Mitt fel??

T

Tynna

Fick igår hem Veterinär utlåtandet från förra veckans röntgen.

Får skitdåligt samvete och undrar om det är mitt fel nåt utav detta samt hur dåligt han egentligen mått de gånger jag ridit honom.

Men så här såg det ut på papperet.

Båda bak knä: HB-upf. Vänster bak-påbyggd mediala tibiaplatån.
Båda fram kotleder: Måttlig-kraftig pålagring på kotbenets framsida upp mot kotleden, urkalkningar i kotsenbenen båda fram.

Jag köpte denna häst som femåring ej inriden men påbörjad. Har haft honom själv i ca 1 år.

Vet. tröstar mig med att detta hade kommit HUR han än hade blivit igångsatt bara förr eller senare.

Sen sa hon vidare att detta har mycket med uppfödningen att göra.

:cry: men alltså det kan ju knäcka en totalt att vandra mellan att ta bort honom och att låta han gå som "trädgårdsmästare".

Vad tycker ni? jag har ställt frågan förut men hade inte fått detta papper då...bara en muntlig förklaring från vet.

Mvh: Fia

Sv: Mitt fel??

Först - försök att inte ha dåligt samvete. Dels har ju veterinären sagt att det inte är ditt fel, och sen - alla gör vi så gott vi kan i att göra det bästa för hästen. Och det är jag övertygad om att du har gjort också!

ANg ta bort eller ej så beror det ju ffa på o hästen har ont av att gå? Kan du ha en trädgårdstomte? (Inget elakt i benämningen trädgårdstomte). Dvs har du råd, tid, lust och hagar/faciliteter för det? Tror du han skulle trivas med att gå? Vad säger vet? Etc.

*tröstkram*

Jag har sagt vad jag tycker tidigare och har inte ändrat mig. Tvärtom, då urkalkning av kotans sesamben inte fanns med i den andra tråden. Men det är ett beslut som ingen kan ta åt någon annan. Tycker i alla fall att du ska kontakta ditt försäkringsbolag och be att få ett besked så du vet vad du tar ställning till även i ekonomiskt hänseende.

Edit: Och nej, du ska inte ta på dig skulden för detta.

Hade en ponny som jag köpte som 5åring. Han var halt och hade ledinflammationer hit och dit. Jag tog så klart på mig skulden för allt! Gud vilken dåligt ryttare jag var osv. Så när han en dag blev frisk så började jag om med allt från början. Byggde upp honom sakta men säkert och tränade för duktiga tränare, red på varierat underlag, mycket skritt och vila 2 dagar i veckan. Frsökte göra allt för att de inte skulle komma tillbaka. Men det kom tillbaka och han fick pålagrningar. Jag gjorde verkligen allt jag kunde för att få ponnyn frisk och fungera som ridhäst. Men det hjälpte inte... han fick vandra vidare! :cry: Har efter detta haft andra hästar och alla har hållt sig frisk *peppar peppar*

Det jag vill säga är att det inte är ditt fel, troligtvis är det medfött eller uppfödnigsbetingat precis som din vet. säger

Liknande trådar

G
Hästvård Har jag ett problem? Jag vet faktiskt inte. Min 4-åriga valack köpte jag för ett år sedan. Vid röntgen upptäcktes det att han hade...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: coari
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka