Mitt sto vill inte brunsta

Sv: Mitt sto vill inte brunsta

Tycker att du ska spara dina pengar och skita i att köpa hallonbladen!!! Hade det fungerat hade alla seminstationer rekommenderat detta samt gett det som tillskottsfoder om dom ansett att det fungerar bättre än teaser hingst/bete/hormonsprutor för att få igång tröga ston !!!

Jag menar inte på att det skulle vara bättre, men eftersom vet. började spåna på om att hon kanske var immun mot teasern så tänkte jag att det kanske kunde vara ett komplement, det förvärrar ju inte saken direkt ;)

Vi var uppe i söndags och då hade det gått framåt igen :bow: sen om det beror på hallonbladen eller om det är ngt annat det låter jag vara osagt.

Denna gången sprutade de henne igen då hon verkade vara på G så vi får väl se på söndag..

Om du kan borde du byta station. Om hon kommer till en station där hon får gå med andra normalbrunstande ston i hage och titta på hingsten så är det större chans att hon kommer igång.

Saken är den att hon just nu går på bete med normalbrunstande ston (+ en som tror hon är brunstig konstant).

Och när jag jobbade en sommar där de hade många hingstar så hade jag henne med mig och hon brydde sig inte ett dugg, såg mest ut som ett frågetecken om vi passerade ngn hingst och dessa blev alldeles till sig. :rofl:

Å andra sidan så tror jag att hon väldigt gärna vill ha föl för om hon ser ett så försöker hon "kidnappa" det, hon vill väl bara inte ha jobbet att bära fram det helt enkelt ;) Hade hon fått välja så hade det blivit inköp av ett styck föl som hon kunde adoptera :idea:

Har du inte funderat på att låta bli att betäcka henne? Jag säger det inte för att vara elak - men ska man verkligen avla på ett sto som visar så litet "naturligt" beteende?

Eller är hon så ung att hon inte riktigt kommit igång, är sent utvecklad? Har hon haft föl tidigare eller är det första gången?

Är hon ung och maidensto får man givetvis ha litet högre toleransnivå än jag har i mina två första frågor.

Varför brunstar inte ditt sto? Tja, det kan bero på flera faktorer. Det kan ha med att hon inte trivdes på stationen och det kan ha och göra med att det är något fel inuti henne som inte veterinären kunnat se vid ultraljuden eller kan det ha och göra med hennes ålder eller att hon inte fått tillräckligt med proteinrikt foder.

Vill du kasta mer pengar i sjön, låt en veterinär göra en ännu närmare undersökning. Det låter dock väldigt konstigt att ditt sto bara brunstat två gånger om året. Det låter inte alls normalt faktiskt. Jag säger bara - LYCKA TILL MED DITT STO!

Nej hon är bara ung i sinnet.. På pappret är hon 18 år ;)
Hon har haft föl en gång tidigare (som unghäst) dock var detta naturlig betäckning så den ägaren lät henne bara gå i samma hage som en hingst i 2 månader.. :p

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 333
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 592
Senast: Sassy
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 048
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka