Mitt barn är litet....

Sv: Mitt barn är litet....

elionora var 48 cm och vägde 2510g när hon föddes
nu vid två års ålder så ligger hon på kurvan över medel i längd och på kurvan under medel på vikten.

lilla syster julia var 49 cm lång och vägde 3345 vid födsel
när jag jämförde julias vikt och längd mot elionoras vid sjumånader så var julia då 3cm kortare och nästan ett kilo lättare än vad elionora varit vid samma ålder :)

så dom flesta växer i kapp. jag är 156 och sambon 180 cm

Vår son var också åt det mindre hållet, när han föddes på BF+8. 48 cm lång och 3295 gr tung. Nu, vid 21 månader, är han ca 90 cm lång och väger 14 kg. Han har stått stilla med vikten de senaste tre månaderna och längden de senaste två, så jag oroar mig såklart lite grand, men det är säkert vanligt att de tar sig ett uppehåll. Jag är 170 cm och sambon 185 ½ cm. :)
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min son var normalstor när han föddes (50 cm, 3200 g). P g a allergier växte han dock inte som han skulle när jag slutade helamma (dvs från ca 6 månader). Till han var ett år växte han nästan ingenting tills de fick rätt på alla allergier och han fick en kost som passade honom. Jag har för mig att han vägde knappt sju kg som ettåring.

Idag är han elva och fortfarande liten, han är ca 140 cm lång och väger knappt 30 kg. Typ huvudet kortare än de flesta killar i hans klass i samma ålder.

Jag är själv liten, 160 cm, hans pappa är 174 cm. Så han har ju ingen jättetillväxtpotential. Funderar ändå på att kontakta läkare om hans längd för jag är lite rädd att han tappade för mycket när han var liten, och inte kommer växa ikapp.
 
Sv: Mitt barn är litet....

För att trösta dig lite, så det som brukar hända när ett barn hamnar lite bakefter på det viset, är att de tar igen det på längre sikt. Det kan ta lite längre tid för honom att nå slutlängden, men får han bara bra och näringsriktig kost, så bör han komma ifatt sig själv till slut.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Jo, jag hoppas ju på det. Men jag har fått för mig att om det är så att han skulle behöva en skjuts på vägen så är det i den här åldern det ska ske?

Vill inte stå där i efterhand och veta att jag borde gjort något tidigare.

Bra kost får han naturligtvis, och han äter som en häst (eller två). Men det är också en väldigt aktiv kille som har svårt att sitta still. Eftersom han hade en massa allergier som liten så blir man ju lite fundersam om det är något mer han inte tål. Plus att han har exem som blossat upp nu igen. Så jag tror det blir en koll för säkerhets skull.

Hans storasyster är 13 och ett par cm längre än mig. Hans lillasyster som har en annan pappa (178 cm lång sådan) är över medellängd och har alltid varit (hon är 5 år). Så mina gener verkar ju inte lämna smått...
 
Sv: Mitt barn är litet....

Jag tycker absolut att du ska kolla upp det! Bättre att förekomma än förekommas. :)
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min dotter Frida var liten när hon föddes, 48 cm lång o 2860 gram, nu är hon 6 år och är normal lång, tom längre än vissa andra 6-åringar.

Min andra dotter Elina därimot var normal stor när hon föddes, nu är hon lite mer än 2 år o verkar ha stannat till i växten, många tar henne för en 1.5 åring, hoppas att hon oxå växer ifatt det sen.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Jag skulle ta tag i det direkt! Jag är inte så lång och 1 dm till hade inte skadat för självförtroendet direkt. Jag kan bli irriterad ibland att ingen reagerade att jag blev 150 i strumplästen...
 
Sv: Mitt barn är litet....

Reagerade ingen? Jag är bara två centimeter längre än dig, och det var ingen ände på tjatet från bvc och skolsköterskor. Extra kontroller, läkarbesök, röntgen, diskussioner om hormoner och benförlägning osv.
Tillslut hamnade vi hos en speciallist som beklagade sig över "normal" hysterien som råder ffa hos skolsköterskor.
Varken hormoner eller benförlägning är helt ofarligt/utan biverkningar.
Vi kom fram till att inte göra något åt det, och sen slå dövörat till mot bambatanter som spionerade på mina matvanor.
Idag är jag faktiskt helt nöjd med min längd. Iallfall för det mesta.
 
Sv: Mitt barn är litet....

och det var ingen ände på tjatet från bvc och skolsköterskor. Extra kontroller, läkarbesök, röntgen, diskussioner om hormoner och benförlägning osv.

Samma här. Det var ett evigt tjat när jag gick i skolan, till och med i högstadiet! Ingen av mina föräldrar är speciellt långa, pappa växte också långsamt, men det var inget som skolhälsovården lyssnade på inte. Varje gång det var vägning och mätning hos skolsköterskan var en mardröm, just för att jag VISSTE att jag skulle få höra att jag var lite kort till växten. Suck alltså... Visst, jag är inte lång nu heller (155 cm), men jag trivs så bra så, trots att jag i nästan alla sammanhang tillhör de småväxtas skara.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Jag tror att jag är ett antal år äldre än dig. Då funderade man inte alls på det. Jag kommer att reagera om mitt barn blir lika kort som mig. Nej så roligt är det inte att folk tjatar och gnatar om det hela tiden: Men vad liiiten du är. Jasså, det har jag inte upptäckt själv typ... Hade jag varit 152 så hade jag varit 2 cm mer nöjd ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 577
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 243
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp