gylle
Trådstartare
Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig gulkropp som satt och blockade. Blev sprutad i söndags (hade då ett ganska stort ägg) så vi var ganska säkra på att det var snabba ryck som gällde (har varit det tidigare vid sprutning). I går började hingsten signalera intresse men det var mkt ljumt från hennes sida när han nosade på henne eller pillade fram till (bog och hals) så blev hon ilsk och skrek till och stampade i marken. Men när han snusade baktill så efter en del pockning så skvätte hon lite inte alls som tidigare att hon bredvilligt ställde upp sig och skvätte ner halva stallgången. Nehä tänkte jag vi får nog vänta en dag till. Provade henne i morse. Fortfarande pipig i framänden men lättare att stimulera igång i bakänden och ställde faktiskt upp sig för hingsten som var riktigt triggad alltså luktade hon supergott. På med lindor och hela midevippen ut med båda när vi kommer ut så skall sto skrället absolut inte vara med och leka skuttade omkring och stod och kickade med bakbenen trots att hingsten fortfarande stod på 10 meters avstånd. Lät hingsten stå och snacka med henne vilket normalt brukar mjuka upp henne men icke. Nehä in med en mkt besviken hingst (vilket underbart temperament denna kille har). Tänkte vi får väl prova i kväll igen. När jag tog in henne gick jag direkt bort till hingsten men nej honom skulle hon inte prata med utan hon marsherade iväg till sin box, f*n tänkte jag då har hon gått ur brunst igen. Lite senare i kväll så höll hon på med sin normala brunstchargong i boxen (mkt jobbig dam som lutar sig på väggen piper och slår i väggarna så det är ingen som missar att hon brunstar) ut med henne igen och bort till hingsten. Pipoch stamp framtill igen och accepterade luktning bak men ställde inte upp sig eller skvätte. På väg tillbaka till boxen så passerade vi min gamla valack som hon bums stannade och snackade vänligt med och vips ställer stoskrället upp sig för honom och skvätter en massa. Hon har helt enkelt bytt kärlek, hingsten är inte längre intressant utan det skall vara min gamla valack.....Lite svårt att få till den kombinationen dock. Vad gör man nu ? Vågar man sig på att försöka släppa ihop dem istället så att han kanske kan lyckas snacka sig till det på egen hand (stoet är normalt en väldigt snäll dam som inte brukar göra slavsylta av sina hagkompisar). Tyvärr har hingsten blivit lite kvick när det gäller handbetäckning, har brått att komma upp (tyvärr nog jag som uppmuntrade honom till detta när han betäckte det andra stoet då jag var rädd för att hon skulle morskna till och smälla honom om han nöp och pillade på henne först vilket nu sitter i) vilket gör att han inte uppvaktar så mkt längre när man håller honom. Eller skall man helt enkelt vara så elak att man kör på henne brems, brukar de kicka och dylikt med brems på ? Är ju väldigt rädd om hingsten samtidigt så vill jag ju inte tappa denna brunsten. Råd och ideer behövs i mängder !!!!