Mitt hem, min borg

Jag och min man flyttade till vårt hus 2013. Sen vi flyttade in har vi målat om och bytt färg på fasaden, byggt altan, renoverat hela övervåningen (sovrum, TV-rum, kontor + walk in closet) samt gästrummet (mer använt som detaljträningsrum för mig och hundarna :D. Fast två gäster har vi haft ;) )
1511044.jpg

img_5094.jpg

15051769.jpg

2013-11-29-008.jpg

2013-10-30-1.jpg

Vårt projekt just nu är att slipa och måla om trappan, jag kom hem efter en helgtripp igår och då hade maken slipat och nästan grundmålat hela trappan :up:
img_6805.jpg

Efter detta ska vardagsrummet göras om, vi var i förra veckan iväg och beställde en murspis (hade en i vårt gamla hus och vi har saknat den så mycket) och ska samtidigt byta tapeter, golv och tak.

Spisen:
1511041.jpg

Vardagsrummet just nu:

2013-11-10-4.jpg

2013-11-10-3.jpg

2013-11-10-1.jpg

2013-11-10-5.jpg

Tapeten vi ska använda :love:
1511045.jpg

Det är SÅ KUL att göra om efter ens egna huvud :love:!

I somras blev det gamla skabbiga badrummet äntligen renoverat från grunden. En vägg slogs ut och ändrade ingången som tidigare var från köket. Från icke funktionellt badrum till kaklad tvättstuga med gäst toalett. Det ska sättas in ett till fönster med. Sker nog nästa sommar.
Även köket är nytt. Iaf helt nya stommar och överskåp,ugn, häll och bänkskivor. Det gamla kaklet fick sitta kvar och en kitchen-board på andra väggen. Bytte även plats på diskhon och vattnet.

Senast ändrad:
Vi håller på att göra ett matbord. Eller det står och mörknar just nu.
Innan jag började behandla det var jag stensäker på vilken matta vi skulle ha under men nu funderar vi på om det blir så bra. Jag hoppas därför att ni skulle vilja fundera lite ni med. 1 blir den valda mattan bra och 2 vad skulle passa bättre?

Golvet är vitlaserade ekplank och alltså ganska ljust.
Vi har mycket fönster i rummet. I övrigt är det vitt med en grå vägg.

Bordet har ju inte mörknat klart än men kommer bli i ungefär den här nyansen.
611007-te.jpg

Till bordet har vi den här lampan
pr-home-metall-svartguld-47cm-taklampa.jpeg

Sedan ska vi ha de hör stolarna
SM-1027C-orange_1.jpg

SM-1027C-mint_1.jpg

SM-1027C-yellow_1.jpg

M01065_1.jpg

M01066_1.jpg

Mattan vi är sugna på är den här.

basnas-matta-slatvavd-beige__0251302_PE389956_S4.JPG

Vad tror ni, måste vi tänka om? Och i så fall till vad?

Vi försöker ha lite "lantlig industristil"

Rolig tråd!
Jag ska snart flytta, får tillträde 20/12 och ser fram emot att inreda!

Har hittills ruinerat mig på att köpa kontinentalsäng och en underbar soffa :love:
9533f647-6a3b-42a7-898b-f53a0a49e1c1.jpg

Samma tyg som på bilden men med ek/krom-fötter.

Lutar åt att köpa det här soffbordet till:
1d0a7b25-63ca-45ed-b14b-d0254f370952.jpg

Får slänga in bilder framåt jul när vi börjat komma på plats :)

Jag och min man flyttade till vårt hus 2013. Sen vi flyttade in har vi målat om och bytt färg på fasaden, byggt altan, renoverat hela övervåningen (sovrum, TV-rum, kontor + walk in closet) samt gästrummet (mer använt som detaljträningsrum för mig och hundarna :D. Fast två gäster har vi haft ;) )
1511044.jpg

img_5094.jpg

15051769.jpg

2013-11-29-008.jpg

2013-10-30-1.jpg

Vårt projekt just nu är att slipa och måla om trappan, jag kom hem efter en helgtripp igår och då hade maken slipat och nästan grundmålat hela trappan :up:
img_6805.jpg

Efter detta ska vardagsrummet göras om, vi var i förra veckan iväg och beställde en murspis (hade en i vårt gamla hus och vi har saknat den så mycket) och ska samtidigt byta tapeter, golv och tak.

Spisen:
1511041.jpg

Vardagsrummet just nu:

2013-11-10-4.jpg

2013-11-10-3.jpg

2013-11-10-1.jpg

2013-11-10-5.jpg

Tapeten vi ska använda :love:
1511045.jpg

Det är SÅ KUL att göra om efter ens egna huvud :love:!

Alltså den här tråden måste ju uppdateras lite :D !

Vår trappa är i stort sett klar, färdigmålad och trappstegen är utbytta från typ terracottafärgad plastmatta till grå filtmatta. Bara lite småfix kvar och så fixa till räcke och överliggare. Blev så himla bra :love: !!

12778767_10153507626682582_6224725361448224800_o.jpg

img_1209.jpg

Och så var det murspisen vi beställde i november. Den skulle först levereras i januari, men pga sjukdom fick det skjutas på det. Sen så har vi inte hört någonting, förns i måndags då min man fick ett samtal som typ löd "hej nu har vi grejer, när kan vi komma?" :D ! Jag fick lite panik eftersom vi inte hunnit flytta på nått eller täcka över sofforna osv, men min man tyckte att vi väntat såpass länge så vi bara kör på! Så i måndags lassade de in alla prylar i vardagsrummet:

1603012.jpg

Så skulle de börja jobbet igår runt 8. Det var med spänd förväntan jag kom hem vid 17 och var lite smånervös att jag skulle komma in till en riktig byggarbetsplats med spån, damm och annan skit högt och lågt eftersom de skulle ta hål genom taket/golvet till övervåningen och sen ut genom yttertaket. Men detta var vad jag kom hem till :love:

img_13373.jpg

img_13383.jpg

img_13403.jpg

INTE ett enda dammkorn eller sågspån som avslöjade att ge gått rätt genom huset, de hade t.o.m tagit ut dammsugaren och kört den ett par varv :love: . UNDERBART med professionella och snabba hantverkare :up: :banana: !

Idag skulle de fortsätta att montera skorstenen genom yttertaket, och går allt som beräknat så blir de helt klara under dagen, och jag kan förhoppningsvis ha min första inomhusgrillning redan på fredag :D !!

Alltså den här tråden måste ju uppdateras lite :D !

Vår trappa är i stort sett klar, färdigmålad och trappstegen är utbytta från typ terracottafärgad plastmatta till grå filtmatta. Bara lite småfix kvar och så fixa till räcke och överliggare. Blev så himla bra :love: !!

12778767_10153507626682582_6224725361448224800_o.jpg

img_1209.jpg

Och så var det murspisen vi beställde i november. Den skulle först levereras i januari, men pga sjukdom fick det skjutas på det. Sen så har vi inte hört någonting, förns i måndags då min man fick ett samtal som typ löd "hej nu har vi grejer, när kan vi komma?" :D ! Jag fick lite panik eftersom vi inte hunnit flytta på nått eller täcka över sofforna osv, men min man tyckte att vi väntat såpass länge så vi bara kör på! Så i måndags lassade de in alla prylar i vardagsrummet:

1603012.jpg

Så skulle de börja jobbet igår runt 8. Det var med spänd förväntan jag kom hem vid 17 och var lite smånervös att jag skulle komma in till en riktig byggarbetsplats med spån, damm och annan skit högt och lågt eftersom de skulle ta hål genom taket/golvet till övervåningen och sen ut genom yttertaket. Men detta var vad jag kom hem till :love:

img_13373.jpg

img_13383.jpg

img_13403.jpg

INTE ett enda dammkorn eller sågspån som avslöjade att ge gått rätt genom huset, de hade t.o.m tagit ut dammsugaren och kört den ett par varv :love: . UNDERBART med professionella och snabba hantverkare :up: :banana: !

Idag skulle de fortsätta att montera skorstenen genom yttertaket, och går allt som beräknat så blir de helt klara under dagen, och jag kan förhoppningsvis ha min första inomhusgrillning redan på fredag :D !!

Superfint :love:

Och härligt med en uppdatering :D

Jag kan ju inte vara sämre jag :o
Vi har fått tummarna ur och tillverkat ett supersmalt avlastningsbord att ha bakom soffan i vardagsrummet. Fick två nya skärmar till våra gamla sänglampor av svärmor (ett felköp som hon hade ståendes på vinden) och voila så blev åtminstone en del av vårt vardagsrum sådär mysigt som jag vill ha det :love: Tom den anskrämliga gamla soffan ser helt OK ut nu. :p

En liten bieffekt är att när man sitter i hörnet och sonen har somnat i famnen så kan man ändå ställa ifrån sig ett glas med vatten eller dylikt :banana:

12819461_10154050193038953_3524888284440087828_o.jpg

Det blev förresten inga metallstolar till matbordet. Mannen och jag skulle till IKEA i lördags och köpa plastbackar, men kom hem med 8 urfula stolar (med potential) från Erikshjälpen. :angel: Nu ska bara all gammal gulnad lack bort så att de kan få samma behandling som bordet. Någon som är sugen på att hjälpa till? :D

Superfint :love:

Och härligt med en uppdatering :D

Tack :D!

Längtar tills vi får tapetserat om och bytt golvet i vardagsrummet också, det kommer bli så fint mot murspisen :love: ! Men ev får det räcka med en ommöblerings så länge, vi har ett 60 kvm hundhus som vi ska fixa till lite först (prioriteringar set straight i ett hundtokigt hem :D )

@Elegant machinery jag TROR att du menade att tagga mig i den här tråden, så jag svarar här :D !

@Miao Härligt med öppen spis! Vi funderar på att sätta in det också, fick ni offerten på skorstensdragningen, per löpmeter? Vad blir slutnotan på om man får vara så fräck att fråga det? Du får svara på PM om du vill :)

De kunde inte ge oss ett exakt slutpris när vi beställde inkl arbete och allt, då de inte visste om det skulle bli extrakrångel med att dra skorstenen (ex om bärande balkar satt i vägen så det skulle behövas dras i omvägar osv :p ). Men kaminen låg på runt 50.000, och slutsumman skulle hamna på "troligtvis runt 70.000, men räkna med 80.000 så blir allt under det positivt" :D .

Ska bli spännande och lite småläskigt att få hem en så stor faktura och se vad den verkligen hamnar på :p !

@Elegant machinery jag TROR att du menade att tagga mig i den här tråden, så jag svarar här :D !

De kunde inte ge oss ett exakt slutpris när vi beställde inkl arbete och allt, då de inte visste om det skulle bli extrakrångel med att dra skorstenen (ex om bärande balkar satt i vägen så det skulle behövas dras i omvägar osv :p ). Men kaminen låg på runt 50.000, och slutsumman skulle hamna på "troligtvis runt 70.000, men räkna med 80.000 så blir allt under det positivt" :D .

Ska bli spännande och lite småläskigt att få hem en så stor faktura och se vad den verkligen hamnar på :p !

Haha, helt rätt. Så går det när man har flera flikar öppna samtidigt :o
Tack! :D

@TeamLundVer: Ska de likna den stora lampan?

Jag hittade några på Tradera (nya) när jag letade armaturer till mina odlingslampor. Lite industristuk, väldigt enkla. Säg till om jag ska skicka länk.

@TeamLundVer: Ska de likna den stora lampan?

Jag hittade några på Tradera (nya) när jag letade armaturer till mina odlingslampor. Lite industristuk, väldigt enkla. Säg till om jag ska skicka länk.
Det behöver de inte göra så länge de fungerar ihop. Du får jättegärna skicka länk :)

Just nu har vi dessutom väldigt grunda fönster. Fönsterna (och en del av väggen) ska bytas ut mot något liknande det här

hilm.jpg

Fast där glaspartiet som är under "listen" byts ut mot väggparti.

Det viktigaste är egentligen att de duger till hur det ser ut nu och passar bra till hur det är tänkt senare :p

Liten uppdatering...
Vi ska bygga till vårt hus med 100kvm med start i år (om allt går som det ska). Någon som är sugen på att komma med idéer kring vår planlösning?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Hemmet Jag befinner mig i en polariserad värld. På ena sidan befinner jag mig själv, där jag anser att smör är liksom konstruerat för att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 736
Senast: Jeffery
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka