Mitt dräktiga sto har rasp...

P

pott

Nu behöver jag de bästa tänkbara råd: Mitt fullblodssto har fått mugg/rasp på bakbenen! Vad har DU använt, för att uppnå bästa resultat?! Tänkte även fråga om det är något speciellt jag bör tänka på nu när hon gått in i 9:e månaden? Hon ska föla i början av april. (Mitt 1:a föl!) Ska man vaccinera henne innan fölningen? När och mot vad isf? Behöver hon några extra vitaminer? Kan hon fortsätta gå barfota, eller bör jag sko henne? (om det är nån fara i halkan, nu när hon börjar bli större) Hon rids inte, då hon bara går som "avelssto"... Fodret hon får nu är: Fri tillgång till hö, 1 kg lucern, 1 kg hel havre, 2 kg krafft groov, betfor och 2 dl grön mineral. Jag har nyligen börjat öka på grooven med 1 kg och tänkte efter några dar ge henne 4 kg groov/dag (+ det andra) fram till fölningen... Hon är väldigt svår att hålla i hull, men har hållt sig väldigt fin under dräktigheten! Förresten såg jag fölet röra sig för första gången häromdan; hundens skällande fick det att "sprätta till"! GISSA OM JAG BLEV ÖVERLYCKLIG!!!!!! :love:

Senast ändrad av en moderator:
Hej!

Mugg/rasp... Blöt upp ordentligt med grönsåpa/vatten. Få det så skorpfritt det går. Torka torrt. Först med handduk och sen fönar du riktigt torrt. Minst 20 minuter/ben. Fördelen med att torka riktigt torrt är att svamp inte trivs. Smörj sedan med ett tunnt lager av en euqalyptus fri kräm, dvs inte helosan (svider), som mjukgör. Denna behandling görs dagligen.

Lycka till och ge inte upp!

Sv: Mitt dräktiga sto har rasp...

Är hon svår att hålla hull så är det nog läge för dig att analysera ditt hö...att gissa sig till en foderstat i högdräktigheten är ganska så misslyckat...fast å andra sidan kanske du analsyerat men glömde bara skriva det !?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel Hej! Jag köpte ett litet fullblodssto för 1 månad sedan. Hon gick löp tom för fem år sedan. Enligt förra ägaren var det ingen skada...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Tingeling
·
O
Foder & Strö Finns säkert många trådar om foder till dräktiga ston men jag hittar ingen som ger mig alla svar!... Jag har ett fullblodssto som är...
Svar
8
· Visningar
1 945
Senast: Madick
·
Avel Vad ska jag göra med min kräsna lilla dam? Hon får ensilage pga att hon inte bör äta hö (hostar då). Varje vår brukar hon matstrejka -...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: hejzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka