Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
Om jag håller min häst eller sitter på den och ett barn som är med sin förälder under mitt överinseende klappar hästen är risken för att någon ska skadas minimal. Jag brukar låta barn klappa om de vill och har aldrig varit med om minsta incident. Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst. Smått hysteriskt i mina ögon att tala om skaderisk eller risk för smitta. Fast givetvis ska man fråga och respektera ett nej.Det låter som att du har en romantiserad bild av barn och djur. Vad händer om hästarna skadar barnen eller om barnen skadar djuren?
Om jag håller min häst eller sitter på den och ett barn som är med sin förälder under mitt överinseende klappar hästen är risken för att någon ska skadas minimal. Jag brukar låta barn klappa om de vill och har aldrig varit med om minsta incident. Vi pratar inte om barn som ska springa omkring själva bland hästar utan om barn som är i vuxnas och hästägares sällskap. Barn som inte är vana vid hästar brukar vara ytterst försiktiga. Lite mer generositet vore trevligt tycker jag. Förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att låta någon klappa en hund eller häst. Smått hysteriskt i mina ögon att tala om skaderisk eller risk för smitta. Fast givetvis ska man fråga och respektera ett nej.
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.Fast det är situationerna med folk som tar sig egna friheter utan att överhuvudtaget prata med hästägare som diskuteras. Folk (både barn och vuxna) utan hästkunskap brukar inte vara försiktiga runt hästar, tvärt om. Jag har sett det otaliga gånger hur de kör in barnvagnar under nosen på hästar för att barnet ska få hälsa. Jag har sett hur ungar tillåts mata hästar genom staket. Helt utan att fråga. När jag har sagt till så har det surats från föräldrarna som minsann tycker att telningarna ska så mata hästarna.
De som frågar är det inget problem med så länge som dom just respekterar nej, men det är som sagt inte dom som diskuteras
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.
TS beskriver en situation där folk går in i stallet utan att fråga. Det är givetvis inte ok och jag kan förstå att TS reagerar, men sedan kör TS ut dem och det är där jag menar att TS kunde varit lite mer generös och - efter att ha påpekat det olämpliga i att inte fråga - kunde låtit barnen klappa någon av hästarna under TS övervakning.
Det har varit mycket sadelstölder sista halvåret. I stall finns värden för mycket pengar. Stall måste vara att jämföra med en fabrik. I en fabrik är det väldigt restriktiva krav på inträde oftast eftersom försäkringsfrågan är tydlig, ingen försäkring för privatpersoner.Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
Om jag bedömer situationen som säker låter jag ofta barn (och vuxna) som frågar klappa hästen. Men det jag pratar om här är "rätten" att gå in i andra människors lokaler och börja pryttla med hästarna utan att fråga. Jag vidhåller att pappan jag nämnde inte hade uppskattat att jag plötsligt stod i hans garage och fipplade med hans bil/motorcyklar/racercyklar. Hade snarast polisanmält mig.Jag reagerar på den fientliga tonen i tråden. Min erfarenhet är att de flesta entusiaster gärna visar upp sina bilar, motorcyklar etc för intresserade om man bara frågar på ett trevligt sätt. Trist om hästmänniskor är annorlunda ...
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
Japp, de visar gärna upp sina fordon på typ Classic Motors, Power meet och dylikt. Jag tror knappast att du får klampa in i någon motorentusiasts privata garage då personen inte är hemma för att beundra fordonet. Snarare så att det då rings till Farbror Blå och du åker dit för olaga intrång.
/Lizzie
Japp pilla inte på någons mc som står i ägarens garage,Japp, de visar gärna upp sina fordon på typ Classic Motors, Power meet och dylikt. Jag tror knappast att du får klampa in i någon motorentusiasts privata garage då personen inte är hemma för att beundra fordonet. Snarare så att det då rings till Farbror Blå och du åker dit för olaga intrång.
/Lizzie
Men om jag tar hänsyn till folks barn när jag är i trafiken så innebär det då att jag också har rätt att gå in på folks tomter/ fastigheter för att leka med folks barn?Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....