Mjällig??

Varmblod90

Trådstartare
Hoppas denna tråden ligger rätt nu:p

Jag är lite fundersam på våran snart 2 år gamla häst. Jag märkte det nu i kväll att han är väldigt mjällig i hårremmen. Min syrra har märkt det innan oxå men jag trodde inte det var så mkt.

Så det skulle vara väldigt tacksamt ifall ngn här vet och kunde berätta för mig varför han är så mjällig.

:bow::bow:

Sv: Mjällig??

varför hästen är mjällig kan jag tyvärr inte svara på, men däremot hade min häst något liknande förra vintern. På min häst var det inget som kliade eller verkade orsaka någon irritation så jag lät det egentligen bara vara. Försökte borsta lite mer noggrant (inte så lätt på en kallblodstravare i full vinterskrud) för att få bort stöv som kunde ligga kvar. Vet inte om det var något sådant men jag tyckte att det verkade minska. Sen vinterpälsen släppte och hon blev lättare att borsta så har jag inte sett till någon mjäll...
Kanske är någon typ av skorv liknande det som barn brukar ha då min häst också var 2år?

Kan det var anån slags ohyra?
Brist på något näringsämne?
Nån slags hudåkomma (allergi, eksem)?

Rota i pälsen, "gräv" dig med så du ser en bit av huden, ser denna normal ut, eller verkar den irriterad?

Kan vara hur mycket olika saker som helst. Kan du ge en utförligare beskrivning eller lägga in bild?

Kan det ha med foderstaten att göra? Mina pållar får i vinter lucernpellets och bakjäst. De är mycket blankare och finare i sina pälsar i vinter än förra vintern. Mycket mer stöv och mjäll förra vintern.

Jag har nu kollat hans hud och tycker den ser mkt fin ut.

Bild är nog svårt att ta för det är knappt man kan se det med blotta ögat. Och jag vet inte riktig vad jag mer ska beskriva. Man upptäcker det bara när man borstar hnm då flyger det och lägger sig ovan på pälsen. Jättesvårt att förklara men jag kan prova och se om det att fota det.;)

Han får ett färdigfoder för unghästar och B-vitamin, han fick betfor innan men fick sluta med det då han blev väldans pigg.
Det borde väl räcka att bara ge färdigfoder?, där innehåller ju det mesta bl.a lusern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Kristall10
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 099
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 628
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka