Mitt och ditt

Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.

Det behöver inte vara folkilskna hästar för att de ska råka skada okunniga. Det räcker med unghingstar som inte lärt sig umgås med folk än.. De kan ju nafsa rätt hårt/bita på det mesta de får tag i utan att mena illa innan de lärt sig annat.

Sen hingstar öht kanske man inte vill att folk ska vara inne hos om de råkar stå fel när hormoner kickar in och de vevar till med något ben etc.
Det behöver ju inte vara så att de gör sånt dagligdags. Men med okunniga som står i fel lägen kan saker gå väldigt fel.

Min nuvarande är ingen folkilsk sak som brukar ge sig på folk om de inte tränger honom. Men han är väldigt snabb och reaktiv utöver känslig. Han är också väldigt oral fortfarande, som en unghäst på fler sätt. Han kan absolut försöka smaka på ett barn och då råka ta i för hårt. Om någon skriker eller fladdrar kan han absolut reagera. Han är hanterad av proffs enbart hela livet och formad av det.
Han är köpt som problemhäst och jag vill kontrollera hans miljö för att ge honom lugn mentalt. Han ska slippa folk som ger en massa signaler han inte förstår. Så han slipper fundera på om och hur han bör reagera.

Min förra var utdömd för lynnesfel. Det finns en hel del såna hästar som har så pass inbitna problembeteenden och är agressiva.
Min var ett lamm med mig. Men blev han osäker gick han till full attack. Han hade lärt sig att göra det framför att själv bli utsatt för skit.
Han mådde bra och var trygg i det liv han levde under min kontroll.
Men han var opålitlig med andra han inte kände och tyckte om. Alltså höll jag barn ur hans väg.

Jag jobbar med häst och blir ofta paff över hur folk, som HAR häst, bara antar att alla hästar är som gamla 25-åriga ridskolepåsar och positionerar sig rejält farligt OFTA. Att det inte sker mer olyckor är bara ren tur.
Att hästvana människor uppför sig så gör att jag inte vill att ovana ska springa in och ut hur som i stall.
Utöver att jag inte tycker man går in till folk objuden. Ibland vill människor vara ifred också..
 
Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.
Det handlar inte om att någon är folkilsken. Men tänker du inte på att hästar är stora starka djur.
Det är väldigt lätt att en person och speciellt ett barn råkar hamna i kläm, tex att en häst gör en hastig rörelse och ett barn får hästhuvudet dunkat i sitt huvud. Eller att hästen vänder sig kraftigt och puttar till ett barn.

Även som van djurmänniska tycker jag att man ska ha respekt för ett djur man inte känner,
Jag har nyligen börjat hänga i ett nytt stall. Och då när jag hanterar hästarna så frågade jag om det är något jag ska tänka på när jag hanterar varje häst och fick då tips tex att en häst inte gillar att bli klappad på huvudet eller att man rör dess huvud. Hästen är annars jättetrevlig men rädd om sitt huvud. Tänk då om främmande barn ska försöka klappa den på huvudet? Nej det är ingen bra idé.
 
Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.
Förstår inte hur du lyckas få detta inlägg att handla om folkilskna hästar? Jag är mest arg över att de bara klampade rakt in utan att fråga. Och jag vill inte vara oförskämd men förstår du inte att mixen av sporthästar och zombiebarn under uppsikt (?) av ovana curlingföräldrar är dålig tror jag faktiskt det är dags för ett studiebesök på dylik anläggning. Och nej, de går inte i hagar 10x10, de rids inte med graman i LDR och får inte bara en himla massa hö utan galopperas i full fart ute rätt ofta. ;)
 
Jag tycker inte att barn och ovana föräldrar har något i ett stall att göra utan guidning av personer som känner stallet och hästarna. Jag hade blivit väldigt upprörd i TS situation. Man klampar inte in i ett stall bara för att man känner för det. Hästar är stora djur som kan orsaka stora skador om man har otur.

Människor som inte är vana vid hästar rör sig på ett annat sätt runt djuren och alla hästar hanterar inte det annorlunda kroppsspråket speciellt bra. De läskigaste situationerna med djur och människor jag upplevt är uteslutande när det rör sig om människor utan vana som inbillar sig att allt som är luddigt på 4 ben är snälla mjukisdjur. Mina erfarenheter är att barn utan djurvana är mycket mer påflugna och orädda - de har inte fått lära sig att djur kan göra en illa - även om de är snälla.

Och det handlar inte om att det dräller en massa mördarhästar runt om i landet utan att det är en stor skillnad i hur man för sig runt en häst om man är van vid att vara runt hästar jämfört med om man inte är det. Kan inte ens räkna till hur många gånger jag sett folk nästan hoppa ur skinnet för att hästen försöker göra sig av med en insekt eller skakar lite på huvudet och många hästar svarar mycket snabbt på det osäkra kroppsspråket genom att själva bli oroliga.
 
Det handlar inte om att någon är folkilsken. Men tänker du inte på att hästar är stora starka djur.
Det är väldigt lätt att en person och speciellt ett barn råkar hamna i kläm, tex att en häst gör en hastig rörelse och ett barn får hästhuvudet dunkat i sitt huvud. Eller att hästen vänder sig kraftigt och puttar till ett barn.

Även som van djurmänniska tycker jag att man ska ha respekt för ett djur man inte känner,
Jag har nyligen börjat hänga i ett nytt stall. Och då när jag hanterar hästarna så frågade jag om det är något jag ska tänka på när jag hanterar varje häst och fick då tips tex att en häst inte gillar att bli klappad på huvudet eller att man rör dess huvud. Hästen är annars jättetrevlig men rädd om sitt huvud. Tänk då om främmande barn ska försöka klappa den på huvudet? Nej det är ingen bra idé.
Läs mitt inlägg : Jag skrev klappa under uppsyn och när jag är med. Självfallet innebär det att inte låta någon klappa en huvudskygg häst på huvudet eller låta barn springa runt bland hästar på egen hand.
Det verkar som om vi lever i väldigt olika världar. Jag har hållit på med hästar i över 40 år och aldrig stött på det som beskrivs här, dvs folk som objudna går in i ens stall, barn som vill klappa och blir nockade och bitna, föräldrar som tycker att andras stall är zoon, icke-hästmänniskor som är helt orädda osv ...
 
Förstår inte hur du lyckas få detta inlägg att handla om folkilskna hästar? Jag är mest arg över att de bara klampade rakt in utan att fråga. Och jag vill inte vara oförskämd men förstår du inte att mixen av sporthästar och zombiebarn under uppsikt (?) av ovana curlingföräldrar är dålig tror jag faktiskt det är dags för ett studiebesök på dylik anläggning. Och nej, de går inte i hagar 10x10, de rids inte med graman i LDR och får inte bara en himla massa hö utan galopperas i full fart ute rätt ofta. ;)
Zombiebarn och curlingföräldrar????
 
Nu gick det ju bra den här gången. Så visst - man kan bara köpa skylt och hoppas det inte blir fler gånger.

Men jag har absolut träffat många hästar som inte är lämpade för ovana att vara nära. Har man privat stall ska man inte behöva oroa sig över att andra ska gå in där och råka bli skadade.
Jag tycker inte man går in i andras hus, stall eller bilar eller båtar bara för att det inte är låst.
Personligen rör jag inte hästar om jag inte blivit ombedd av ansvarig.

Jag kan absolut låta någon klappa etc om den frågar. Jag har inte hästar som är lämpliga nybörjarhästar. Men de klarar absolut av att någon klappar dem enligt instruktion om jag är med.
Så jag är inte ogin eller anti själva grejen att låta andra hålla på med djuren.
Jag vet själv hur mycket det varit värt för mig genom åren att få hjälpa till med andras djur. Så jag försöker ge tillbaks i den mån jag kan.
Men både nuvarande häst och framför allt förra hade kunnat skada någon rejält.
Och då är de ändå inte de värsta individer, by far, som jag jobbat med.
Jag vet flera som skadat proffs allvarligt. Man vill inte veta vad en sån häst kunnat göra ett barn..
Jag tycker inte att det lämpligt att gå in i stall utan lov men jag ser inte någon anledning att jaga upp sig över det. Och jag hade förklarat vänligt varför det kan vara farligt att gå in i mitt stall om jag hade hästar som var aggressiva över boxdörren, och så hade jag bett dem att be om lov nästa gång. Satt en skylt på dörren sen.
 
Okej, det kanske var jag som tänkte fel när jag läste ditt inlägg. Jag tolkade "Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det" som att du inte förstod varför folk blev upprörda av att obehöriga gick in i ett stall (som i mina ögon är lika otillåtet för obehöriga att gå in i som ett garage som står öppet.)
Jag skrev "Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det."
 
Jag kan inte riktigt hålla med dig här. Jag tycker alla gett uttryck för att de är mer än villiga att ställa upp med sina hästar som "klappobjekt", men man vill *få frågan först*. Inte bara bli serverad att "nu vill min dotter/son klappa lite så vi klampar in i närmsta stall".
Själv tycker jag det är roligt med barn (och föräldrar!) som är intresserade och jag ställer mer än gärna upp med min häst (även ridning när det är lämpligt), men det är på *mina villkor*. Det är en väsentlig skillnad.
En bra ide är då att informera denna familj som tydligen inte visste att deras beteende var olämpligt, att det är viktigt att de frågar innan de går in och klappar hästar de inte känner. Istället för att ta för givet att de är så dom gör jämt och demonstrativt fösa ut dom utan förklaring.
 
Jag skrev "Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det."
Här i krokarna förvaras inga sadlar lägre i sadelkammaren eller alls i stallet nu mera utan det förvara hemma med undantag för stallen med larm.

Så min första tanke om någon jag inte känner kommer in i stallet så är min första reaktion skulle troligen bli inbrotts tjuv.
 
Här i krokarna förvaras inga sadlar lägre i sadelkammaren eller alls i stallet nu mera utan det förvara hemma med undantag för stallen med larm.

Så min första tanke om någon jag inte känner kommer in i stallet så är min första reaktion skulle troligen bli inbrotts tjuv.
Inbrottstjuvar brukar inte ta med sig hela familjen, men det kanske händer..
 
Tja först brukar ju tjuvar reka stället och vad kan inte vara bättre än att då komma som "oskyldig" familj.
Tror att det är ganska ovanligt. Men man kan ju alltid leta anledningar till att få vara otrevlig eller jaga upp sig om man inte har nåt bättre för sig.
 
Förstår inte riktigt vart du vill komma? :confused:
Ser framför mej en vit skåpbil med 2 maskerade personer en kör långsamt på vägen mellan husen och en sitter med kikare och spanar, vet i tusan om jag valt att ringa polisen tror psyket ligger nämnare till hands för dom två i bilen.
 
Zombiebarn och curlingföräldrar????
Yepp! Det var Halloween i helgen. Samtliga ca 10-12 barn var klädda i olika zombiekostymer och föräldrarna hade ju tydligt inte vett nog att säga "Nej. Man går inte in i stallet utan att fråga." utan istället deklarerade att Lisa älskade hästar och därmed var det ok att göra intrång..eller??

ÅTERIGEN, inte hade du "Ridinglady" tyckt det var ok att någon okänd stod i ditt garage och pillade på din bil en lördagskväll? Eller att du hittade en familj som du aldrig träffat som fixade fika i ditt kök? Jag uppskattar definitivt inte sådana tilltag.

ÅTERIGEN, hade de frågat, kanske jag sagt ja. Under uppsikt, med lämplig häst.

Nä, jag skäms inte ett dugg för att köra ut dem. Det var en tydlig markering att såhär gör man INTE! Jag hade gjort exakt samma sak igen, faktiskt undrar jag om jag inte t.o.m. tagit saken vidare och faktiskt vänt på steken och rent fysiskt dykt upp i pappans garage ..
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp