E

Elite

Min kanin har som mjäll över hela kroppen.. hon har aldrig haft nått liknande förr.. :confused:
vad beror detta på och vad kan man göra åt det?

Hur gammal är kaninen??
Det finns nåt som heter mjällkvalster, som man ser via skrap-prov, men det brukar främst sitta vid skuldrorna.
Hur är det med vitaminer och mineraler? Kaninen har väl saltsten?!!?
Min kanin blir lite mjällig när han ska börja fälla, det är inte så för din kanin.
Om du inte hittar nån orsak föreslår jag ett vet. besök hos en kanin-kunnig vet.!

Hon är väldigt gammal och saltsten har hon.. kanske har med pälsen att göra!?!

Får se om de blir bättre till sommaren annars så ska ja ta å höra med vet.

gå till veterinären!!!!!!!
rör sig troligen om ett svårt bristtillstånd!

Mjällen kan orsakas antingen av brist på något näringsämne eller någon form av kvalster.
Båda orsakerna kräver att kaninen undersöks av veterinär så snart som möjligt.

Om det är brist på något näringsämne försöker veterinären fastställa vad och ger tillskott av det i någon form och om det är kvalster tror jag att man behandlar med spray eller schampo efter att man fastställd vilken typ av kvalster det är.

Säger som några ovan, kvalster eller bristsjukdom, kanske bådadera.

Jag tycker inte du ska vänta ända till sommaren med att ringa vet. (även om sommaren är nära). Det är alltid bättre att ringa en gång för mycket!

det är ganska vanligt att marsvin får mjäll liknande saker eftersom dom lätt får parasiter och hud sjukdomar men tror inte att det är lika vanligt hos kaniner så veterinär låter som ett väldigt bra förslag.
man kan ju iaf ringa och hör med dom om vad dom tycker :)

Hon är väldigt gammal och saltsten har hon.. kanske har med pälsen att göra!?!

Får se om de blir bättre till sommaren annars så ska ja ta å höra med vet.

Din kanin har nog fått mjällkvalser! Det är väldigt irreterande för kaniner och kliar. Min franska vädur fick det förra året och han är ganska gammal 6 år är han. Han fick tre sprutor med någon veckas (?) mellanrum. Han blev bättre men allt gick inte bort.
tyvärr så ska denna sommar fåp bli hans sista eftersom han är i sådant dåligt skick :( Han kommer nog inte klara av vintern denna gång..

Men gör din kanin en tjänst! åk till ev veterinär och kolla upp vad det är!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka