Mitt sto vill bara bli ridet

O

OlleAtlas

Jag har två hästar, en valack och ett sto. Min valack älskar när vi gör nya saker och när vi tränar omväxlande. Mitt sto är precis tvärt om. Hon vill bli riden. Då är hon modig, trygg och glad. Hon är väldigt arbetsvillig och har bråttom. Men samtidigt är hon lydig, stannar för minsta whoa och försöker alltid sitt bästa. Men om jag tränar henne från marken eller lös så visar hon klart sitt missnöje. Senaste året har hon verkligen landat så jag fick en idé att ta med henne till paddocken och bara leka med henne. Hon blev helt förtvivlad, skyggade för allt, såg olycklig ut och var helt olik sig. Har ni andra varit med om hästar som funkar så?

Häromdagen hade jag fyllt på hennes vattenhink och när jag ställde den på marken råkade vi krocka med våra huvuden. Då blev hon helt förtvivlad, ställde sig i hörnet och såg ut som att hon stod i skamvrån. När jag lockade på henne och försökte visa att det inte alls var hennes fel så såg man att hon började andas igen.

Rätt tidigt märkte jag att med stoet får man göra ungefär samma sak varje gång och så lägga på något litet nytt. I början sprang hon iväg när hon inte förstod, nu vet hon att det är ok att vi missförstår varandra och provar igen.
Är det här bara hennes psyke? Eller kan hon ha varit med om något dumt?

Sv: Mitt sto vill bara bli ridet

Det är ju svårt att veta varför hon reagerar som hon gör, men du ser ju när hon är lugn och tillfreds med tillvaron. Jag skulle nog vara försiktig med att sätta henne i otrygga situationer. Man kan ju göra små små förändringar och se hur (om ) hon reagerar. Ta allt väldigt gradvis. Huvudsaken att hästen är trygg och förstår tycker jag. Vissa tycker ju om mycket omväxling medans andra är tvärtom. Enklast med ditt sto är det väl om du introducerar nya saker när du rider eftersom hon tycker om det.

Hon kanske bara inte förstår... Det kanske inte är någon som har gjort såna saker med henne tidigare så hon fattar inte vad du vill utan blir bara nbervös och förvirrad.
Som du skriver själv:
"Rätt tidigt märkte jag att med stoet får man göra ungefär samma sak varje gång och så lägga på något litet nytt. I början sprang hon iväg när hon inte förstod, nu vet hon att det är ok att vi missförstår varandra och provar igen."
Du har nog tänkt alldeles rätt där, en sak i taget. Vänja in en grej ordentligt innan man lägger till något nytt. Alla är ju olika individer :) Lek med valacken och gör bara smågrejer med stoet tills hon känns säkrare
Lycka till :)

Jag hade en treåring förut som var gudasnäll att hantera till vardags så att säga från marken, men försökte man sig på markarbete i någon form slog det slint i huvudet på honom :crazy:
Antingen blev han så osäker på vad som väntades, eller så uppfattade han människan som otillbörligt dominant, jag vet inte säkert men reaktionen från honom blev typ att han antingen stod helt still eller hotade.
Även med nya ägaren och erfarna tränare var han såhär, men när de sedan satt upp på honom så var han typ "ok, nu är jag inriden, då kör vi!" :rofl::bow:

Någon som är duktigare på att läsa hästar än jag var då kanske skulle kunna förklara för honom hur det var tänkt, och då hade han kanske lugnat sig.

Om det känns som en problem kanske du skulle försöka få henne lite mer självsäker i de här situationerna? Det verkar ju som att du kommit på hur hon funkar, så det är väl bara att träna. Jag skulle tippa på att hon bara är mer lyhörd och ambitiös, och så blir hon osäker när hon tror hon gör fel?

Låter som en häst med dåligt självförtroende och som kan ha fått skäll på fel ställe vid tidiga år.
Man måste vara väldigt försiktig med en sådan häst, ignorera felen, ge mild beröm (inte för stark, då detta kan uppfattas som hotfullt, klia i pannan eller på annat ställe som hästen gillar tex.)och bara ge dom uppgifter som dom klarar av tills man fått upp självförtroendet på dom! Och se till att du vet vad du gör så att du inte skickar dubbla budskap. Om du lyckas med detta kommer du att få en oerhört arbetsvillig kamrat som vänder sig till dig när det kör ihop sig!

Hon behöver fasta rutiner och veta nästan i förväg vad förväntas av henne. Tillför bara lite lite lite förändringar i taget när du ska lära henne nya saker. Hon vill hålla sig väl med dig och känna att du, hennes flockledare är nöjd och glad.

om du vill leka med henne prova att ha med ngn av hennes kompisar och lek med båda på så sett kanske hon förstår att ni bara leker och har roligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka