Mitt hem, min borg

TeamLundVer

Trådstartare
Inspirerad av tråden "Fult hem -jag skäms" på Senior tänkte jag att vi kunde skapa vår egna inredningstråd här. Bilder på hur våra hem ser ut idag och vad vi har som målbilder. Vad vi trivs med och vad vi inte står ut med längre. En blandning mellan en inspirationstråd och en tips och idétråd för små och stora makeovers av våra hem helt enkelt. :)

Jag kan börja med en bild som jag är superstolt över. Det är på en liten del av vårt badrum i källaren. Badrummet är inte klart men det struntar vi i för jag har äntligen fått till den där myskänslan som jag vill ha vid vårt badkar. :love:

12108122_10153799403908953_6215301297830425066_n.jpg

Tänk vad en kandelaber och levande ljus kan göra skillnad. Här har jag gått och letat efter en vit kandelaber tills jag blev blå. Bestämde mig för att en "vanlig" fick väl duga och SHABAM så himla mysigt.

Tänk så bra det kommer bli när brickbordet till schampo osv är klart också så att de inte behöver stå på en pall :) (och så ignorer vi det faktum att byggjobbarna slipat bort färgen i taket för att om möjligt kunna torka ut vattenskadan där uppe) :p

Vi håller förresten på att bygga ut vårt hus med en hall då den gamla är på dryga 0,5kvm med en toadörr som öppnas mitt i allt :banghead:

Inspirationen till den nya hallen är
tegelgolv-41.jpg

På det blir det putsade väggar i någon varmvit färg, utom den gamla ytterväggen i tegel som jag funderar på att bara måla i samma färg. Vad tror ni om det?

Inbyggda garderober då den nya hallen har ett naturligt gatt för det och vår omgjorda byrå som just nu står i vardagsrum/ sovrum. En gammal Miobyrå som är målad vit med svart ovansida.

11058240_10153602868713953_898379023359757295_n.jpg

(Ni ser den här, i fotänden av sängen tillsammans med rummet som får mig att gråta lite halvt i dagsljus :cautious:)

Två ljusstakar som är nedpackade i en flyttkartong, tavlan vi köpte i Paris. Och sedan har jag förälskat mig i ett ordspråk som cirkulerat på Facebook och skulle nog vilja ha det någonstans i hallen som en liten påminnelse.

I woke up.
I have clothes to wear.
I have running water.
I have food to eat.
Life is good.
I am thankful.

Vilken rolig tråd! Jag är ju på väg att byta boende och husköpet är inte helt klart än. Sen dröjer det några månader innan jag kan flytta in och börja fixa och dona, men lagom till min födelsedag som jag hade för ett tag sedan passade jag på att göra om lite i nuvarande hemmet. Det blev nya gardiner, en vit-vit-vaxduk och bordslöpare i samma mönster som gardinkappan. Den gula orkidén jag fick av @cassiopeja passar super till detta. Med de enkla grejerna kändes rummet genast fräschare.

Bilden är lite kass och mönstret på gardiner och duk är mer lila än grå.
I4kxUNxqvRNm8GSVlNezLEXDK66KcnxlXTyTn0W8Vx_O80r1z0fSTAJlb40xqWmiu2UgDatoz7bfT1OMISp86JGWK0k3daU6xucP0ONqrBXtUN3m_cUGTOFpshQbI8F5WGGcgXG1HcSCyTDhzN6YWcbgtaoPLekX71TlTf2F4ptjkScxvPzWNbpyUF_uyBs36iiYwFi0WWj6cF9V7wIMH9HFbTLjM0spO267VhIyKzBWjyMbt2jCIQZW3Psg5VI1kuruO4zJiQ6GISBDpDgbOY1JuV02UMDx9ElyvFW97FUh0yUdZoxBBVX6IafZRv0a8QJ035BXcHFQso5gC8v4nRjEHuOH2qGLG4OCuTsW1JQik-iSLIByLflEFAIvoD2zK7s9Z7JasZ57CGvkrK7cFrakXXnSf0d1BFWv-141OyC4wSvcOZnjenfwjvoBQcRaOwCSVWkjtvfk5OqU9Kd3YYgrTydTWIyrNe1FOfeIIYz753QxUo6Y_i5hc_t68X0WM2QLGjEk2hkcyhMFj8y3LZHJNnytOMCR4uGht1g8xPw=w476-h634-no

Vaxduken jag blev förtjust i:
faLIVKCRpawkDcHQNFsukoa_Fs_XZRpmE569MrwsYxO4iAwlu8d86M62RIQh6gFO1QgsyHE11latjHTi_9jhU24NYZ6v-Kolya-SkbUjXUn3ooL8l6D-HNdXEuXG14crtQIJf5uSqCsggdEOrofyO77UdhMyC_rEuqKO6ojVc0e_18Z7keD35CHy91ezrstfnOtJffZX2qqsoik_VwmOgG1Fqh2gLyenVc2NW4iL_DQTvM3CZceuvxfykrTOcSiu_ZH-Wv7P4kbxR4AxbHNxxSSRuEfiK7_7MwksG5RjzV2zx3lEUG1YZJRMZ7RTS8YDAZ8yX4i4Bv2MpQbPh1O2Q7GKeIbchHCWY90LX_9M1NomtOkA54l0XWN4aZkSgd_0riaIteAh6xmViC46rnMHInvE_Daz5bpyrAFRtqNpknjiiBsXzPdl11xoqKLU_wLqACLULwvEMYec19Bs4sIFhkVpGsurnAZDrvN1sKX14LmolTWnkgK1LyTmrusaJrOtbtQHiIgsqWlSsy9B9Y049lcIzB0w-LQ3wACwekkSTUI=w476-h634-no

@Magiana dina bilder syns inte nu heller

Äsch, vad tusan.

Var ska man lägga upp bilder så att det går lätt från mobilen? Dessa ligger på Google.

Jag har ju två webbhotell, men kan inte ladda upp bilder från mobilen och måste då stöka en väldig massa med att föra över till datorn först.

Äsch, vad tusan.

Var ska man lägga upp bilder så att det går lätt från mobilen? Dessa ligger på Google.

Jag har ju två webbhotell, men kan inte ladda upp bilder från mobilen och måste då stöka en väldig massa med att föra över till datorn först.
jag såg dem från jobbdatorn igår men ser dem inte från datorn här hemma idag

Så här ser vår hall ut idag förresten (där hatthyllan slutar börjar köket så hallen är inte längre än så)..

12196221_10153812109603953_3961412704447801352_n.jpg

Det är sådär kul om någon öppnar toalettdörren medan man står i hallen :cautious:

Det hänger 3 jackor och en babyoverall på krokarna och det står inga skor på golvet. Ni kan ju tänka er hur det ser ut när denna hallen används.. (just nu håller vi på att bygga till på utsidan så det går inte att gå in här, därav ordningen).

Får vi gäster får de lägga sina kläder på vår säng och hela hallen består av en hög med skor. Barnvagnen får vi ställa in på toaletten på drygt 2kvm så det är alldeles toppen :wtf:

Det ska bli underbart med en ordentlig hall där man faktiskt kan ha kläder, kan hälsa folk välkomna OCH kan ha barnvagnen stående ihopfälld. Jag LÄNGTAR!

Vår ovanvåning som just nu äldsta sonen har som sovrum,
Dörren till vänster leder till kök nr 2, sen innanför ett sovrum.
Mittendörren leder till två sovrum
Högra dörren leder till liten skrubb (som förvarar julklappar sålänge) samt toalett
Där mattan tar slut är trappan ner.
Vissa rum ska tapetseras om, inklusive det rum som äldsta sonen ska ha och nästa år flyttar mellanbarnet ut från lekrummet till ett av sovrummen. Just nu är huset för stort för oss :o

b171096.jpg

Stora hallen, som fått våra fönsterlampor från vardagsrummet tillsvidare eftersom vi inte fått upp nån taklampa.
Hallen används bara som vagnförvaring, till vänster står syskonvagnen och till höger brukar enkelvagnen stå men just nu är den i bilen.

Dörr till vänster är till köket, och dörr till höger är vårt sovrum. Bakom mig är vardagsrummet och vägg med kök och vardagsrum är lekrummet och även minstingens sovrum just nu. Tvn ska in i sovrummet och bänken ska till vardagsrummet men ja det är inte så bråttom :angel: Bänken är f ö en gammal expedithylla som sambon gjort egna luckor till, likadana finns i vardagsrummet men de har även tapetserats :)

b171097.jpg

Vår groventre, och rakt in är vår grovskrubb där vi har diskbänk, skötbord och kattlåda.

Kattstapeln är bara lånad och ska lämnas tillbaka, lekskylten ska upp vid vägen, mössan ska till tvätten (!), de två skivorna ska målas och sättas upp med grinden precis i den större öppningen då vi har mer hall bakom fotografen. Så för att komma in till oss ska det göras hinderbana :laugh:, då det ska vara grind här i mitten av hallen, sen i trappan som är direkt till vänster bakom kortet och sen grind till köket som är mitt emot trappan.

b171099.jpg

jag såg dem från jobbdatorn igår men ser dem inte från datorn här hemma idag

Konstigt. Jag undrar om det har med någon webbläsarinställning att göra, så att bilder som lagras på googles tjänst ses som en risk på något sätt. Kanske är det för att filerna är säkerhetskopior? Jag ser dem från båda de datorer jag använder.

@Magiana Bilderna syns inte för mig heller, varken i safari eller chrome (2 olika datorer). Jättemärkligt!

Vilken rolig tråd! Jag, sambon och djuren flyttade nyligen in i en liten trea som svalde våra stackars ikea-möbler hela :eek:. Jag gillar inredning men vi har en rätt minimal budget så det får ta den tid det tar helt enkelt.

Äsch, vad tusan.

De ska finnas på webben , photobucket, picasa , Fb eller nån annan lagring

De ska finnas på webben , photobucket, picasa , Fb eller nån annan lagring

De ligger givetvis på webben. Det är självklarheter för mig som drivit hemsida sedan 2004. Jag använder Google Foton därför att det är lätt att få dit foton från mobilen. Jag känner inte till någon annan lagring som är så enkel. FB går bort. Picasa är väl typ samma som Google Foton? Photobucket känner jag inte till hur det fungerar då jag aldrig använt det. Ibland använder jag någon av mina hemsidor som lagringsplats för foton men det är väldigt bökigt då jag måste använda dator för att ladda upp.

De ligger givetvis på webben. Det är självklarheter för mig som drivit hemsida sedan 2004. Jag använder Google Foton därför att det är lätt att få dit foton från mobilen. Jag känner inte till någon annan lagring som är så enkel. FB går bort. Picasa är väl typ samma som Google Foton? Photobucket känner jag inte till hur det fungerar då jag aldrig använt det. Ibland använder jag någon av mina hemsidor som lagringsplats för foton men det är väldigt bökigt då jag måste använda dator för att ladda upp.
Du får fråga Gunnar! :)

@Magiana Tinypic kanske? Där lägger jag upp förutsatt att de inte finns på nätet redan.

Kul tråd fö, måste fota övervåningen för att få tips på hur man kan inreda imorgon. Öppen planlösning må vara superluftigt och sådär men det är så svårt att få någon "uppdelning".

Till Photobucket laddar man enkelt från mobilen. Bara att välja ladda upp i photobucket och så väljer man från sitt bildbibliotek på mobilen vilken bild man vill ladda upp.

Konstigt. Jag undrar om det har med någon webbläsarinställning att göra, så att bilder som lagras på googles tjänst ses som en risk på något sätt. Kanske är det för att filerna är säkerhetskopior? Jag ser dem från båda de datorer jag använder.
Kan det vara så att man ser dem om man har googlekonto man brukar använda från den datorn?

*spånar vilt eftersom jag inte har dito konto*

Jag ser inte heller dina bilder @Magiana . :( Först såg jag bara ikoner för en bruten länk. Jag provade då att hämta bildadressen och gå direkt till den. Då fick jag en uppmaning att logga in på mitt Google-konto, vilket jag gjorde. Då kom jag vidare till bildens url, men bilden verkade blockerad, för det enda jag såg var en ikon som ser ut som en enkelriktat-skylt. Något konstigt verkar det vara med inställningarna för bildens lagringsplats.
Själv använder jag en egen hemsida för lagring av bilder, och jag löste problemet med uppladdning av bilder från telefonen med en FTP-app, som har funkat bra för mig hittills i alla fall.

Den här tråden måste jag följa!

Flyttar snart från 3:an som jag och ex:et bodde tillsammans i och som jag inte orkat engagera mig i sen han flyttade ut till en 1:a som jag lovat mig själv att jag ska göra riktigt hemtrevlig så jag hoppas på att få lite inspiration!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Hemmet Jag befinner mig i en polariserad värld. På ena sidan befinner jag mig själv, där jag anser att smör är liksom konstruerat för att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 736
Senast: Jeffery
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka