mjölkstockning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Måste bebisen alltid tömma ett bröst helt för att man inte ska få mjölkstockning, och hur gör man isåfall när man vill trappa ner amningen? Antar att man får gå med mjölkstinna bröst då. Får man inte ont?
 
Sv: mjölkstockning??

Nej den måste inte tömma ett bröst helt för att slippa mjölkstockning.
I princip kan den inte tömma helt heller eftersom mjölken nybildas hela tiden.
Om däremot en mjölkgång blir täppt och inte tömms alls får man mjölkstockning. Inget vidare... :eek:

Sluta är precis som Silverkedjan skriver, ge mer annan mat så babyn ammar mindre, då minskar kroppen själv produktionen. Det är fantastiskt det där :idea:
 
Sv: mjölkstockning??

Okej. Varför täpps en mjölkgång, och hur gör man för att undvika detta? Hur "öppnar" man "mjölkgången" igen?
 
Sv: mjölkstockning??

Bebin har ojämnt tag och tömmer därför inte en viss del av bröstet. Käken liksom klämmer ihop en del av utförsgångarna. Ofta ser man dessa bröstbölder på utsidan av nedre delen på vänster bröst hos högerhänta kvinnor.

Eller så har man bygelBH eller något annat korkat som "stasar".

/Tim som tömmer bröstbölder med liten dränslang ibland...
 
Sv: mjölkstockning??

Blixtra skrev:
och hur gör man för att undvika detta? Hur "öppnar" man "mjölkgången" igen?

När man pumpar är man dödsnoga med att få in bröstvårtan helt symmetriskt i pumpen och att hålla pumpen i en neutral vinkel.

När man ammar kan man ändra ställning ibland och försäkra sig om att bröstvårtan inte är platt eller sned när bebin släpper taget. Rätt tag = rund symmetrisk bröstvårta.

Man "öppnar" genom att pumpa eller amma i en vinkel så det blir rak väg ut för den instängda mjölken och masserar samtidigt.
 
Sv: mjölkstockning??

Dessutom kan man tänka på att lägga babyn till bröstet med underkäken åt det håll stockningen sitter. Babyn tömmer mer effektivt så.
Värme på bröstet och försiktigt stryka över stockningen mot bröstvårtan när babyn ammar.

Själv har jag aldrig haft bröstböld men ett par ordentliga mjölkstockningar har jag hunnit med och det är gräsligt.
Nu sist berodde det på att jag vuxit ur mina amningsbh:ar som jag hade till näst sista barnet och att jag inte insåg :o att speciellt en av dom verkligen inte passade längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 466
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 272
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 984
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 967
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp