Mitt och ditt

Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst..

Jag har inte riktigt samma uppfattning som du. Barn som saknar djurvana har en tendens att peta på allt med päls, oavsett om de har frågat djurägaren.
Häromveckan var min hund ute i min inhägnade trädgård. Jag ser inifrån huset att några barn kommer fram till staketet och stoppar in fingrarna för att klappa på hunden. Och nej, det var inte barn som känner hunden ifråga. Vem tror du hade fått skit om hunden bitit barnen i fingrarna?
I gengäld vet jag att min dotter som är van vid alla möjliga djur inte går fram till djur hon inte känner. Hon vet att hon måste fråga både djurägaren samt den vuxne som för tillfället har ansvaret för henne.

Och ja, frågar folk är de oftast välkomna att klappa både hund och åtminstone den ena av hästarna. (Typiskt nog är den mest lämpliga hästen helt ointresserad av gullande. Den andra ponnyn är desto mer intresserad men risken finns att han är lite bufflig.)
 
Diskussionen skulle tjäna på om alla läste tråden innan man ger sig in i diskussionen: Jag har inte skrivit att det är ok att gå in någons stall utan att fråga. Det är klart det inte är. Det jag reagerar mot är den ogina inställningen till att låta andra alls komma nära ens häst som jag tycket många ger uttryck för.

Men det är väl ingen som sagt att den inte alls skulle låta någon komma nära ens häst? Det folk har skrivit är ju att man inte vill att någon klappar, matar eller går in till hästarna (eller hundar.. eller vad som helst) objuden/utan att fråga. Och att man vänder sig mot att folk, fortfarande objudna, söker sig till någons privata område för att Lilla Lisa ska få klappa häst. Det är inte ok.

Däremot om en förälder kontaktar hästägaren och frågar om de inte kan få komma förbi och titta på hästarna någon gång för barnen tycker så mycket om djur -då tror jag inte nån skulle säga nej, utan då skulle man bestämma en tid och ta fram lämpligt klappobjekt, och kanske passa på att lära besökarna lite nyttiga saker när man ändå är igång.
 
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.

Så om någon bryter sig in hos dig så säger du att det här var ju lite olämpligt.
Sen kokar du kaffe, bjuder på bullar och ber dem slå sig ner i soffan?

Var lite generös, de kanske bor i liten lägenhet. Då får du ju bjuda till lite och ge dem tillgång till ditt hus.
 
Diskussionen skulle tjäna på om alla läste tråden innan man ger sig in i diskussionen: Jag har inte skrivit att det är ok att gå in någons stall utan att fråga. Det är klart det inte är. Det jag reagerar mot är den ogina inställningen till att låta andra alls komma nära ens häst som jag tycket många ger uttryck för.

Jag kan inte riktigt hålla med dig här. Jag tycker alla gett uttryck för att de är mer än villiga att ställa upp med sina hästar som "klappobjekt", men man vill *få frågan först*. Inte bara bli serverad att "nu vill min dotter/son klappa lite så vi klampar in i närmsta stall".
Själv tycker jag det är roligt med barn (och föräldrar!) som är intresserade och jag ställer mer än gärna upp med min häst (även ridning när det är lämpligt), men det är på *mina villkor*. Det är en väsentlig skillnad.
 
Diskussionen skulle tjäna på om alla läste tråden innan man ger sig in i diskussionen: Jag har inte skrivit att det är ok att gå in någons stall utan att fråga. Det är klart det inte är. Det jag reagerar mot är den ogina inställningen till att låta andra alls komma nära ens häst som jag tycket många ger uttryck för.
Men du skrev att många var ogina och om vi tex vill ha hänsyn i trafiken så ska vi bjuda till.
Visst- men att bjuda till innebär ju att man tex får klappa en häst om man frågar först.
I TS fall hade folk gått in utan att ha frågat.
 
För mig är det oväsentligt om det var öppet ett låst.
Du missade uppenbarligen poängen, man går inte olovligt in oavsett om det är ett stall, hus eller garage

Nej det gör man självklart inte, men det är ju stor skillnad på att bryta sig in...
 
Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det. Låt folk få klappa lite häst och gå, och sätt sen upp en skylt på dörren så att det inte händer igen. Ingen lär ju dö av det lilla övertampet.

Sann hästfolksanda det där. Trampar du på mig så trampar jag på dig. Tro inte att du är nåt och rör inte mina djur för då kan vad som helst hända - antingen dödar du hästen eller den dig. Välkommen till hästvärlden.

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och har varken träffat på mördarhästar, eller hästmördare. :cool:
 
Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det. Låt folk få klappa lite häst och gå, och sätt sen upp en skylt på dörren så att det inte händer igen. Ingen lär ju dö av det lilla övertampet.

Sann hästfolksanda det där. Trampar du på mig så trampar jag på dig. Tro inte att du är nåt och rör inte mina djur för då kan vad som helst hända - antingen dödar du hästen eller den dig. Välkommen till hästvärlden.

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och har varken träffat på mördarhästar, eller hästmördare. :cool:
Så om en person har sitt garage öppet tycker du det är helt okej att jag klampar in och kollar/petar på den snygga sportbilen som står därinne? Bara för att jag tycker om bilar? :p
 
Jag tycker visserligen inte att man traskar in i någons stall utan lov - om man inte tex letar efter stallets ägare eller liknande. Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det. Låt folk få klappa lite häst och gå, och sätt sen upp en skylt på dörren så att det inte händer igen. Ingen lär ju dö av det lilla övertampet.

Sann hästfolksanda det där. Trampar du på mig så trampar jag på dig. Tro inte att du är nåt och rör inte mina djur för då kan vad som helst hända - antingen dödar du hästen eller den dig. Välkommen till hästvärlden.

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och har varken träffat på mördarhästar, eller hästmördare. :cool:

Nu gick det ju bra den här gången. Så visst - man kan bara köpa skylt och hoppas det inte blir fler gånger.

Men jag har absolut träffat många hästar som inte är lämpade för ovana att vara nära. Har man privat stall ska man inte behöva oroa sig över att andra ska gå in där och råka bli skadade.
Jag tycker inte man går in i andras hus, stall eller bilar eller båtar bara för att det inte är låst.
Personligen rör jag inte hästar om jag inte blivit ombedd av ansvarig.

Jag kan absolut låta någon klappa etc om den frågar. Jag har inte hästar som är lämpliga nybörjarhästar. Men de klarar absolut av att någon klappar dem enligt instruktion om jag är med.
Så jag är inte ogin eller anti själva grejen att låta andra hålla på med djuren.
Jag vet själv hur mycket det varit värt för mig genom åren att få hjälpa till med andras djur. Så jag försöker ge tillbaks i den mån jag kan.
Men både nuvarande häst och framför allt förra hade kunnat skada någon rejält.
Och då är de ändå inte de värsta individer, by far, som jag jobbat med.
Jag vet flera som skadat proffs allvarligt. Man vill inte veta vad en sån häst kunnat göra ett barn..
 
Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.
 
Senast ändrad:
Mitt lilla odjur är ju söt som socker att titta på, dessutom liten minishettis. Vad som inte syns är att hon inte gillar ungar utan kan bitas helt oprovocerat och utan förvarning, som när en unge som satt på mammans arm sträckte in handen och min lilla gapade, stoppade in handen och bet! Allt gick så fort att jag inte hann varna trots att jag vet hur hon är. Samma lilla monster har gått fram till min systerdotter bara för att bita henne i armen. Inga hugg, inga sura miner utan bara fram, gapa och bita. :o

För ett par vintrar sedan såg jag däremot henne springa efter systerdottern i hagen och då med slickade öron. Som tur var hände inget, systerdottern märkte inget och när hon gick med mig så kom surisen inte fram, men det fick mig att börja fundera om det ligger lite svartsjuka i det hela eller om hon passar på att vara extra odräglig när det är barn i närheten. :meh:
 
Blir undrande över vad det är för bestar till hästar ni har. Jag har själv 6 hästar i stallet i ålder från 2 till 23 och jag känner mig fyllt trygg i att låta vem dom helst klappa var och ev dem - när jag är med och under uppsikt givetvis. Det är väl ändå ytterst ovanligt med folkilskna hästar? Är mina något så är de snarare över sociala och älskar uppmärksamhet.

Det behöver inte alls handla om folkilskna hästar. Mitt sto är inte alls intresserad av att hälsa på random människa som kommer fram. Hon gör ingenting men hon är uppenbart besvärad. Varför skulle hon tvingas till att vara någons gosedjur när hon så uppenbart inte vill? Är jag med däremot och ser till att det är på hennes villkor så är hon supertrevlig och en helt suverän häst för småbarn att få sitta på en stund. Det bekommer henne inte alls och hon går superförsiktigt med små på ryggen och stannar direkt om hon känner att de glider på sniskan. Min valack däremot älskar uppmärksamhet och kommer fram direkt om det kommer någon. Han har tyvärr en liten ovana om folk går in i hagen då han är så social att han helst går med mulen i ryggen på en. Det skrämmer de flesta som inte är hästvana och jag vill inte att han ska få sig en smäll för att folk missförstår hans avsikter.
Jag låter gärna folk klappa mina hästar och umgås med dem en stund om de frågar men jag uppskattar verkligen inte att folk går in i mitt stall eller in i hagen till hästarna. Inte heller att de matar dem.
 
Läs mitt inlägg igen
Okej, det kanske var jag som tänkte fel när jag läste ditt inlägg. Jag tolkade "Men jag förstår faktiskt inte varför man måste jaga upp sig över det" som att du inte förstod varför folk blev upprörda av att obehöriga gick in i ett stall (som i mina ögon är lika otillåtet för obehöriga att gå in i som ett garage som står öppet.)
 
Min häst är världens snällaste och älskar folk. Trots det vill jag inte att vem som helst ska komma in i stallet och klappa henne. Jag vill fortfarande få bestämma när, var och hur det ska klappas.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp