Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.
Det behöver inte vara folkilskna hästar för att de ska råka skada okunniga. Det räcker med unghingstar som inte lärt sig umgås med folk än.. De kan ju nafsa rätt hårt/bita på det mesta de får tag i utan att mena illa innan de lärt sig annat.
Sen hingstar öht kanske man inte vill att folk ska vara inne hos om de råkar stå fel när hormoner kickar in och de vevar till med något ben etc.
Det behöver ju inte vara så att de gör sånt dagligdags. Men med okunniga som står i fel lägen kan saker gå väldigt fel.
Min nuvarande är ingen folkilsk sak som brukar ge sig på folk om de inte tränger honom. Men han är väldigt snabb och reaktiv utöver känslig. Han är också väldigt oral fortfarande, som en unghäst på fler sätt. Han kan absolut försöka smaka på ett barn och då råka ta i för hårt. Om någon skriker eller fladdrar kan han absolut reagera. Han är hanterad av proffs enbart hela livet och formad av det.
Han är köpt som problemhäst och jag vill kontrollera hans miljö för att ge honom lugn mentalt. Han ska slippa folk som ger en massa signaler han inte förstår. Så han slipper fundera på om och hur han bör reagera.
Min förra var utdömd för lynnesfel. Det finns en hel del såna hästar som har så pass inbitna problembeteenden och är agressiva.
Min var ett lamm med mig. Men blev han osäker gick han till full attack. Han hade lärt sig att göra det framför att själv bli utsatt för skit.
Han mådde bra och var trygg i det liv han levde under min kontroll.
Men han var opålitlig med andra han inte kände och tyckte om. Alltså höll jag barn ur hans väg.
Jag jobbar med häst och blir ofta paff över hur folk, som HAR häst, bara antar att alla hästar är som gamla 25-åriga ridskolepåsar och positionerar sig rejält farligt OFTA. Att det inte sker mer olyckor är bara ren tur.
Att hästvana människor uppför sig så gör att jag inte vill att ovana ska springa in och ut hur som i stall.
Utöver att jag inte tycker man går in till folk objuden. Ibland vill människor vara ifred också..