Mitt och ditt

Jag tror inte att det bara beror på att föräldrar är slappa (slappa är de ju inte om de curlar barnen, då snarare överarbetar de sig själva för att göra barnet till lags i alla lägen vilket är att göra barnet en björntjänst) även om det självklart kan spela in. Jag tror mer att föräldrarna inte har koll på hur farligt det kan bli. Mina föräldrar kan absolut inget om hästar och de tyckte att det var helt okej att jag som fyra-femåring traskade bort till grannen som hade en islandshäst vilken jag tog i pannluggen, drog bort till andra änden av hagen, hoppade upp på stenmuren och upp på hästen som sedan drog i full galopp tillbaka till grinden. De blev sura när grannen påpekade att jag behövde en ridhjälm... De lät mig hellre rida/umgås med hästar som var helt ouppfostrade, vissa inte ens inridna än gå på ridskola bara de slapp betala. Nu är ju mina föräldrar något speciella men det var inte så ovanligt på 70-80-talet när jag växte upp att hästtokiga tog sig till folk med hästar och bad att få hjälpa till och i bästa fall få rida. Man gick/cyklade till de som hade häst och gjorde vad som helst bara man fick vara i närheten av en häst. Skillnaden är att det var självklart att fråga innan. Iallafall var det självklart för mig.

Som tioåring höll jag till på ett arabstuteri. Jag mockade 22 boxar varje dag för löftet att om jag hjälpte till så kunde jag få rida en dag. Jag hängde där i något år men någon ridning blev det aldrig. Det var liksom så man gjorde. Allt för att få vara i hästmiljö! När jag var elva red jag hos en kompis hade en d-ponny, en gammal tävlingsponny som hade gått internationella hopptävlingar men som nu var pensionär. Han drog alltid i full galopp på hemvägen och hoppade över grinden som var 120 cm hög innan han nöjt frustande stannade på gårdsplanen. Det fanns inte en chans för oss att få stopp på honom innan. De skaffade sedan en d-ponny till som var en äkta bockmaskin som jag också red. Min kompis var åtta år och jag var alltså elva och vi var alltid själva med hästarna. Som tolvåring red jag en d-ponny som stod med en tvåårig halvblodshingst. Varje gång jag skulle ta in hästarna (ensam) stegrade sig halvblodet och sprang omkring på bakbenen med mig hängandes i grimskaftet. Det var ju totalt livsfarligt och det var väl bara försynen som gjorde att det inte hände någon allvarlig olycka.

Mina egna barn har aldrig fått göra så för jag vet hur farligt det kan bli. Jag har sett till att de har fått sitt lystmäte av hästar tillgodosett på andra, säkra sätt. Jag har sett till att de har fått kunskapen de har behövt och sett till att ha schyssta hästar omkring dem.

Jag tar jättegärna mig an barn som vill lära sig! Vuxna med för den delen bara de frågar först. Det finns inget roligare än att få lära ut vettigt hästtänk. Problemet som jag ser det är folk som inte varken kan eller vet och som inte heller lyssnar när man förklarar. Sådana vill jag absolut inte ha bland mina hästar. Jag vill inte heller ha folk springandes i stallet eller hagarna lika lite som jag vill ha okända i mitt kök.
Möjligt, kanske finns en mix av curling och slapphet, men vad vet jag, har inga egna barn.

Ja, man vill hellre lära ut till någon som frågar än någon som bara klampar in och förväntar sig saker. Som i TS fall med familjen, så är det ett blankt nej. Hade de däremot frågat innan de klampat in är det en annan femma, som får avgöra. :)
 
Jag har två snälla hästar (tycker jag), men den ena är en riktig surmärr. Hon är snabb som en kobra med tänderna om det är något som inte passar henne och väldigt kittlig på vissa ställen av kroppen. Så¨under övervakning är det inga problem att klappa henne. Och får hon upp någon nybörjare/liten på ryggen är hon jätteförsiktig och snäll. Men jag hade inte velat riskera att någon skulle göra sig illa för att hon inte uppskattar att bli klappad på ett visst ställe. Däremot står hon still och uthärdar om någon springer runt benen på henne/far runt eller så, bara de inte rör henne där hon inte gillar det.

Valacken är väldigt snäll, men ganska ung och valpig fortfarande. Han vill gärna smaka på saker och är lite bufflig. Ridmässigt är jag inte nervös för att låta okunniga prova för bägge två är jättesnälla, särskilt om jag är i närheten.
Men i hanteringen kan jag känna att det kunde finnas lite risker och jag vill inte utsätta någon för det, varken människor eller hästarna. :) Hästarna är inte monster för det, bara olika personligheter.

Hade inte uppskattat om främmande plötsligt stod i mitt stall och klappade hästarna, men hade nog mest frågat om de letade efter någon eller hade kommit vilse och sen sagt att hästarna är snälla men att de kan råka ta lite hårt och att den ena är kittlig.
Brukar försöka vara trevlig och 'bjuda' på mina hästar om man säger. Vet själv när jag var liten och jag fick min ridlektion i veckan punkt slut. Man var på ridskolan jämt och sprang med nybörjare och mockade och allt de bad en om för att man kanske skulle få rida en gång gratis. Ridning är en dyr sport och det är inte alla som har råd. En av höjdpunkterna som jag minns när jag var liten var när jag var på hopptävling och en kille (skulle gissa att han kanske var 18, men när man själv var 12 så var han jättevuxen) som tävlade med sin häst frågade mig och min kompis om vi kunde leda runt hans häst så den fick skritta medan han gick banan. Det levde jag på länge. :love: Aniara hette hästen, och det minns jag fast det är typ 25 år sen.
 
har trots 15 år med häst på gård med företag/verkstad så har jag aldrig sett ngt problem med att folk går och klappar hästarna i stallet utan att jag är där. mest då hästarna inte går in fören kl 11-12 på natten :p.
i hagarna är det ju en sak, lite svårt att reglera när man inte är där.
är oftare att folk genar genom stallet... är jag där så brukar jag be dem att gå runt om huset. håller alltid stalldörren mot gården stängd då vissa kunder envisas med att parkera där istället för att köra ner till verkstaden.

är man ute och rider och det är t ex barn med så får man ofta frågan om klappa/ rida :meh:.
inte låtit ngn göra det än, och kommer inte göra det heller.

hade jag varit ts så hade jag satt upp en PRIVAT skylt på dörren.
från gården så ser man inte riktigt att mitt stall är ett stall, liten dörr och är sammanbyggt med boningshuset.
från gödselhögen så är det såklart stall-aktigt, men göms ngt från vägen. är mest folk som följt med pappa genom stallet ut mot verkstaden som envisas med att göra det sen också så fort dörren står öppen.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att gå in i ett okänt stall och att be att få klappa hästen när man rider ut. Träffar vi på barn ute i skogen som vill klappa hästarna så får de gärna göra det, dock inte min för hon bits och det gäller att veta precis hur man ska hantera det. Den andra däremot älskar uppmärksamhet och låter sig gärna klappas. Så varför inte? Det har aldrig hänt att någon har frågat om de får rida och om det hade hänt skulle jag svara nej av säkerhetsskäl.
 
Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det. Låt folk få klappa lite häst och gå, och sätt sen upp en skylt på dörren så att det inte händer igen. Ingen lär ju dö av det lilla övertampet.

Sann hästfolksanda det där. Trampar du på mig så trampar jag på dig. Tro inte att du är nåt och rör inte mina djur för då kan vad som helst hända - antingen dödar du hästen eller den dig. Välkommen till hästvärlden.

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och har varken träffat på mördarhästar, eller hästmördare. :cool:
Och jag tycker det är här är en läskig inställning. Jag har två hästar som inte gör ett dyft och älskar allt och alla trots att dom är unghästar båda två. Men att klappa lite häst kan få min tredje att hugga om det vill sig illa. Nu har det inte hänt på många år, men det har hänt i trängt läge och hon är inte alls bekväm med okända som ska fram och stå och titta på henne när hon är i boxen. I hagen kan hon åtminstånde gå undan vilket hon också gör om någon främmande söker kontakt. Min hästar är mina, dom är min egendom och jag går inte in i andras privata byggnader, andras trädgårdar, hälsar på andras hundar utan att fråga om lov. Vill man klappa lite häst finns föreningar och ridskolor för sånt.
 
Varför ska man bjuda på sina hästar? Vart går gränsen? Ska man bjuda på sin bil (någon vill köra lite och de har inte råd med en egen), mitt sommarhus (jag är ju ändå inte där jämt), mina kläder (alla har inte råd med kläder).

Vart går gränsen?
 
Jag tycker det är ganska stor skillnad på att gå in i ett okänt stall och att be att få klappa hästen när man rider ut. Träffar vi på barn ute i skogen som vill klappa hästarna så får de gärna göra det, dock inte min för hon bits och det gäller att veta precis hur man ska hantera det. Den andra däremot älskar uppmärksamhet och låter sig gärna klappas. Så varför inte? Det har aldrig hänt att någon har frågat om de får rida och om det hade hänt skulle jag svara nej av säkerhetsskäl.
Det är när jag rider på ridbanan bredvid verkstaden. Helt främmande människor som knappt frågar, utan mer att"Hej jag vill rida nu". Dvs ser det som en självklarhet.
Frågar dom snällt så kan det gå att klappa. Men att ropa över hela ridbanan när man är mitt uppe i träningen utan att ens hälsa först. Det uppskattar jag inte.
 
Det är när jag rider på ridbanan bredvid verkstaden. Helt främmande människor som knappt frågar, utan mer att"Hej jag vill rida nu". Dvs ser det som en självklarhet.
Frågar dom snällt så kan det gå att klappa. Men att ropa över hela ridbanan när man är mitt uppe i träningen utan att ens hälsa först. Det uppskattar jag inte.
:eek::eek::eek:

Gör folk verkligen så? :confused:
 
Varför ska man bjuda på sina hästar? Vart går gränsen? Ska man bjuda på sin bil (någon vill köra lite och de har inte råd med en egen), mitt sommarhus (jag är ju ändå inte där jämt), mina kläder (alla har inte råd med kläder).

Vart går gränsen?

Just det där med att man går in i andras stall ser jag som problem om jag som företagare har andras hästar hemma på träning och främlingar objudna går in i mitt stall. Jag levererar en viss ide till kund som väljer att köpa den. I den ingår sällan att hästarna ska vistas i något som närmast liknar en 4 H-gård.
 
Varför läskig?
Du skriver att ingen lär ju dö av det lilla övertrampet men det är fel, människor kan skadas för livet och till och med dö om dom blir huggna av en trängd häst av en häst på fel ställe. Att bli huggen av en trängd häst är ingen trevlig upplevelse och det kan sätta sina spår kan jag lova.
 
Ingen som minns rubrikerna om travhingsten som bet av armen på sin fd skötare när hon hälsade på i hagen, en häst som hon skött och kände?! Hur många trådar finns det inte där folk har problem med hanteringen av sina egna hästar, där hästarna både hugger och slår? Som tur är finns det inga inget strikt ägaransvar när det gäller hästar, som det gör för hundar. :cautious:
 
Jag tycker såhär: vi som håller på med hästar är alla ambassadörer för våran sport.

Att folk har en positiv inställning mot oss - "de där hästtjejerna är alltid så trevliga, stannar o säger hej" är ju knappast en nackdel i grannskapet.

Och för den lilla ungen som såg en livs levande häst klampa förbi i villakvarteret, och dessutom fick klappa! Jadu, där kanske närmsta ridskolan fick en till klient.

Att sporten blir större och växer gynnar oss alla. Fler ridvägar. Fler ridhus. Fler hästaffärer :o


Och ja, jag tror nog att gubben skulle bli förvånad om du dök upp i garaget som ligger bredvid hans verksamhet på samma gård och började fingra på hans bil, men jag tror att han,något undrande kanske, hade svarat på alla dina frågor, och även berättat mer om sin guldklimp i garaget.

Självklart skulle man informera om att stallet är off limits och hästarna kan bitas, men göra det bästa av det. Berätta lite om hästarna, och fråga om du kan visa vägen dit de skulle egentligen.

Rida- frågan har jag faktiskt aldrig fått, och troligen inte gått med på, men gladeligen lämnat vägbeskrivningen till närmsta ridskola.
Klappa däremot går finfint och hästarna gillar det.
Fast jag kanske har ovanligt snälla hästar?
 
Jag håller inte alls med. Man går inte in på privat område utan att fråga. Man går inte in i ett stall för att klappa hästar, man går inte in i ett garage och provsitter värstingbilen, man går inte in i en trädgård och hoppar i studsmattan etc etc.

Om man frågar först är det en helt annan sak. Men att bara klampa in och tro att det är OK? Är det något att lära sina små hästälskande barn, att det bara är att gå in i stall och hagar så får man klappa? Är det lika OK att lyfta upp ungen på hästryggen så h*n får rida lite?

Att man kan låta barn (och vuxna) klappa om man möter dem på en ridtur är en sak. Då är man själv med!
 
Jag tycker såhär: vi som håller på med hästar är alla ambassadörer för våran sport.

Att folk har en positiv inställning mot oss - "de där hästtjejerna är alltid så trevliga, stannar o säger hej" är ju knappast en nackdel i grannskapet.

Och för den lilla ungen som såg en livs levande häst klampa förbi i villakvarteret, och dessutom fick klappa! Jadu, där kanske närmsta ridskolan fick en till klient.

Att sporten blir större och växer gynnar oss alla. Fler ridvägar. Fler ridhus. Fler hästaffärer :o


Och ja, jag tror nog att gubben skulle bli förvånad om du dök upp i garaget som ligger bredvid hans verksamhet på samma gård och började fingra på hans bil, men jag tror att han,något undrande kanske, hade svarat på alla dina frågor, och även berättat mer om sin guldklimp i garaget.

Självklart skulle man informera om att stallet är off limits och hästarna kan bitas, men göra det bästa av det. Berätta lite om hästarna, och fråga om du kan visa vägen dit de skulle egentligen.

Rida- frågan har jag faktiskt aldrig fått, och troligen inte gått med på, men gladeligen lämnat vägbeskrivningen till närmsta ridskola.
Klappa däremot går finfint och hästarna gillar det.
Fast jag kanske har ovanligt snälla hästar?

Men - detta är en annan sak än TS fråga. Att vara trevlig är en självklarhet.

Men att tycka att folk utan att fråga får gå in i ens fastigheter och röra ens djur., är en helt annan sak.
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
Varför? Hänsyn från bilister styrs av vår lagstiftning och det hjälper inte ett dugg att jag låter någon klappa hästmule, folk som irriterar sig på häst i trafik lär inte vara samma som kommer in i mitt stall. Ev hästskit på vägen tar vi ju bort, eller hur? (hoppas jag i alla fall)...En vänlig fråga om folk får klappa kan jag svara ok på men kommer jag in i mitt stall och det redan är fullt med folk där, ja då blir jag lite sur.
 
Varför? Hänsyn från bilister styrs av vår lagstiftning och det hjälper inte ett dugg att jag låter någon klappa hästmule, folk som irriterar sig på häst i trafik lär inte vara samma som kommer in i mitt stall. Ev hästskit på vägen tar vi ju bort, eller hur? (hoppas jag i alla fall)...En vänlig fråga om folk får klappa kan jag svara ok på men kommer jag in i mitt stall och det redan är fullt med folk där, ja då blir jag lite sur.
Många låter tyvärr hästskiten ligga kvar på vägarna och då skapar det irritation bland trafiken.
 
Det absolut märkligaste med denna tråden är att INGEN verkar LÄSA vad någon annan skriver. Fastän någon skriver att det inte är ok att gå in i ett stall, men däremot helt okej att någon får klappa hästen om man t.ex. är ute och rider så tjatas det i inlägg efter inlägg om att denne då ska tycka det är ok med inbrott i sitt hem osv. Jag tycker det tråkigaste är den attityd och aggressivitet som vissa i tråden uppvisar, fast det har nog inte att göra med att man är hästmänniska specifikt utan bara att man är en trist och ogin person.

Jag vill inte heller ha folk springandes i mitt stall, men om någon skulle komma förbi och fråga om de får komma in och klappa så är det ju okej, vi har en del stadsbor här ute på somrarna som kan leva en hel dag på att få klappa en häst. Det innebär ju inte att jag vill ha människor inklampades i mitt hus. Jag har heller aldrig varit med om folk som beter sig som vissa i tråden beskriver, kan också vara att man är avogt inställd och tolkar allt och alla fel.
 
Du skriver att ingen lär ju dö av det lilla övertrampet men det är fel, människor kan skadas för livet och till och med dö om dom blir huggna av en trängd häst av en häst på fel ställe. Att bli huggen av en trängd häst är ingen trevlig upplevelse och det kan sätta sina spår kan jag lova.
Men sluta. Man kan dö när man äter saft och kakor också. Nu argumenterar du bara för sakens skull. Jag anser att du överdriver. Och att ni gör en höna av en fjäder. Ingen dog, sannolikheten att nån skulle dö var minimal. Lägg ett energi på något viktigaste än att gå i taket över en sån banal sak. Hjälp en flykting eller nåt istället.
 
Men sluta. Man kan dö när man äter saft och kakor också. Nu argumenterar du bara för sakens skull. Jag anser att du överdriver. Och att ni gör en höna av en fjäder. Ingen dog, sannolikheten att nån skulle dö var minimal. Lägg ett energi på något viktigaste än att gå i taket över en sån banal sak. Hjälp en flykting eller nåt istället.
Av alla inlägg blev du mest arg på mitt ?


Bara det inte är mina kakor som jag har köpt du äter upp utan att fråga ;)
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp