Mittelspitz, dvärgschnauzer, papillon - nackdelar?

Silver Girl

Trådstartare
Nu är det snart bara ett år tills jag kan skaffa hund :bump: och självklart så funderar jag över raser. Har senaste tiden varit säker på att jag ville ha en mittelspitz, innan dess var jag inne på dvärgschnauzer. Papillon har alltid varit med som alternativ och har nu blivit mer intressant sedan jag träffat en arbetskamrats två underbara pappisar.

För att få ett annat perspektiv tänkte jag nu be er som har dessa raser berätta om vilka ev nackdelar just er ras har. Vad skulle ni ändra om ni kunde?

Och ni som haft någon av dessa raser som alternativ - vad gjorde att ni till slut valde bort den och vad blev det i stället?

Jag har en Dvärgschnauzer. Min första småhund. Känner att jag har träffat helrätt med tanke på vad jag vill ha i en hund. Nu gör jag ALL pälsvård själv numera pga ekonomiska skäl....innan lämnade jag in honom för trimning och gillar man inte pälsvård så är det en del jobb när det väl ska göras. När jag lämnade in honom var pälsvården ist väldigt enkel, särskilt med tanke på att de inte fäller så man slipper dammsuga överallt. När jag får bättre råd kommer jag att alternera med att göra jobbet själv (för lite mysig är det också) och lämna in honom.
Har och har haft en del pappisar runt mig. Både som jag varit dagmatte till, i bekantskapskretsen och det finns ett par stycken här i området. Jag får erkänna att jag har väldigt svårt för deras skällande. Det är ofta och det är gällt. Tycker också att deras långa hårstrån som fastnar på allt inne och drar med sig mycket ute är lite jobbig. Egentligen går allt kringpysslande pga deras päls nästan på ett ut med min dvärgs pälsvård. Annars är de kvicka och roliga hundar.

Jag har två mittlar. Måste ju säga att fördelarna överväger nackdelarna (annars hade jag inte haft dem..)! Nackdelen är närheten till skall och lite osäkra knästatusar (jag och även ett par uppfödare jag pratat med tycker att den patellaundersökning som görs vid ett års ålder görs för tidigt, men det är ju en helt annan diskussion), hundar med 0/0 på intygen kan ha instabila knän ett par år senare - men det kan å andra sidan nog hända vilken hund som helst!

I övrigt hemskt trevliga följsamma hundar! :)

Nu är det snart bara ett år tills jag kan skaffa hund :bump: och självklart så funderar jag över raser. Har senaste tiden varit säker på att jag ville ha en mittelspitz, innan dess var jag inne på dvärgschnauzer. Papillon har alltid varit med som alternativ och har nu blivit mer intressant sedan jag träffat en arbetskamrats två underbara pappisar.

För att få ett annat perspektiv tänkte jag nu be er som har dessa raser berätta om vilka ev nackdelar just er ras har. Vad skulle ni ändra om ni kunde?

Och ni som haft någon av dessa raser som alternativ - vad gjorde att ni till slut valde bort den och vad blev det i stället?

Jag kan hålla med om att mina hundars hår som de fäller inte är så kul. Vita, långa hår syns rätt bra.
Jag har Pappisar.

En annan nackdel är att de är så små att de inte kan försvara sig och lätt "går sönder" om de nu skulle bli attackerade eller råka hamna framför en skenande häst eller liknande. Jag har koll på mina hela tiden. Men en olycka och mina stryker lättare med än tex en Cane Corso.

Är man slafsig med en pappi kan den säkert bli skällig. Men normal fostran och den är tyst. De är ju väldigt formbara. Det kan väl kanske vara en nackdel då om man är slapp/okonsekvent.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 784
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 369
Senast: ako
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 474
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka