mitt barn ar en pratkvarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

prallan

:eek: Min son som blir 5 nu, slutar aldrig att prata. Om man avslutar nagot, hittar han pa nagot annat, helt "onodiga" saker, bara for att prata. vi star inte ut:crazy: , Ar det vanligt? Gar det over? Jag overdriver inte, han pratar HELA tiden! Blir sur om man inte svarar, man det gar inte, det ar omojligt att halla lada som han gor
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Min är likadan.. Han kan verkligen tjata hål i örat. Han pratar oavbrutet. Rätt som det är blir det tyst. Först tycker man det är skönt. Sen undrar man vad dom hänt. Då har han somnat :D
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Fullt prat på 4½ åring här. Men oftast räcker det att man säger lite "ja" "oj" och nickar på lämpliga ställen :angel:

Ofta rätt underhållande historier måste jag dock säga, snacka om fantasi.
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Mmm... känner igen det där, min 5-åriga dotter pratar så öronen blöder på oss. :rofl:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Maste erkanna att det ar skont att vi inte ar ensamma;)
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Min snart 5-åriga son gillar också att prata. Konstant.
Och man måste lyssna också, annars slutar han verkligen aldrig.
Och svarar man bara mm, eller nåt säger han säg inte mm.
Hoppas det går över. Så mina öron får lite vila ;)
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

så gjorde jag som liten sägs det:o . Jag pratade och pratade och när jag blev tvungen att andas eller inte kom på något mer att säga sa jag tydligen: -och så... och så... och så...tills jag kom på något nytt att mala på om. Men det måste ha gått över eftersom jag inte gör så längre vad jag vet:angel:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Vår äldsta var/och är också en pratglad typ. Han har hållt på med "varför"-frågor sen 4 års åldern och är nu 7! :crazy:
Men de i början var lättare, nu blir det mer detaljerade "varför"-frågor. Tex varför har man en sån lastmaskin till det och varför är en 4-hjulsdriven traktor si eller så. Sen är det också populärt att fråga om vilken som är starkast, en lastmaskin eller en traktor eller en grävmaskin och i så fall varför. :crazy:

Men det är inte bara maskiner han frågar om. Valar (framför allt blå- valen och späckhuggaren) och ormar (framför allt kungskobran) är också outtömliga objekt. Dagisfröknarna kliade sig förtvivlat i huvudet när han frågade dem alla möjliga faktafrågor om valar och ormar innan han började skolan.

Det senaste är att han har börjat lägga sig i alla samtal mellan mig och min man. Tex om vi sitter i bilen och kör och min man och jag sitter och pratar om nåt i farmsätet så ska han absolut hänga med i samtalet och om han inte fattar vad vi pratar om ger han sig inte förrän man har förklarat. Man kan ju bli tokig för mindre!;)
Men samtidigt är ju att fråga enda sättet att få veta saker, så man får väl stå ut.

Vår 4½-åring är inte alls lika frågvis ännu (det kommer väl säkert...), men han har ju å andra sidan storebrorsan att fråga och babbla med.
Däremot babblar han gärna om en massa saker som hänt och även bara för babblandets skull.

Visst är det kul med barn! :rofl: :rofl:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Vår äldsta var/och är också en pratglad typ. Han har hållt på med "varför"-frågor sen 4 års åldern och är nu 7!
Vår 4 åring är sådan... pratar hela tiden och frågar hela tiden "varför då".. man blir vansinnig!!! :eek:
Det är så skönt att kunna sätta honom vid teven ett tag så att det blir tyst! :D Ja ett litet tag i alla fall!!!
Han är inte ens tyst när han sover, ligger och pratar i sömnen, härom natten frågade han varför då även då!
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Min dotter har hållit på så sen hon började prata och hon är snart 7 år nu.... Och mina öron har banne mig skavsår konstant...:crazy:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Häromdagen läste jag i en bok om baarn att när de är i värsta prataråldern så är det bra att försöka lyssna så mkt man kan för 10 år senare så är de i tonåren och då blir förhållandet det motsatta. Tonåringen tiger och du blir galen på det!

Så om du lyssnar nu så lägger du en bra grund för att tonåringen vet att du är bra på att lyssna och kanske blir lite mer meddelsam under den tiden. Förhoppningsvis :D
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

puttrick skrev:
så gjorde jag som liten sägs det:o . Jag pratade och pratade och när jag blev tvungen att andas eller inte kom på något mer att säga sa jag tydligen: -och så... och så... och så...tills jag kom på något nytt att mala på om. Men det måste ha gått över eftersom jag inte gör så längre vad jag vet:angel:
varenda föräldrakvart i skolan så har man påpekat att jag pratar mycket. alla arbeten likaså. radiopratare, ahr väl de flesta tyckt att jag borde jobba som istället för de yrken jag haft och har.
nu har synden slagit tillbaka. alla mina barn pratar mycket, en av döttrarna sjöng tom sovandes, nu får jag sitta där och nicka om pratande barn i skolan....
men pappa är en pratglad typ så det går i släkten...
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Min 6-åriga dotter är sådan:D hon babblar oavbrutet från hon vaknar tills hon har somnat:cool: alltså även i sömnen ( första timman ) så går munnen...blablablabla.....:rofl: Det bästa är nog att hon ett antal gånger varje dag säger att vi ska leka tysta leken:angel: funkar ju sådär..:rofl:

Det är bara att låtsas som om det regnar mellan varven;)
Ja kan lyssna på ett halvt öra ibland å svara ja o nej och hon fortsätter blablabla...

Enda positiva är att hon har några att babbla med så vi brukar försöka turas om att prata med henne.:o
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

:rofl: De ar roliga! Ja, tur att man kan turas om att lyssna:D
Elbereth: Bra vinkel dar att lyssna nu, sa kanske tonaringen har lattare att prata:idea:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Min fyraåring pratar oxå hela tiden, hon tjatar om allt, ska oxå alltid vara med i alla samtal, veta allt. Tittar man på tv på kvällen och dom inte pratar svenska så frågar hon oavbrutet om vad dom gör och säger. Hysteriskt tröttsamt när man själv är trött eller om man vill prata med sin sambo som man inte har sett på hela dagen. Som tur är så gillar hon att kolla på film eller att leka med sina dockor och hästar, då kan hon sitta i timmar i sträck och prata åt dom istället. Hon har en väldig fantasi, rätt kul att lyssna på när man inte är tvungen att svara.
Fast det värsta är inte att hon pratar utan att hon tjatar, ska vi göra något senare på dagen så tjatar hon från det att hon stiger upp tills vi ska iväg om när vi ska åka och vad klockan är (kan inte klockan än) osv. Är vi och handlar så är det: snälla mamma bara en leksak... snälla mamma kan jag inte få det eller det eller det... Ja det är mitt eget fel, det ÄR jag som har skämt bort henne, älskar nämligen själv att handla :crazy:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

*kl*

Just nu har jag paus från min snart 4-åriga pratkvarn.

Han står ute och pratar med grannen som håller på med staket.:)

Så just nu får man sitta här ifred:angel: :angel:
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

:rofl: Man kan väl kort sammanfatta det med att barn har ett viss behov av att prata! Tänk att det är språkutvecklande och att de lär sig i princip all gramatik de behöver innan de börjar skolan. Det gäller ju att öva och ligga i :p
 
Sv: mitt barn ar en pratkvarn

Mina barn har alltid pratat mycket särskilt dottern men båda villl alltid veta vad man pratar om, om de kommer in mitt i ett samtal men så är båda två mycket allmänbildade och vet massor inom de mest skilda saker, de kan förklara och argumentera för sin sak.
Alla varför frågor ger utdelning till slut;)
Att prata utan att någon lyssnar är lika irriterande för barn som för vuxna.
Nej låt dem mala och lär dem massor så kan de tala för sig själva i framtiden:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 905
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 333
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 929
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp