Mitt och ditt

En bra ide är då att informera denna familj som tydligen inte visste att deras beteende var olämpligt, att det är viktigt att de frågar innan de går in och klappar hästar de inte känner. Istället för att ta för givet att de är så dom gör jämt och demonstrativt fösa ut dom utan förklaring.
Ärligt, "förklaring"? Brukar du gå in till folk du inte känner? Säger till dig som till Ridinglady, vad hade DU gjort om du hittat en okänd familj fikandes i ditt kök eller pillande på din bil i ditt garage?
 
Ärligt, "förklaring"? Brukar du gå in till folk du inte känner? Säger till dig som till Ridinglady, vad hade DU gjort om du hittat en okänd familj fikandes i ditt kök eller pillande på din bil i ditt garage?
Jag brukar inte gå in till folk jag inte känner, varför tror du det?
 
Vad jag hade gjort.
Jag hade sagt hej lite frågande men trevligt och inväntat respons. Oftast när någon vill titta på våran bil så är det en entusiast och man brukar ha en trevlig pratstund. De flesta vet hur man beter sig med andras bilar, för det lär man sig redan som liten. Men vad som gäller i djurstallar vet inte alla, varpå det hade varit mindre förvånande för mig att stöta på en okänd person i stallet, än att stöta på en okänd person i mitt garage.
 
Vad jag hade gjort.
Jag hade sagt hej lite frågande men trevligt och inväntat respons. Oftast när någon vill titta på våran bil så är det en entusiast och man brukar ha en trevlig pratstund. De flesta vet hur man beter sig med andras bilar, för det lär man sig redan som liten. Men vad som gäller i djurstallar vet inte alla, varpå det hade varit mindre förvånande för mig att stöta på en okänd person i stallet, än att stöta på en okänd person i mitt garage.

Jag har inte alls märkt att folk skulle veta hur man beter sig runt bilar. Jag har helt tappat räkningen på hur många det är som har utsatt sambons jänkare för både det ena och det andra. Alltifrån att "dunka plåt" :crazy: (gärna på cabben dessutom) till att luta sig mot bilen med en massa dragkedjor på kläderna och en hel del däremellan. En tyckte att jag var konstig som inte ville att hen skulle köra med vinkelslipen en halvmeter ifrån motorhuven :crazy: Hen förstod inte alls varför det inte gick bra. Jag tror inte att det är vanligare att folk vet hur de ska bete sig runt bilar än att de vet hur man ska bete sig runt djur. Allt beror på hur man är uppväxt.
 
Jag har inte alls märkt att folk skulle veta hur man beter sig runt bilar. Jag har helt tappat räkningen på hur många det är som har utsatt sambons jänkare för både det ena och det andra. Alltifrån att "dunka plåt" :crazy: (gärna på cabben dessutom) till att luta sig mot bilen med en massa dragkedjor på kläderna och en hel del däremellan. En tyckte att jag var konstig som inte ville att hen skulle köra med vinkelslipen en halvmeter ifrån motorhuven :crazy: Hen förstod inte alls varför det inte gick bra. Jag tror inte att det är vanligare att folk vet hur de ska bete sig runt bilar än att de vet hur man ska bete sig runt djur. Allt beror på hur man är uppväxt.
Vi kanske har haft tur då. :D Tycker att folk i allmänhet aldrig rör vid bilen alls faktiskt. Både när man är ute på tripp, på bilträffar eller bara en sväng till mataffärn. Många stannar och pratar, och går runt och tittar, men mest alltid på behörigt avstånd.
 
Vi kanske har haft tur då. :D Tycker att folk i allmänhet aldrig rör vid bilen alls faktiskt. Både när man är ute på tripp, på bilträffar eller bara en sväng till mataffärn. Många stannar och pratar, och går runt och tittar, men mest alltid på behörigt avstånd.

Ja då har ni haft tur!
 
En bra ide är då att informera denna familj som tydligen inte visste att deras beteende var olämpligt, att det är viktigt att de frågar innan de går in och klappar hästar de inte känner. Istället för att ta för givet att de är så dom gör jämt och demonstrativt fösa ut dom utan förklaring.

Nu var det inte i mitt stall denna familj klev in i.
 
För mig är mitt stall jämfört med mitt hem så jag skulle inte vara okej med att folk jag inte känner är där utan att ha frågat först. Sen har jag i princip aldrig hästar hemma som är sådär jättelämpliga för barn att klappa tyvärr. Och ska det klappas står jag nervöst och tittar på eftersom jag själv fick höger pekfinger avbitet när jag var liten. (Inte hela fingret men en bit, och man saknar det mycket mer än vad man skulle tro) Det var absolut inte hästens fel att det hände utan ren otur, och fort gick det. Jag har dessutom träffat två andra personer med exakt samma skada på samma finger :) Men kommer inte ihåg om de också var barn när det hände.
 
Hej!

Hade främmande folk knatat in i mitt (nu inte existerande) stall hade jag blivit tokig. Men det hade jag blivit om de tagit sig in i min lägenhet, i mitt (icke existerande) garage eller annat byggnad som tillhörde mig.

När jag träffar folk när jag och pållan är ute på promenad är jag frikostig med att låta folk hälsa och klappa om de vill. Jag är med och kan styra så inga små barnhänder kittlar pållan och hon har inget emot att all uppmärksamhet är på henne, snarare tvärt om. Rida får de dock inte, men jag har aldrig varit med om att någon frågat om de fått heller.


/Lavinia
 
Yepp! Det var Halloween i helgen. Samtliga ca 10-12 barn var klädda i olika zombiekostymer och föräldrarna hade ju tydligt inte vett nog att säga "Nej. Man går inte in i stallet utan att fråga." utan istället deklarerade att Lisa älskade hästar och därmed var det ok att göra intrång..eller??

ÅTERIGEN, inte hade du "Ridinglady" tyckt det var ok att någon okänd stod i ditt garage och pillade på din bil en lördagskväll? Eller att du hittade en familj som du aldrig träffat som fixade fika i ditt kök? Jag uppskattar definitivt inte sådana tilltag.

ÅTERIGEN, hade de frågat, kanske jag sagt ja. Under uppsikt, med lämplig häst.

Nä, jag skäms inte ett dugg för att köra ut dem. Det var en tydlig markering att såhär gör man INTE! Jag hade gjort exakt samma sak igen, faktiskt undrar jag om jag inte t.o.m. tagit saken vidare och faktiskt vänt på steken och rent fysiskt dykt upp i pappans garage ..
Det börjar bli tjatigt att upprepa att jag inte tycker det är ok att gå in ngn stall utan att fråga. Men om syftet med stallbesöket var att man ville låta barnen hälsa på hästarna så hade jag inte blivit så väldans upprörd helt enkelt.
 
Jag blir lite förvånad över att folk blir så aggressiva i tråden, men annars så förstår jag att man inte vill ha folk inklampande hur som helst (eller tja, komma in får de väl göra om de frågar men just att de verkar tro att deras beteende är helt ok och en självklarhet är lite oroande).

Jag är glad över att våra hästars hagar ligger bakom stallet och för att komma dit så behöver man krossa stallplanen där hundarna och en gubbe till stallägare vaktar, och sen gå över en å. Så hästarna får vara ifred. :p

Min häst är inte ett dugg folkilsk, tvärtemot; Han är den snällaste häst som jag träffat. MEN jag vill inte heller att folk klappar och gosar med honom utan att jag är där. Han är väldigt pillig med munnen, stoppar gärna små barns fingrar där och suger på de innan han smakar med tänderna och jag tror knappast det är uppskattat av någon (ja, jag har fastnat med fingret i hans mun en gång; INTE kul att dra ut fingret). Sen är han väldigt på, upplevs bufflig om man inte är tydlig med kroppspråk, vill gärna bita tag i mössor och nosa i ansiktet. Han uppskattar inte att bli klappad i ansiktet själv utan han vänder bort huvudet, dock är det få människor som respekterar det och klappar ändå (eftersom han inte gör något häftigt, han är inte rädd utan ogillar det bara). Då kan han bli butter. Så för hästens och mitt eget ryktes skull så ser jag helst inte att folk kommer och klappar min okända översociala häst. Är jag där kan jag berätta att man ska låta han nosa på handen först, sen får man klappa på bogen eller halsen. Efter man gjort det kan han acceptera mer kontakt i ansiktet. Men hur ska okunniga människor veta det själva?

