godishanna

Trådstartare
Min skrutt har fått konstiga eksem. Det började för några mån sedan med mjälliknande skröfs i mankammen och en hårlös fläck (som en 50öring) på manken, framför sadeln så jag antog att det var skav av täcket och inte sadeln. Igår upptäckte jag samma sak i svansen och en liten fläck på baken. Man kan liksom krafsa bort pyttesmå mjälliga flagor med hår på. Han verkar inte ha klåda (har iaf inte märkt att han kliar sig), men jag börjar bli orolig. Nån som vet vad det kan vara?

Sv: Mjäll?

låter som eksem.
det finns många trådar om det.
klådan kan dröja ända till augusti.
schamponera ibland samt smörja och hålla mankammen mjuk är viktigt.
insektstäcke är ochså att rekomendera.
är det knott pållen reagerar på så mår han bäst inne på nätterna.

Vad är det för häst?
Vinterpäls kvar? Svettas mycket?
Min isis har mycket päls och svettas nu i vårvärmen, då kan han få kala småmjälliga fläckar där han svettats. Det var visst vanligt bland travhästar om man inte tvättar dem efter träning... Någon form av svamp gissar jag...
Kliar hästen sig? Alltså ser man att resten av taglet är rufsigt och så?

Det är ett halvblod, faktiskt som fäller lite fortfarande. Jo svettas gör han ju men mjället sitter inte där han svettas. Har inte sett att han kliar sig men svansen är lite rufsig så det gör han nog.

Tvätta med mjällschampo... smörj sedan med mjukgörande salva... För det är väl ingen ohyra han dragit på sig??? det borde du ju ha sett tycker man. Ringorm???
Sätt dig i hagen och studera hans beteende någon timma om dagen ett tag, så ser du ju om, när och var han kliar sig...

Om det inte bli bättre, köp ett exsemtäcke... det gör underverk för kliande hästar.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
R
Hästvård Har haft min ponny i drygt ett och ett halvt år, han har nu fått ett hårt, ömmande och uppskaft "område" på rumpan, ett par cm till...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Randig_ponny
·
Hundhälsa Min hund har fått några hårlösa fläckar. Vad kan det vara? Fläckar som är som en enkrona i storlek där pälsen släpper. Det är som skorv...
Svar
6
· Visningar
1 966
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama