Mitt sto har gjort slut med hingsten och träffat en ny ???

gylle

Trådstartare
Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig gulkropp som satt och blockade. Blev sprutad i söndags (hade då ett ganska stort ägg) så vi var ganska säkra på att det var snabba ryck som gällde (har varit det tidigare vid sprutning). I går började hingsten signalera intresse men det var mkt ljumt från hennes sida när han nosade på henne eller pillade fram till (bog och hals) så blev hon ilsk och skrek till och stampade i marken. Men när han snusade baktill så efter en del pockning så skvätte hon lite inte alls som tidigare att hon bredvilligt ställde upp sig och skvätte ner halva stallgången. Nehä tänkte jag vi får nog vänta en dag till. Provade henne i morse. Fortfarande pipig i framänden men lättare att stimulera igång i bakänden och ställde faktiskt upp sig för hingsten som var riktigt triggad alltså luktade hon supergott. På med lindor och hela midevippen ut med båda när vi kommer ut så skall sto skrället absolut inte vara med och leka skuttade omkring och stod och kickade med bakbenen trots att hingsten fortfarande stod på 10 meters avstånd. Lät hingsten stå och snacka med henne vilket normalt brukar mjuka upp henne men icke. Nehä in med en mkt besviken hingst (vilket underbart temperament denna kille har). Tänkte vi får väl prova i kväll igen. När jag tog in henne gick jag direkt bort till hingsten men nej honom skulle hon inte prata med utan hon marsherade iväg till sin box, f*n tänkte jag då har hon gått ur brunst igen. Lite senare i kväll så höll hon på med sin normala brunstchargong i boxen (mkt jobbig dam som lutar sig på väggen piper och slår i väggarna så det är ingen som missar att hon brunstar) ut med henne igen och bort till hingsten. Pipoch stamp framtill igen och accepterade luktning bak men ställde inte upp sig eller skvätte. På väg tillbaka till boxen så passerade vi min gamla valack som hon bums stannade och snackade vänligt med och vips ställer stoskrället upp sig för honom och skvätter en massa. Hon har helt enkelt bytt kärlek, hingsten är inte längre intressant utan det skall vara min gamla valack.....Lite svårt att få till den kombinationen dock. Vad gör man nu ? Vågar man sig på att försöka släppa ihop dem istället så att han kanske kan lyckas snacka sig till det på egen hand (stoet är normalt en väldigt snäll dam som inte brukar göra slavsylta av sina hagkompisar). Tyvärr har hingsten blivit lite kvick när det gäller handbetäckning, har brått att komma upp (tyvärr nog jag som uppmuntrade honom till detta när han betäckte det andra stoet då jag var rädd för att hon skulle morskna till och smälla honom om han nöp och pillade på henne först vilket nu sitter i) vilket gör att han inte uppvaktar så mkt längre när man håller honom. Eller skall man helt enkelt vara så elak att man kör på henne brems, brukar de kicka och dylikt med brems på ? Är ju väldigt rädd om hingsten samtidigt så vill jag ju inte tappa denna brunsten. Råd och ideer behövs i mängder !!!!

Sv: Mitt sto har gjort slut med hingsten och träffat en ny ???

usch vilket dilemma.....jag vet inte , men kan du inte ha språnglinor på henne?
Jag chansade ju på att släppa ihop och det gick bra, men mitt sto har varit snäll hela tiden...anledningen till att jag släppte dom var ju att min blev lite villrådig då jag fick bli lite arg när han blev för het....då vågade han knappt betäcka istället...pilsk..men morsan stod ju bredvid och var arg !!??

Pa med brems och ha nagon duktig och stark som haller i henne.
Vi bremsar de flesta av vara ston vid betackning vid hand, just uti fall att. i hat ett sto som inte kan bremsas sa hon far sta, men hon brukar alltid ge hingsten en spark for att visa vart skapet ska sta, sedan star hon snallt under betackningen.
De som ar bremsade brukar alltid sta fint.

Vi hade en gang ett riktigt krangelsto, precis sa som du beskriver sa brunstade hon regalt, men sa fort min speciellt utvalda hingst kom nara henne var hon inte alls brunstig. Till slut trottnade jag och korde henne till en hingstagare som har ca 10 stycken hingstar, sa gick vi runt med henne fran hingst till hingst och hon fick valja sjalv. Och gissa om hon inte valde en tinkerhingst de har dar?? :o :crazy: ;)
Nu blev det inte tinkerhingsten, utan en Irish Draught som vi kompromissade om. Men det var ju langt ifran den hingsten jag hade valt ut for henne fran borjan. Detta var hennes forsta fol, sa jag var mer beskymrad over att fa igang henne. Folet som kom var dock jattefint och jag salde stoet draktig igen till samma hingst. Folungen saldes till USA faktiskt nar han var 2 ar gammal, sa i slutandan va allt gott. :)

Har tyvärr inga språnglinor och vet ingen som har. Mkt troligt är ju också att det är hög tid att betäcka imorgon så det blir ju svårt att ordna fram sådana tills dess.
Min börjar ju tyvärr också bli lite hetare på gröten, var uppenbarligen dumt att uppmuntra honom att komma upp kvickt på den andra damen, men jag vet ju vilket humör den damen har. Men han lyder otroligt bra ändå. Idag försökte han en ny variant när mamma sa att han inte fick gå fram till stoet. Luftade lite som om han skulle hoppa upp på henne (stod ca 10meter ifrån) och började hoppa framåt mot henne. Kunde inte låta bli att skratta åt honom, men det räckte att ryta nej åt honom så stannade han resignerad vid min sida och man kunde riktigt se att han sa du sa bara att jag inte fick gå dit inget om att jag inte fick skutta dit, du är taskig mamma..... Tycker så synd om honom detta sto har blåst honom på konfekten lite för många gånger nu. Varför är det alltid något som skall klydda ....

Vi bremsade ett sto förra året som skvätte och slog sig igenom hela sin brnst. Med brems på så stod hon som ett ljus och blev både betäckt och dräktig. :p

"Vi bremsade ett sto förra året som skvätte och slog sig igenom hela sin brnst. Med brems på så stod hon som ett ljus och blev både betäckt och dräktig".

:eek: ....jag kanske är känslig men detta känns som våldtäkt...skulle inte kunna göra så mot min pärla.

Inseminering är en sak men här talar de ju om att det inte vill....ett nej är alltid ett nej :cool: .

"Allt" är tillåtet i avelns värld. :p
vad är skillnaden emot språnglinor då?? Mitt sto fick hålla fast både fram och bak högt och lågt för att hon skulle kunna bli betäckt.
Elaka HalyBailey skiter fullständigt i om inte madamen behagar acceptera mitt val av hingst :devil: Är hon brunstig så ska hon betäckas :angel: *skämt åsido*

Men skojar du, eller?? :)
Hastar har ju inte sex med varandra for att visa varandra karlek eller for att det ar skont. De blir betackta for att foroka sej.
Jag tycker att det ar varat ansvar som sto-agare att valja ut hingstar som ar bra i kvalitet och som passar stoet bra. Passar det inte stoet, sa far man ibland anvanda lite overtalningsmetoder.
Det ar ju saga att eftersom hasten inte vill bli skodd, klippt, badad, ga forbi en laskig plastpase sa behover den inte det. Ett nej ar ett nej, stammer pa dej och mej som ar manskliga individer, men inte pa hastar da de inte ar tillatna en sadan asikt!

Idag lyckades vi betäcka stoet. Fortfarande var det protester när vi kollade henne när hingsten luktade/pillade på framänden men verkade villigare i bakänden, skvätte även om hon inte direkt ställde upp sig. Bestämde oss för att testa. Fram med de höga styva transportskydden som vi använde på det andra stoet, de kan knappt gå i dem så förhoppningsvis hindrar de sparkar också till viss del. Provade att sätta på henne brems i boxen (hon har aldrig haft det på sig) och se det tänkte hon inte ha nu heller.... Har aldrig varit med om en häst som var så svår att bremsa, fick ge mig går det inte att få på den inne i boxen så lyckas vi aldrig ute vid betäckningsplatsen. Tänkte vi får chansa ändå. Tog hingstbett på stoet för att få bättre kontroll på henne. Gjorde dessutom så att när båda var igjordning så lät vi stoet gå till hingsten en gång till för att trissa igång henne att skvätta, sedan direkt ut med henne. Trodde att nu blir väl hingsten stökig att gå ut med iom att han precis gått igång på att lukta på henne, men inte han inte promenerade med lugn som en filbunke. Stoet svansade runt utan att ställa upp sig där ute så vi stod och avvaktade en bit ifrån. Polleten hade uppenbarligen trillat ner hos hingsten att det var problem, han stod lugnt och fint vid sidan av mig utskaftad och klar men blickstilla och tyst. När hon vände sig om och tittade på honom så brummade han lite försynt. Då ställde hon sig i alla fall även om hon inte skvätte lät hingsten gå fram från sidan och min smarta lilla kille som nog var med på att här kan det smälla börjar redan ett par steg innan han är framme lätta med frambenen vilket helt klart gjorde att han klarade sig ifrån att få en smäll, ser hur stoet när vi är nästan ända framme piper till och samlar ihop bakbenen för att smälla men då är han redan upp med framdelen och trycker ner henne med sin tyngd varpå hon inte lyckas slå. Sedan står hon för första gången helt still under betäckningen, men allt kan naturligtvis inte vara helt perfekt utan hon måste ju börja skita mitt i allt ihop (igen hon har gjort det en gång tidigare) mkt bra för bakterierisken att hon skiter på hans snorre mitt i allt ihop.........blir tokig på henne.
Nu ber jag för att stoskrället släpper ägget direkt så jag slipper riskera hingsten en gång till på lördag.
Kan då kasta in en fråga såg ju att hingsten hade skit på snorren uppe vid skapet som följde med in när han drog in den efteråt. Försökte locka ut den sen för att tvätta av den men han var inte alls med på noterna (inte ens när jag var lite ful och tog stoets svanslinda åt honom att lukta på, a nej så lättlurad var han inte) spolade lite upp i skapet och försökte känna men fick bara ut mkt lite, klarar de att rena detta själv eller jag skall försöka mig på att locka ut den imorgon igen för att kunna tvätta den ?

Det är nog lugnt han renar den själv skulle jag tro... Bra att du betäckte ibland vet inte stoet sitt egna bästa..... föl vill dom ha, min welsh hingst blev illa sparkad förra sommaren av ett Hbl sto så nu tar jag bara små ston som han "rår på". Jag håller tummarna för ägglossning.... jäkla sto när hon har en bra hingst ska hon flörta med en valack, suck!

Valacken är iofs mattes ögonsten (så jag har full förståelse för hennes kärlek), det som känns mest i hjärtat är att se hur ledsen valacken blir när vi tar stoet till hingsten, det är ju hans flickvän, idag gnäggade han så där förtvivlat när vi tog dit henne. Det värsta är att han redan innan har varit mkt svartsjuk på hingsten för att han tyckte att jag höll på för mkt med hingsten (valacken var skadad och reds inte när hingsten gick som intensivast inför bruksprovet och det märktes tydligt att han lade skulden på hingsten). Det värsta är att jag hade funderat på att prova om hingsten kanske kunde gå med just denna valacken ute i sommarhagarna då han normalt är så snäll (båda är det för den delen) nu vet i fasiken om det går.

Nu kom vi in på något mycket intressant! :) Du säger att hästar inte parar sig för att det är skönt eller kärleks skull. Är ganska övertygad att även stoet känner njutning vid betäckning. Varför skulle hästar skilja sig från andra däggdjur?

Vad det gäller kärlek har väl mången lärd försökt förklara vad som styr "parningsbeteende" mellan människor, men en sak har man kommit fram till och det är att feromoner styr. Feromoner i sin tur sänder också "meddelanden" om den tilltänkte är lämplig rent genetiskt. För att undvika sjukdomar eller andra genetiska svagheter. Varför skulle hästar skilja sig på den punkten?

Hästar förökar sig inte med tanke på hållbarhet, förmåga eller exteriör för vår nytta - utan för sin egen. Hästar styrs av sin instinkt att överleva. De avkommor vi vill ha är inte de samma som de som hästarna vill ha.

Så om man nu vill bryta hästarnas egna instinkt till vem de anser vara lämplig som far/mor - varför inte då inseminera? Mer hygieniskt, bättre koll och inget "våld" vid betäckning....

Jag kan inte se någon anledning till naturlig betäckning i dagen avel, förutom den ekonomiska aspekten (och tradition och /eller reglemente, ex eng. fullblod). Vår avel är så långt ifrån det naturliga man kan komma i vilket fall som helst. På gott och ont!

Du får ju ta såna ston till ett stuteri med bara såna hingstar DU vill ha ju!!! :angel: Du skulle kommit till oss, vi har bara fina sport horses. Bortsett från ponnysarna då :p

No1 & Hovdam: :rofl: :rofl: :rofl: kom igen bara, jag laddar med popcornpåse :D

Ja, ladda på du! :rofl: Vad har du själv för åsikt? Ligg inte där på latsidan. Inse att det finns en intressant aspekt här. :) Potensial till lite diskussion kring etologi och biologi. Eller blev det för trist nu? :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hahaha....jag får väl ta och göra en annorlunda sväng och uttrycka min åsikt i debatten då! :cool: :D
Min definition av ordet våldtäkt: En kränkning av en individs integritet. Ett sätt att trycka ner någons själ i skiten och sätta sig över denne. Och den utsatte har inga möjligheter att försvara sig. Dess vilja respekteras inte bara, utan kränks medvetet i syfte att visa att dess åsikt eller vilja eller själ inte spelar någon roll.
Ordet våldtäkt kan alltså enligt min definition användas över andra situationer än när någon har sex med en annan som inte vill. Mental våldtäkt av olika slag t.ex.

Fortsättning i nästa inlägg, datorn skickade ju innan jag vart färdig :eek: :eek:

Senast ändrad:

Vad som gör en människas sexuella påtvingande över en annan människa till en våldtäkt är just detta att integriteten och själen har sopats med marken och gnuggats i gruset så att det inte är med än lite slamsor kvar. Varför då? Jo, vi människor är så funtade (rent biologiskt, etologiskt, socialt och kulturellt) att sex är någonting väldigt privat. En kränkning mot detta är i princip den värsta form av kränkning man kan utsätta en människosjäl för. Sådana är vi människor. En kränkning genom att ha sex med någon som inte vill är inte som en "vilken kränkning som helst". Den är kopplad till själen. Det ligger i våra värderingar.

En häst däremot har jag aldrig sett ha några sådana värderingar. Just sex är inget som hästen ser som privat, inget som är kopplat till själen på samma sätt som hos människor. En integritetskränkning av sexuell karaktär är alltså inget som hästen mår psykologiskt dåligt av eller går och bär på efter tillfället. Den vill bara inte just då och är pissed för att ni tvinger den. Just då. När det händer. Men inte sen.
En häst har andra värderingar. Till exempel så är frihet en värdering som är kopplad till själen. En häst värderar frihet mycket högt och har mycket stolthet. En kränkning mot hästens stolthet och frihet är en kränkning som är kopplad till hästens själ. Där har jag däremot sett hästar som sett "våldtagna" ut, till skillnad mot ston som blivit "tvångsbetäckna" i olika former. (Jag har alltså inte träffat på tvångsbetäckta ston som sett våldtagna ut. Men däremot andra :( ) Alldeles för många gånger tyvärr :(
Det värsta är ju att de som utför våldtäkterna ofta inte har en aning om att de kränker hästen. Varför då? Jo, vi människor och hästar har olika värderingar och sätt att tänka (biologiskt och etologiskt) och inte alla människor har satt sig in i att lära sig hästars sätt att tänka. De läser inte hästar. Jag kan ge lite exempel på former av våldtäkt som jag tycker är våldtäkt på häst.
* En del former av "nh" där man driver runt hästen i en inhängnad och den har ingen chans till att fly, men måste ändå springa. Man ger sig inte för hästen "ger sig". När den har förlorat sin själ sas. Det är våldtäkt. (Nu tror jag inte det är så särskilt många som driver så hårt och länge att hästen blir våldtagen, de flesta hästsjälar är tillräckligt starka för att klara av att bli runtjagade en stund i en rundcorrall ;) )
* Rollkür. Stackars hästar alltså :(
* De hästar som har enormt kontrollerande människor med inställningen att "man ska visa vem som bestämmer". Detta är nog den vanligaste formen av våldtäkt på häst. Den låter inte sin häst vara fri och ha sin själ ifred.
I ovan nämnda exempel (förutom rollkür) så är det egentligen inte vad man gör som spelar roll, utan hur man gör det. Jag tror inte särskilt många människor skulle göra det (våldta sina hästar alltså) om de var medvetna om det. (Förutom rollkür då ;) )

Jag kanske har gett lite dåliga exempel, försöker bara förklara hur jag tänker, så lyncha mig inte för dem. Men jag hoppas ni hänger med på hur jag resonerar. Att våldtäkt är när man kränker en individ i själen. Riktigt brännmärker liksom. Och att just tvångsbetäcka hästar inte är våldtäkt då hästar inte värderar sexuella handlingar på samma sätt som människor. Hästar blir våldtagna på andra vis :(

Senast ändrad:

Läst en stor del både etologi och biologi, så inte tycker jag ämnet är tråkigt inte ;)
Sorry för den dåliga styckeindelningen ovan förresten. ;)

Hmmm...har mycket att invända och säga här men nu kallar John Blund. Återkommer i morgon.

Men tack för inlägget! Där fick jag så jag teg :rofl: :rofl: . (ref. att inte ligga på soffan medpopcornen)

Som sagt - återkommer när jag kvicknat till i morgon, eller övermorgon. :D (förklaring - just gått på semester och njuter av vinerna jag fick i födelsedagspresent; mums :p )

ramonarunds skrev:
Hastar har ju inte sex med varandra for att visa varandra karlek eller for att det ar skont. De blir betackta for att foroka sej.

Men har du inte läst Grottbjörnens folk?! :p

Grattis i efterskott får man väl säga då! ;)

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Avel På fredag har det gått precis 3 veckor sedan vi testade stoet för hingsten första gången. Stoet är 5 år och har inte haft någon tydlig...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: Asa_S
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Miaa
·
Avel Är lite förvirrad hur jag skall tolka följande. Upptäckte i söndagsmorse (efter att ha varit bortrest) att nya stoet (som jag alltså...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka