Mitt och ditt

Det låter som att du har en romantiserad bild av barn och djur. Vad händer om hästarna skadar barnen eller om barnen skadar djuren?
 
Tillägger att jag aldrig har blivit frågad vid andra tillfällen än när jag varit ute och ridit.

I hagen stannat inte många kvar när mina hästar kommer i galopp mot dem och mata genom staket går inte då hästarna inte går så nära.
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....


Hästskit ska finnas på vägar och stigar lika lite som hundskit, sparkas givetvis undan!

Jag handlar och gör ärenden på stan jämt i ridkläder, är inte värre än när jag har privata kläder eftersom jag har hundar. Aldrig fått skitsur för det heller.

Mina hästar är precis som mina små söta hundar inte till för allmänheten.
 
Det låter som att du har en romantiserad bild av barn och djur. Vad händer om hästarna skadar barnen eller om barnen skadar djuren?
Om jag håller min häst eller sitter på den och ett barn som är med sin förälder under mitt överinseende klappar hästen är risken för att någon ska skadas minimal. Jag brukar låta barn klappa om de vill och har aldrig varit med om minsta incident. Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst. Smått hysteriskt i mina ögon att tala om skaderisk eller risk för smitta. Fast givetvis ska man fråga och respektera ett nej.
 
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
 
Om jag håller min häst eller sitter på den och ett barn som är med sin förälder under mitt överinseende klappar hästen är risken för att någon ska skadas minimal. Jag brukar låta barn klappa om de vill och har aldrig varit med om minsta incident. Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst. Smått hysteriskt i mina ögon att tala om skaderisk eller risk för smitta. Fast givetvis ska man fråga och respektera ett nej.

Fast det är situationerna med folk som tar sig egna friheter utan att överhuvudtaget prata med hästägare som diskuteras. Folk (både barn och vuxna) utan hästkunskap brukar inte vara försiktiga runt hästar, tvärt om. Jag har sett det otaliga gånger hur de kör in barnvagnar under nosen på hästar för att barnet ska få hälsa. Jag har sett hur ungar tillåts mata hästar genom staket. Helt utan att fråga. När jag har sagt till så har det surats från föräldrarna som minsann tycker att telningarna ska så mata hästarna.

De som frågar är det inget problem med så länge som dom just respekterar nej, men det är som sagt inte dom som diskuteras
 
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...

Fast nu handlade det om att ta sig friheten att klampa in i någons stall och börja klappa hästar.
Så gör man bara inte!

Om jag möter någon på ridturen så är jag alltid trevlig. Fille är dock lite spooky med nya människor så jag brukar säga nej till klappande.

Min ena hund gillar inte barn så där är det alltid tvärnej.
 
Fast det är situationerna med folk som tar sig egna friheter utan att överhuvudtaget prata med hästägare som diskuteras. Folk (både barn och vuxna) utan hästkunskap brukar inte vara försiktiga runt hästar, tvärt om. Jag har sett det otaliga gånger hur de kör in barnvagnar under nosen på hästar för att barnet ska få hälsa. Jag har sett hur ungar tillåts mata hästar genom staket. Helt utan att fråga. När jag har sagt till så har det surats från föräldrarna som minsann tycker att telningarna ska så mata hästarna.

De som frågar är det inget problem med så länge som dom just respekterar nej, men det är som sagt inte dom som diskuteras
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.
 
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.

Kan och kan. Javisst kan man det. Men det var ju det där med att respektera ett nej
 
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.

Men varför i hela fridendå?

Har någon gått in i mitt hus skulle jag aldrig ens drömma om att be dem slå sig ner i soffan och sen film när det ändå är där.

Ut ur min kyrka!
 
Jag försöker minnas hur det var när vi var små. Inte tusan fick jag gå in i någons stall. Mamma var väldigt noga med sådant, vi fick inte gå till hästar i hagen (om de inte kom fram till staketet, då fick vi klappa - de kunde bitas)(mamma var hästvan).

Att gå in i stallet var som att klampa in i huset, något man inte gjorde. Numera verkar alla uthus och även ibland boningshuset vara fritt tillträde bara för att man bor på landet. Självklart inte OK.

Finns risk för att folk irrar in hade jag satt upp en skylt, och möjligen hakat en kedja över dörren om jag ville ha den öppen.
 
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
Det har varit mycket sadelstölder sista halvåret. I stall finns värden för mycket pengar. Stall måste vara att jämföra med en fabrik. I en fabrik är det väldigt restriktiva krav på inträde oftast eftersom försäkringsfrågan är tydlig, ingen försäkring för privatpersoner.

Jag reagerar på att du förminskar problem med privatpersoner som går över gränsen för intrång i en potentiellt farlig miljö.
 
Jag förstår verkligen inte tänket.

Jag måste göra mina hästar tillgängliga för allmänheten för att klappa för att få förståelse från omgivningen.

Om jag har en hund, måste jag låta alla klappa den för att få förståelse?

Om jag har ett barn, måste jag låta alla gulla med det för att få förståelse?

Bara för att det gått bra för dig att låta barn klappa din häst funkar det inte alltid. Länge sen var jag med en som ledde en häst. Barn med fader frågar om klappning. Det får de, men precis när barnet ska klappa på halsen vänder hästen huvudet för att ta bort en insekt på kroppen. Barn blir knockad och rädd, pappa bli arg och slår hästen, hästägaren blir förbannad och skäller ut pappa.
 
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...

Japp, de visar gärna upp sina fordon på typ Classic Motors, Power meet och dylikt. Jag tror knappast att du får klampa in i någon motorentusiasts privata garage då personen inte är hemma för att beundra fordonet. Snarare så att det då rings till Farbror Blå och du åker dit för olaga intrång.

/Lizzie
 
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
Om jag bedömer situationen som säker låter jag ofta barn (och vuxna) som frågar klappa hästen. Men det jag pratar om här är "rätten" att gå in i andra människors lokaler och börja pryttla med hästarna utan att fråga. Jag vidhåller att pappan jag nämnde inte hade uppskattat att jag plötsligt stod i hans garage och fipplade med hans bil/motorcyklar/racercyklar. Hade snarast polisanmält mig.
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....

Jag förstår hur du tänker, men jag känner inte att *jag* måste ta ansvar för alla hästägare. Jag gör mitt bästa för att vara en ansvarsfull hästägare. Är jag i trafiken så håller jag mig undan och visar hänsyn till mina medtrafikanter. Exempelvis kliver av vägen där det är möjligt, väntar på min tur osv. Min häst bajsar aldrig när jag rider så hästskit på vägen är inget problem för mig. Är jag lat nog att inte orka byta om innan jag handlar så håller jag mig undan från andra människor så gott jag kan. Kort sagt, jag gör mitt bästa för att inte störa andra människor med mitt intresse, och därmed vill jag att andra tar lika stor hänsyn till mig och min häst. Min häst är *inte* allmän egendom. .

Jag är otroligt less på att "den stora massan" ALLTID ska ta ansvar för alla andra. Var och en får ta ansvar för sig själv. Allt annat är ohållbart.

Till sist, jag låter *självklart* barn och andra intresserade klappa min häst. Hon älskar det! MEN! JAG vill bestämma när och om. ;)
 
Japp, de visar gärna upp sina fordon på typ Classic Motors, Power meet och dylikt. Jag tror knappast att du får klampa in i någon motorentusiasts privata garage då personen inte är hemma för att beundra fordonet. Snarare så att det då rings till Farbror Blå och du åker dit för olaga intrång.

/Lizzie

Som sambo till en motorintresserad. De som har snygga bilar osv visar gärna upp dom men PETA INTE. ;) Gud nåde den som lämnar minsta fingeravtryck på lacken. Haha!
 
Japp, de visar gärna upp sina fordon på typ Classic Motors, Power meet och dylikt. Jag tror knappast att du får klampa in i någon motorentusiasts privata garage då personen inte är hemma för att beundra fordonet. Snarare så att det då rings till Farbror Blå och du åker dit för olaga intrång.

/Lizzie
Japp pilla inte på någons mc som står i ägarens garage,
det gjorde några killar i lördas hos en några hus bort och killarna fick 4 radio bilar och en spårhund efter sig.
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
Men om jag tar hänsyn till folks barn när jag är i trafiken så innebär det då att jag också har rätt att gå in på folks tomter/ fastigheter för att leka med folks barn?
Jag förstår inte hur hänsyn i trafiken har att göra med att någon utan tillstånd ska få gå in i ens stall/hem?

Däremot om någon frågade skulle jag absolut bjuda till. Men nej man går inte in i någons fastighet, klappar djur etc utan tillåtelse.
 
Diskussionen skulle tjäna på om alla läste tråden innan man ger sig in i diskussionen: Jag har inte skrivit att det är ok att gå in någons stall utan att fråga. Det är klart det inte är. Det jag reagerar mot är den ogina inställningen till att låta andra alls komma nära ens häst som jag tycket många ger uttryck för.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp