sen är det klart att det har funnits barn som druckit annan mjölk också.
Ännu fler faktiskt
"Det fanns som flest kor i Sverige under 1930-talet, ungefär 1 900 000 kor. Nu (2011) finns det runt 350 000 mjölkkor.
På 1930-talet beräknades en ko mjölka runt 2 500 kg/ko och år. Nu är siffran runt 9 000."
Korna mjølkar faktiskt ænnu mer nu, ca 11000 liter! Alla visste att kor mjølkade mer om de mjølkades tre gånger om dagen men de flesta tyckte det var før jobbigt. Robotmjølkning innebær att korna går till roboten så snart de sprænger lite o juvret och blir mjølkade och då økar produktionen. Før øvrigt - min mamma kom från en vælbærgad bondgård i Dalsland. Dær drack alla oskummad mjølk før det hade de råd med. Pappa kom från ett magert torp i Ångermanland och før dom var det mest skummjølk - mjølk dær man skummat bort grædden, och kærnmjølk - den som blir kvar då man kærnat smør, som gællde. I båda finns i alla fall proteinet kvar. Pappa sa att det var hemskt viktigt att ha i alla fall ha en mjølkskvætt till barnen så om båda kornat gått i sin så fick dom lite av grannarna, och omvænt - var en granne utan så delade dom sjælva med sig.
Ok, jag får ge dig rætt. Genomsnittet før hela landet ær ca 9000, men många gårdar med robotmjølkning ær uppe i 11000 liter.Inte 11000 kg i snitt, 9000 är nog ganska korrekt.
Ok, jag får ge dig rætt. Genomsnittet før hela landet ær ca 9000, men många gårdar med robotmjølkning ær uppe i 11000 liter.
Jag läste att det är över 10 000 L ECM:Ok, jag får ge dig rætt. Genomsnittet før hela landet ær ca 9000, men många gårdar med robotmjølkning ær uppe i 11000 liter.
Jag läste att det är över 10 000 L ECM:
http://www.ja.se/artikel/51883/sverige-over-10-000-kilo-ecm.html
Vet även att i de fattigare familjerna rådde en permanent undernäring , vilket ofta leder till sin. Såväl bland djur som människor. Levnadsvillkoren var betydligt hårdare då...för alla
Då så som idag lever ca 20% i välmåga 60% hankar sig fram och resten.....Alla familjer i hela världshistorien har dock inte levt identiskt lika liv. Vissa var utfattiga och svalt, andra hade så att de klarade sig. Vissa var nomader, andra var bofasta. Och så vidare, och så vidare.
Då så som idag lever ca 20% i välmåga 60% hankar sig fram och resten.....
Ja, jag såg också att det var lite sneda siffror. Antalet mjölkkor kan ju vara inklusive rekrytering och antalet kor inklusive köttdjur - eller inte.1 900 000 kor är samtliga kor, det var också lite lägre för hundra år sedan runt 1 700 000 och det är samtliga kor, inte bara mjölkkor. Samtliga kor är idag lite över 500 000. Kor för köttproduktion var kanske inte lika vanliga förr men jag tror att mer av mjölken gick till kalven än vad det gör idag så jag tyckte jämförelsen med samtliga kor blev mera rättvis.
Men du kan säkert ha rätt i att tre gånger fler kor är i underkant, fyra gånger fler är nog mera rätt