Mj*us Kattungemat

Pettsson

Trådstartare
Är det något ni kan rekomendera?

Om ett par veckor kommer alltså mina bebisar hem och nu går jag runt och försöker finna ett bra foder för dem att gå över till. Så, är det något att köpa eller skulle ni välja något annat?

Sv: Mj*us Kattungemat

Har dom blötmat som kattungemat? Jag köpte deras torrfoder till min terrorist när hon kom hit å så fick hon äta stora pojkarnas Mjau blötmat.

Jag har gett mina deras torrfoder och de är väldigt fina och friska.

Dock är det inte riktigt så bra som jag hoppats på när jag frågade en kunnig så ska börja blanda ut med RC.

Näringsmässigt är Mjaus torrfoder väldigt likt RC:s torrfoder, och dessutom är Mjau tillverkat i svergie med svenska råvaror, vilket för mig är guld värt! Skulle min katt äta torrfoder skulle jag nog i detta läga valt Maju, och även gett Mjau blötmat vid sidan av.

Som Sol sa är det för mycket spannmål i allt torrfoder, därav mitt val att inte fodra med torrfoder. Spannmålshalten i Maju och RC foder skiljer sig obetydligt.

stämmer det? så då behöver jag trots allt inte köpa RC? kan man utläsa spannmålshalten någonstans?

Ska se om jag kan gräva fram det, har läst det.
Hade jag varit du hade jag, i stället för att byta till mjau, fodrat med Mjau torrfoder färs (burkar) vid sidan av.

stämmer det? så då behöver jag trots allt inte köpa RC? kan man utläsa spannmålshalten någonstans?

Du kan inte få ut en exakt spannmålshalt, men det går att göra lite enkel överslagsräkning för att räkna ut hur mycket animaliskt protein och fett ett foder innehåller. Torkad kyckling innehåller 80% protein. Ett absolut torrt foder som bara innehåller torkad kyckling innehåller alltså 80% protein. Så ser det inte ut. Låt oss säga att ett absolut torrt foder innehåller 50% torkad kyckling, det ger en proteinhalt på 40%. RC Kitten innehåller enligt RCs hemsida 34% protein. Det kan inte innehålla ens 50% torkad kyckling utan snarare närmare 45% torkad kyckling. Nu är det iofs inte så att allt protein i RC Kitten är animaliskt men för enkelhetens skull säger vi att det är det. Den där torkade kycklingen innehåller även ca 12% fett. RC Kitten innehåller 20% fett vilket innebär att RC har tillsatt ytterligare 8% rent fett.

Nu har vi sammanlagt ett foder som innehåller 45% torkad fågel plus 8% rent animaliskt fett (i bästa fall helt animaliskt, vi antar det för enkelhetens skull). Totalt innehåller maten nu 53% animaliska produkter. RC Kitten innehåller även ca 7% tillsatta mineraler. Kött+fett+mineraler=45+8+7=60%.

Men vi måste såklart få upp siffran till 100% så vad är de här 40% som fattas för att vi ska nå upp till 100%? Jo, det är ris och majs dvs. spannmål plus lite jästextrakt och betfiber.

Nu har jag räknat positivt. Allt protein är inte animaliskt bla. så tillsätter de rent majsgluten för att få upp proteinhalten så i realiteten innehåller maten knappast 53% animaliska produkter.

Vad jag såg fanns den enbart som torrfoder, så blötfoder antar jag att de kan få samma som de stora i rätt mängd?

Vad jag såg fanns den enbart som torrfoder, så blötfoder antar jag att de kan få samma som de stora i rätt mängd?

De kan få hur mycket som helst av burkmaten, den innehåller det de behöver. Ta det bara lugnt när du vänjer in dem på burkmaten så att de inte blir dåliga i magarna.

Okej, tack :)

Vad roligt att du kommer från Lund, det är ju därifrån mina kattungar ska hämtas :)

Hur har ni gjort när ni vant dem in på ny mat, under hur lång tidsperiod? Och hur mycket ökade ni mängden ny mat?

Okej, tack :)

Vad roligt att du kommer från Lund, det är ju därifrån mina kattungar ska hämtas :)

Hur har ni gjort när ni vant dem in på ny mat, under hur lång tidsperiod? Och hur mycket ökade ni mängden ny mat?

Jag brukar bara ge små smakbitar i början när jag vänjer in någonting nytt. Sedan ökar jag successivt mängden ny mat. Det brukar gå bra bara man tar det långsamt.

Är det alltså inte bra att ge torrfoder alls? Min katt äter bara torrfoder. Från början åt hon blötmat och hade torrfoder i en skål på sidan om, men efter ett tag ratade hon blötmaten. Så nu vill hon bara ha torrfoder, och kanske lite kyckling ibland. Men ingen blötmat. Är det farligt för henne? Jag kan ju inte tvinga henne att äta mat hon inte vill ha..

Ok! tack för infon.

Mina damer är fortfarande rätt unga, 8 mån.
Butikstanten menade att risken med Mjau är att de inte får i sig vitaminer och dyl.

De får blötmat eller kött iaf varannan/var tredje dag. Bör det täcka istället för att ge Rc då?

Är det alltså inte bra att ge torrfoder alls? Min katt äter bara torrfoder. Från början åt hon blötmat och hade torrfoder i en skål på sidan om, men efter ett tag ratade hon blötmaten. Så nu vill hon bara ha torrfoder, och kanske lite kyckling ibland. Men ingen blötmat. Är det farligt för henne? Jag kan ju inte tvinga henne att äta mat hon inte vill ha..

Där råder det olika meningar. Jag anser inte att det är bra för katter att bara äta torrfoder av främst två anledningar:
1. Torrfoder innehåller knappt något vatten och katten är gjord för att få i sig det vatten den behöver via sin föda. Många katter dricker därför dåligt och det i samband med nästan helt torr föda innebär att de får väldigt koncentrerad urin vilket kan medföra urinvägsproblem. Det kan även orsaka förstoppning.
2. Torrfoder innehåller alldeles för mycket spannmål och därmed kolhydrater. Katten är gjord för att äta en proteinrik, fet och kolhydratfattig föda.

Där råder det olika meningar. Jag anser inte att det är bra för katter att bara äta torrfoder av främst två anledningar:
1. Torrfoder innehåller knappt något vatten och katten är gjord för att få i sig det vatten den behöver via sin föda. Många katter dricker därför dåligt och det i samband med nästan helt torr föda innebär att de får väldigt koncentrerad urin vilket kan medföra urinvägsproblem. Det kan även orsaka förstoppning.
2. Torrfoder innehåller alldeles för mycket spannmål och därmed kolhydrater. Katten är gjord för att äta en proteinrik, fet och kolhydratfattig föda.

Ja, det har jag också hört. Men man kan ju inte tvinga en katt att äta det hon inte vill ha? Jag har provat olika sorter för jag tänkte att hon kanske inte gillade smaken. Men, tom den hon älskade från början har hon slutat äta nu. Hon äter bara torrfodret om hon får välja. Finns det nåt man kan göra för att undvika det du skriver om? Jag menar jag måste ju ge hon torrfoder för annars äter hon ju inte alls, och jag kan ju inte svälta hon..

Ja, det har jag också hört. Men man kan ju inte tvinga en katt att äta det hon inte vill ha? Jag har provat olika sorter för jag tänkte att hon kanske inte gillade smaken. Men, tom den hon älskade från början har hon slutat äta nu. Hon äter bara torrfodret om hon får välja. Finns det nåt man kan göra för att undvika det du skriver om? Jag menar jag måste ju ge hon torrfoder för annars äter hon ju inte alls, och jag kan ju inte svälta hon..

Katter som ges torrfoder som ett alternativ väljer som regel alltid torrfodret före annan mat. Det tog mig två månader att vänja av min äldsta hona från torrfoder. Jag drog ner torrfoderransonen till halva dagsransonen (dvs. 15 g) och till slut blev hon tillräckligt hungrig för att hon skulle äta annan mat. Svälta en katt ska man aldrig göra, men en halv dagsranson är inte svält, det är tillräckligt för att katten ska klara sig ett tag men för lite för att den ska bli mätt och hunger är utan tvivel bästa motivationskällan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur