Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast enl den jag pratade med är det fortfarande för mycket spannmål i Mjaus mat.
stämmer det? så då behöver jag trots allt inte köpa RC? kan man utläsa spannmålshalten någonstans?
Vad jag såg fanns den enbart som torrfoder, så blötfoder antar jag att de kan få samma som de stora i rätt mängd?
Okej, tack
Vad roligt att du kommer från Lund, det är ju därifrån mina kattungar ska hämtas
Hur har ni gjort när ni vant dem in på ny mat, under hur lång tidsperiod? Och hur mycket ökade ni mängden ny mat?
Är det alltså inte bra att ge torrfoder alls? Min katt äter bara torrfoder. Från början åt hon blötmat och hade torrfoder i en skål på sidan om, men efter ett tag ratade hon blötmaten. Så nu vill hon bara ha torrfoder, och kanske lite kyckling ibland. Men ingen blötmat. Är det farligt för henne? Jag kan ju inte tvinga henne att äta mat hon inte vill ha..
Där råder det olika meningar. Jag anser inte att det är bra för katter att bara äta torrfoder av främst två anledningar:
1. Torrfoder innehåller knappt något vatten och katten är gjord för att få i sig det vatten den behöver via sin föda. Många katter dricker därför dåligt och det i samband med nästan helt torr föda innebär att de får väldigt koncentrerad urin vilket kan medföra urinvägsproblem. Det kan även orsaka förstoppning.
2. Torrfoder innehåller alldeles för mycket spannmål och därmed kolhydrater. Katten är gjord för att äta en proteinrik, fet och kolhydratfattig föda.
Ja, det har jag också hört. Men man kan ju inte tvinga en katt att äta det hon inte vill ha? Jag har provat olika sorter för jag tänkte att hon kanske inte gillade smaken. Men, tom den hon älskade från början har hon slutat äta nu. Hon äter bara torrfodret om hon får välja. Finns det nåt man kan göra för att undvika det du skriver om? Jag menar jag måste ju ge hon torrfoder för annars äter hon ju inte alls, och jag kan ju inte svälta hon..