Dock har grannbarnet från andra stallet blivit lite förälskad i min häst. Hon kom till och med till vårt nya stall för att få klappa :love: Sånt är helt okej eftersom föräldrar och hon frågade först, respekterar hästen och lyssnar på vad man säger. :) (och går inte in i hagen utan att man är där)
 
Det börjar bli tjatigt att upprepa att jag inte tycker det är ok att gå in ngn stall utan att fråga. Men om syftet med stallbesöket var att man ville låta barnen hälsa på hästarna så hade jag inte blivit så väldans upprörd helt enkelt.
Vad bra. Då är vi överens. Skicka ett meddelande om din adress/ ditt stalls adress så skickar jag hela klabbet till dig nästa gång då du är så förestående.
 
Vad bra. Då är vi överens. Skicka ett meddelande om din adress/ ditt stalls adress så skickar jag hela klabbet till dig nästa gång då du är så förestående.
Det finns faktiskt ingen anledning att vara sarkastisk och otrevlig när man helt frivilligt deltar i en diskussion hör på Buke - dett hör kommentaren är båda delarna. Riktigt lågvattenmärke.
 
Det finns faktiskt ingen anledning att vara sarkastisk och otrevlig när man helt frivilligt deltar i en diskussion hör på Buke - dett hör kommentaren är båda delarna. Riktigt lågvattenmärke.
Jag brukar säga att man ska stå för sitt ord. Sarkastisk ja, otrevlig nej. Dags för dig att stå för ditt ord och vänligt bemöta detta gäng. Orkar faktiskt inte..Ha en trevlig kväll!
 
Att stå för sitt ord betyder att man ska hålla det man har lovat. Vad har jag lovat som jag inte hållet? Att uttrycka en åsikt som andra inte delar får både jag och andra tåla - det är ju det en diskussion / debatt går ut på. Att börja med helt ovidkommande argument och påhopp av typen ' ge mig din adress så ...eftersom du är så förstående " är att över gå till att vara dum=otrevlig enligt min åsikt.
 
Jag har inte alls märkt att folk skulle veta hur man beter sig runt bilar. Jag har helt tappat räkningen på hur många det är som har utsatt sambons jänkare för både det ena och det andra. Alltifrån att "dunka plåt" :crazy: (gärna på cabben dessutom) till att luta sig mot bilen med en massa dragkedjor på kläderna och en hel del däremellan. En tyckte att jag var konstig som inte ville att hen skulle köra med vinkelslipen en halvmeter ifrån motorhuven :crazy: Hen förstod inte alls varför det inte gick bra. Jag tror inte att det är vanligare att folk vet hur de ska bete sig runt bilar än att de vet hur man ska bete sig runt djur. Allt beror på hur man är uppväxt.
Ja, det är inte så konstigt folk är olika individer och inte likt de andra. Tror mycket på det du skriver om att uppväxten spelar in. Jag har fått känslan på sistone att dagens föräldrar är lite "slappa" gentemot hur föräldrar var när jag växte upp, det känns som det "curlas" mycket med barn och jag vet inte om det är bra i det långa loppet.

Jag är nog av den åsikten att inte låta Lilla Lisa klappa hästen, bara för att hon gillar hästar och föräldrarna klampat in oinbjudna i stallet. Nä, då hade jag nog vart en bitterf*tta och sagt nej och sen skitit blankt i om barnet blev ledsen, någon gång måste de lära sig att allt går inte alltid som de vill, men det borde vara upp till föräldrarna att lära dom det. Andra ska inte behöva göra det.

Men ja, för egen del skulle jag nog handla annorlunda om någon frågade först än om de bara stövlande på.
 
Ja, det är inte så konstigt folk är olika individer och inte likt de andra. Tror mycket på det du skriver om att uppväxten spelar in. Jag har fått känslan på sistone att dagens föräldrar är lite "slappa" gentemot hur föräldrar var när jag växte upp, det känns som det "curlas" mycket med barn och jag vet inte om det är bra i det långa loppet.

Jag är nog av den åsikten att inte låta Lilla Lisa klappa hästen, bara för att hon gillar hästar och föräldrarna klampat in oinbjudna i stallet. Nä, då hade jag nog vart en bitterf*tta och sagt nej och sen skitit blankt i om barnet blev ledsen, någon gång måste de lära sig att allt går inte alltid som de vill, men det borde vara upp till föräldrarna att lära dom det. Andra ska inte behöva göra det.

Men ja, för egen del skulle jag nog handla annorlunda om någon frågade först än om de bara stövlande på.

Jag tror inte att det bara beror på att föräldrar är slappa (slappa är de ju inte om de curlar barnen, då snarare överarbetar de sig själva för att göra barnet till lags i alla lägen vilket är att göra barnet en björntjänst) även om det självklart kan spela in. Jag tror mer att föräldrarna inte har koll på hur farligt det kan bli. Mina föräldrar kan absolut inget om hästar och de tyckte att det var helt okej att jag som fyra-femåring traskade bort till grannen som hade en islandshäst vilken jag tog i pannluggen, drog bort till andra änden av hagen, hoppade upp på stenmuren och upp på hästen som sedan drog i full galopp tillbaka till grinden. De blev sura när grannen påpekade att jag behövde en ridhjälm... De lät mig hellre rida/umgås med hästar som var helt ouppfostrade, vissa inte ens inridna än gå på ridskola bara de slapp betala. Nu är ju mina föräldrar något speciella men det var inte så ovanligt på 70-80-talet när jag växte upp att hästtokiga tog sig till folk med hästar och bad att få hjälpa till och i bästa fall få rida. Man gick/cyklade till de som hade häst och gjorde vad som helst bara man fick vara i närheten av en häst. Skillnaden är att det var självklart att fråga innan. Iallafall var det självklart för mig.

Som tioåring höll jag till på ett arabstuteri. Jag mockade 22 boxar varje dag för löftet att om jag hjälpte till så kunde jag få rida en dag. Jag hängde där i något år men någon ridning blev det aldrig. Det var liksom så man gjorde. Allt för att få vara i hästmiljö! När jag var elva red jag hos en kompis hade en d-ponny, en gammal tävlingsponny som hade gått internationella hopptävlingar men som nu var pensionär. Han drog alltid i full galopp på hemvägen och hoppade över grinden som var 120 cm hög innan han nöjt frustande stannade på gårdsplanen. Det fanns inte en chans för oss att få stopp på honom innan. De skaffade sedan en d-ponny till som var en äkta bockmaskin som jag också red. Min kompis var åtta år och jag var alltså elva och vi var alltid själva med hästarna. Som tolvåring red jag en d-ponny som stod med en tvåårig halvblodshingst. Varje gång jag skulle ta in hästarna (ensam) stegrade sig halvblodet och sprang omkring på bakbenen med mig hängandes i grimskaftet. Det var ju totalt livsfarligt och det var väl bara försynen som gjorde att det inte hände någon allvarlig olycka.

Mina egna barn har aldrig fått göra så för jag vet hur farligt det kan bli. Jag har sett till att de har fått sitt lystmäte av hästar tillgodosett på andra, säkra sätt. Jag har sett till att de har fått kunskapen de har behövt och sett till att ha schyssta hästar omkring dem.

Jag tar jättegärna mig an barn som vill lära sig! Vuxna med för den delen bara de frågar först. Det finns inget roligare än att få lära ut vettigt hästtänk. Problemet som jag ser det är folk som inte varken kan eller vet och som inte heller lyssnar när man förklarar. Sådana vill jag absolut inte ha bland mina hästar. Jag vill inte heller ha folk springandes i stallet eller hagarna lika lite som jag vill ha okända i mitt kök.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp