Mjällkvalster?

R

rattalskare

Bagheera har fått en massa mjäll, nu undrar jag om det kan vara mjällkvalster? Smittar det?

Han har även fått ett sår vid svansroten på undersidan. Detta tvättas 2 gånger/dag med Asolsprit.

Han ska med till veterinären på tisdag när Baloo kastreras för att kolla vad detta är. Men nån här kanske har någon anning om vad det kan vara?

Sv: Mjällkvalster?

Ingen som har en anning om detta överflöd av mjäll kan vara mjällkvalster? Katten skaka även på sig ibland.

Mjällkvalster är visst väldigt ovanligt, men kanske kan vara det? Vill du veta för du tycker det är äckligt med kryp på kissen? Smittar inte till människa i alla fall.

Kanske kan man göra som man gör med ungarnas hår när det är lusvarning i skolan. Kamma över ett vitt papper och kolla vad som ramlar ner på det?

Har han blivit utsatt för nått stressande? Katter kan börja mjälla då. Testa att bada honom med ett bra shcampo, kanske kan det hjälpa. Den kan ju vara obalans i huden.

Men nu ska du ju till veterinären, så då är det ju strunt samma.

Njae, inte som vi uppfattat som kunnat vara stressande.

Sedan vill jag veta för att dels tycker katten att det är obehagligt, och sedan finns det ju en katt till i familjen så.. kanske onödigt att båda smittas!

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte som vi uppfattat.

Men vi avvaktar tills på tisdag. Då ska ju ändå missen med till vetten så.

Hudproblem av hormonella skäl kan ge både mjäll och problem vid svansroten. Är han fet eller stripig i pälsen vid svansroten? Är han kastrerad?

Obalans i utfodringen eller foderallergi kan också ge både mjäll och sår. Vad äter han?

Sarkoptesskabb kanske ? = rävskabb...som faktiskt katter kan bli smittade av från rävar och hundar. Symtomen är inte lika tydliga som hos en hund....men ger i regel samma symtom. Men ska du ändå till vet så får du ju svart på vitt.

Bada inte innan veterinärbesöket. (eller du får bada, men inte katten)

Sassy skrev:
Hudproblem av hormonella skäl kan ge både mjäll och problem vid svansroten. Är han fet eller stripig i pälsen vid svansroten? Är han kastrerad?

Obalans i utfodringen eller foderallergi kan också ge både mjäll och sår. Vad äter han?

En anning stripig annars är han fin. Ja han är kastrerad sedan han var 7 månader (är 4 år nu)

Han äter Royal Canin indoor/outdoor

Stoppard skrev:
Bada inte innan veterinärbesöket. (eller du får bada, men inte katten)

Ja det förstod jag:rofl:

Mynta2

Jo kanske, men hunden har inte visat tecken på skabb. Och räv kan han inte träffa eftersom mamma går med honom i sele.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar