Mjölken orsakar slem i halsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

taccotad

Trådstartare
Vår lille gosse har, sen vi kom hem från bb, haft bra rutiner om nätterna. Han har vaknat ungefär var 3-4:e timme, ätit och sen somnat om igen. Men nu de två senaste nätterna har han haft problem att somna om efter amningen. Det verkar slemma igen i halsen och det rosslar när han andas. Han är trött och vill sova men kan inte pga rosslandet. Bvc-sköterskan trodde att mjölken gör att det blir slemmigt, hon tyckte vi skulle ge honom några tsk vatten när han ätit. Gjorde detta igår på natten men jag vet inte om det blev nån skillnad...
Det måste ju finnas fler sätt att lindra?! Nu ligger jag ju och lyssnar så han verkligen andas, känns inte bra alls... Ena stunden rosslar och piper det när han andas och nästa stund hörs det ingenting.
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Har han feber? Snorig? Jag skulle snarare gissa på en förkylning så ni får vara lite uppmärksamma... Bröstmjölk är däremot slemlösande, så Freddan har ofta ätit och sen spytt upp en massa slem när han har varit förkyld, och sen har han mått betydligt bättre!

Men som sagt, var uppmärksamma om liten börjar bli förkyld, det börjar ju närma sig RS tider igen... :(

Men sen kan de även vara lite "rossliga" ibörjan, det är ju inte så stora luftrör vi pratar om...
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Hej Hej!!

Jag måste erkänna jag vet ingenting om de ni pratar om. Men ALLA vet ju att mjölk är slembildande.
Vare sig man är 80 år eller 80 timmar gammal.
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

ingen feber inte snorig

sen verkar det vara värst på natten tycker jag. på dagen har jag inte märkt nåt sånt alls faktiskt... usch blir så orolig
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Jag tycker oxå det låter som förkylning. Många bebisar är förkylda nu. Vår har oxå nyss varit förkyld. Ingen feber, ingen trötthet, men "slammar igen" på nätterna.

Bebisar kan ju varken snyta sig eller hosta bort slem från halsen, så det ligger ju bara där och åker fram och tillbaka. Låter skitjobbigt!:(

Höj huvudänden på sängen. Jag hade nog suttit med honom i famnen (upprät) en stund efter amning och masserat ryggen. Det rinner undan bättre när de är uppresta. Kanske kan han somna medan du håller honom så?
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

har nu pratat med bb. hon trodde det blev så eftersom jag har så mkt mat och han äter väldigt glupskt. Hon tyckte såklart vi skulle vara uppmärksamma på detta. Ta upp honom om det rosslar när han ligger och blir det värre ska vi åka in. Annars skulle vi ringa bvc på måndag för en tid.
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Får jag sno din tråd lite?

Sebastian har också börjat att låta lite rosslande i andningen efter matdags (Äter dock ersättning), men det släpper efter någon minut i upprätt läge när han är klar. Han har även hostat och nyst lite (Läs; liiite, men man är ju en hönsmamma redan...) dom senaste 2 dagarna också. Dock ingen feber, är inte snorig och rosslandet i luftvägarna släpper ganska så omgående när han rapat och suttit upp en stund. Han är 2 v gammal imorgon. Har funderat lite på förkylning imorgon, och ska prata med BVC när vi ska dit på tisdag, men tänkte att jag kan ju ändå fråga vad ni tror här..
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Nu är min erfarenhet av bebisar inte så jättestor och jag är inte läkare eller sköterska, men.... det jag först skulle misstänka är dock att det är en påbörjan till förkylnng era pojkar har.

Min yngsta son rosslade också när han bara var någon vecka gammal, men då nästan skrek en släkting om att ungen hade astma och att jag MÅSTE söka läkare för det. Det gjorde jag inte utan jag väntade några dagar och så bröt en förkylning ut. När han var frisk igen så rosslade han inte heller mera.

Visst kan man tänka sig både astma och kankse till och med lunginflammation, som jag också fick höra när han var liten, men jag tror mer på förkylning.
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

precis så var det i början för min son. dessutom har han faktiskt nyst en hel del...nu vet jag inte vad som är normalt.
men jag tycker det har blivit värre o rosslandet försvinner inte när han är mer upprätt. jag tror väl också att det är en gförkylning på gång men det känns bara så hemskt när det tjuter o rosslar i luftvägarna på honom!
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Till både dig och bebben, blir de sämre så hör av er direkt till sjukvården på ett eller annat sätt, även under natten. Det är inte roligt när de där små blir dåliga... Men eftersom det är RS på G så gäller det att vara extra varsam om de små, heller en natt för mycket på akuten än en för lite...
 
Sv: Mjölken orsakar slem i halsen?

Ja, det är ju just för den inkommande RS-säsongen som jag oroar mig lite extra nu. Det varken piper om hans luftvägar eller rosslar mycket, men jag kollar det hellre en gång för mycket så att han kan få hjälp i tid om det blir något.

Jag ringde in till BB och pratade med "vår" BM där, som sagt att vi kan ringa in dit när BVC har stängt, och hon trodde mest att det berodde på att han pausar i matningen och att det då fortsätter att komma ur flaskan som han inte sväljer undan ordentligt eftersom han just då andas bara. Men att jag skulle hålla koll och boka läkartid direkt ifall han blir sämre på något vis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Tjholahopp
·
Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 518
Senast: _Maria_
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 206
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 424
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp