Mitt sto vill inte brunsta

TeamLundVer

Trådstartare
Mitt sto kommer inte igång ordentligt i brunsten, det är lite 2 steg fram och 1 tillbaka som gäller, hon har blivit sprutad 4 gånger men nu blir det bara att vänta och se.. Finns det nggt mer man kan göra? Funderar på att köpa hallonblad som tydligen ska göra det lättare för dem att komma in i brunst. Några fler tips?

Sv: Mitt sto vill inte brunsta

Jag hade samma problem med mitt sto nu innan hon åkte på betäckning. Skjutsade henne till hingsten i alla fall och dagen efter hon kom dit så vrålbrunstade hon. Det var lika med ett annat sto som kom dagen efter mitt. Visade inget hemma. Mitt shettissto gör lika, visar inget när det inte finns något att brunsta för.
Men du kanske har träffat hingt? Eller ska hon insemineras?

Mitt sto kommer inte igång ordentligt i brunsten, det är lite 2 steg fram och 1 tillbaka som gäller, hon har blivit sprutad 4 gånger men nu blir det bara att vänta och se.. Finns det nggt mer man kan göra? Funderar på att köpa hallonblad som tydligen ska göra det lättare för dem att komma in i brunst. Några fler tips?

Har man ultraljudad henne, så att man ser att det finns någon aktivitet? Annars är det ju lönlöst att spruta. Jag känner en som har ett sto som hela tiden ser ut som att hon ska komma i brunst. När man gör UL finns det dock inget att spruta på. Hon ser ut som mitt i vintern, ingen aktivitet alls. Det här är ett äldre sto (f-89 tror jag), så antingen har hon "sagt upp sig" för alltid, eller så har hon stängt av sig tillfälligt. Eller så har hon någon hormonrubbning?

Hallonblad hjälper nog föga, men hästar brukar gilla dem, så det skadar väl inte att försöka...

Får hon ordentligt med proteinrikt foder? Det är bra för brunsten. Flytt till nytt ställe kan också stimulera brunsten. Har ni haft henne på seminstation eller står hon hemma?

Hon ska insemineras så det funkar tyvärr inte, stona får dessutom stå i eget stall

Man ultraljudar henne varje gång. Första gången var det 1½ på ena sidan och 0 på andra, samma sak gång 2 och 3, gång 4 var det 1½ resp 2½ medan det gång 5 var 1½ resp 2.. (och då kör jag upp med 5 eller 7 dagars mellanrum enl vets order)

Vet och stuteriägare hyser inga tvivel om att hon ska komma i brunst, de säger bara att vissa är trögare än andra.. :o nu blir hon inte sprutad mer för de funderar på om hon kan vara imun mot sprutorna.

Jag tror oxå att hon kommer i brunst så småningom, själv blev jag chockad över att få veta att de brunstar ca var tredje vecka då jag endast märker ngt på henne 2 gånger om året.. Kan det vara så att hon inte brunstar lika ofta som andra?

Det är bara lite långt att köra.. och bensinräkningen som jag fick nu var inte alltför trevlig :cry:

Senast ändrad:

hon är hemma mellan gångerna, seminstationen har inga hagar..
Just nu får hon bara gräs då hon går på bete men jag kan ju prova med lite mer proteinbaserat krafftfoder till henne. (Hon blir nämnligen inte riden pg a skada så därför har jag tagit bort detta)

Ge ordentligt med proteinrikt foder, det är viktigt om man har ett trögt sto. Kroppen måste veta att det finns gott om foder/näring till ett kommande föl.

hon är hemma mellan gångerna, seminstationen har inga hagar..
Just nu får hon bara gräs då hon går på bete men jag kan ju prova med lite mer proteinbaserat krafftfoder till henne. (Hon blir nämnligen inte riden pg a skada så därför har jag tagit bort detta)

Inte för att klaga, men jag fattar inte hur stationer jobbar som inte kan ha stona hos sig?

Dessutom om man inte ens har möjlighet att låta stona hälsa på en hingst.
Såna stationer överlever nog mest pga stoägarnas okunnighet.

Om du kan borde du byta station. Om hon kommer till en station där hon får gå med andra normalbrunstande ston i hage och titta på hingsten så är det större chans att hon kommer igång.

Jag skulle bytt station om det var möjligt. En hingst på området och bete borde öka chans till dräktighet!

fast jag är ju helt såld på hingsten :love:

och stationen som sådan är det absolut inget fel på.. Där finns en del fina hingstar som även blivit lovordade i dett forum.

Köpte hallonblad idag så vi får väl se vad som händer

Jamen hingsten finns ju på semin, så vad är problemet ? Det är väl bara att byta station som typ alla har föreslagit.

Tycker att du ska spara dina pengar och skita i att köpa hallonbladen!!! Hade det fungerat hade alla seminstationer rekommenderat detta samt gett det som tillskottsfoder om dom ansett att det fungerar bättre än teaser hingst/bete/hormonsprutor för att få igång tröga ston !!!

fast jag är ju helt såld på hingsten :love:

och stationen som sådan är det absolut inget fel på.. Där finns en del fina hingstar som även blivit lovordade i dett forum.

Köpte hallonblad idag så vi får väl se vad som händer

Men om det finns hingstar på stationen så ska det väl gå att ordna så hon får hälsa på vem som helst?
Det behöver ju inte vara just hingsten som hon ska semineras med som är teaserhingst... (Ston blir inte dräktiga av att hälsa på en hingst genom ett galler, men det kan göra susen för brunsten).

Men eftersom du tycker att det funkar bra som det är, så fortsätt kör henne fram och tillbaka varje vecka hela sommaren.

KL

Vad mycket pengar man skulle spara in om man kunde använda hallonblad i stället för veterinärkostnader..:angel:

En märr som redan krånglar behöver lugn och ro i en inspirerande (läs hingst-rik och grönbete) miljö.

Och inte köras fram och tillbaka i evigheter
AM

En helt annan fråga: Har ni tagit bakt prov på henne??? Bakterier kan också störa brunsterna...

Jo, det vet jag;)

Tänkte mest om de hade gjort det på föregående brunst..?
Mest intressant att veta...Och jag skulle defenitivt ta prov så fort det går, med tanke på att hon varit så oregelbunden.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 333
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 592
Senast: Sassy
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 048
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka