Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst..
Jag har inte riktigt samma uppfattning som du. Barn som saknar djurvana har en tendens att peta på allt med päls, oavsett om de har frågat djurägaren.
Häromveckan var min hund ute i min inhägnade trädgård. Jag ser inifrån huset att några barn kommer fram till staketet och stoppar in fingrarna för att klappa på hunden. Och nej, det var inte barn som känner hunden ifråga. Vem tror du hade fått skit om hunden bitit barnen i fingrarna?
I gengäld vet jag att min dotter som är van vid alla möjliga djur inte går fram till djur hon inte känner. Hon vet att hon måste fråga både djurägaren samt den vuxne som för tillfället har ansvaret för henne.
Och ja, frågar folk är de oftast välkomna att klappa både hund och åtminstone den ena av hästarna. (Typiskt nog är den mest lämpliga hästen helt ointresserad av gullande. Den andra ponnyn är desto mer intresserad men risken finns att han är lite bufflig.)