Sv: mitt barn ar en pratkvarn
Vår äldsta var/och är också en pratglad typ. Han har hållt på med "varför"-frågor sen 4 års åldern och är nu 7!
Men de i början var lättare, nu blir det mer detaljerade "varför"-frågor. Tex varför har man en sån lastmaskin till det och varför är en 4-hjulsdriven traktor si eller så. Sen är det också populärt att fråga om vilken som är starkast, en lastmaskin eller en traktor eller en grävmaskin och i så fall varför.
Men det är inte bara maskiner han frågar om. Valar (framför allt blå- valen och späckhuggaren) och ormar (framför allt kungskobran) är också outtömliga objekt. Dagisfröknarna kliade sig förtvivlat i huvudet när han frågade dem alla möjliga faktafrågor om valar och ormar innan han började skolan.
Det senaste är att han har börjat lägga sig i alla samtal mellan mig och min man. Tex om vi sitter i bilen och kör och min man och jag sitter och pratar om nåt i farmsätet så ska han absolut hänga med i samtalet och om han inte fattar vad vi pratar om ger han sig inte förrän man har förklarat. Man kan ju bli tokig för mindre!
Men samtidigt är ju att fråga enda sättet att få veta saker, så man får väl stå ut.
Vår 4½-åring är inte alls lika frågvis ännu (det kommer väl säkert...), men han har ju å andra sidan storebrorsan att fråga och babbla med.
Däremot babblar han gärna om en massa saker som hänt och även bara för babblandets skull.
Visst är det kul med barn!