Mitt barn är litet....

W

Warmia

Ni som har haft små barn dom första åren hur gick det sen? Växer dom till sig och blir normallånga ändå eller blev dom små i växten även när dom blev lite äldre?
 
Sv: Mitt barn är litet....

Hej!!

Min son var liten när han föddes, men idag när han är 10 så märks det inte ett dugg....han är lång och smal...får väl se vart detta slutar...:angel:

min dotter var däremot lång när hon föddes..men "beslutade" vid ett-årskontrollen att nu var det färdigväxt:confused:...hon stannade i växten i 1½ år innan hon började växa igen...och då växte hon bara en cm/år:crazy: men idag är hon som vilken annan 8-åring om helst..har tom växt ifatt så nu skiljer det bara 2cm mot det "normala" värdet:) men enligt läkaren så är hon "normallång":banana:

Mina barn växte till sig och är idag normallånga:bump:
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min 17-åring är längre än jag nu. Han var väldigt småväxt när han var liten, både lätt och kort.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min ena dotter vägde 2600 gram när hon föddes den andra 4000 gram. (jag slutatde röka mellan barnen). Idag är "minstingen" störst och "battingen" en tunn räka. Jag kan också säga att barnen nu är 20 och 18 år. Så är barnet friskt och tots allt växer så ta det lugnt. Kan också påpeka att min bror sa inte ett ord när han var över 2 år, (hade en viss storasyster som pratade dessto mer). När han väl började ge ljud ifrån sig lät det som en radiostörning, ingen fattade ett ord mer än jag, storasystern. Men det har gått bra ändå. När han började skolan talade han utan problem och idag äger han ett blomstrande företag. Det är skönt att ha stora barn för man ser nu hur mycket man oroade sig helt i onödan. Mitt favorituttryck till föräldra med små barn som inte vill sova eller äta eller vad det nu kan vara, är - de gör inte så när de är 14 och ännu mindre när de är 20, så ta det lungnt!
 
Sv: Mitt barn är litet....

Både min sambo och hans bror försökte de få svärmor att gå med på att ge tillväxthormoner för de var så små.

Sambon är väl idag strax över 1,70 och hans bror 10 cm längre. Normallånga mot alla andra killar i samma ålder.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min 7-åring är liten men han vägde lika mycket som min svåger när han föddes (2kg), Svågern är nu 195 cm så jag har hopp :)
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min 4-åring som plötsligt ligger i överkurva på längden vägde 865 gr när han föddes!

Det är det sista året han har skjutit iväg!

När han döptes var han 8 månader.
Vägde då 3300 gr och hade en för stor dopklänning i storlek 56.
Vid 2-års ålder tog alla honom för en 1-åring.

En väninnas son hade ungefär samma födelsevikt som min.
Han är nu 6 år men fortfarande rätt liten till växten.
Men med tanke på att hans föräldrar är 152 resp 173 cm långa så är det nog helt naturligt! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt barn är litet....

Föräldrarna är ju inte så stora heller:smirk:
mamma 163 och pappa 175.....

Dottern är nu iallafall 15månader och har 74/80 i storlek på kläder.
Är 74cm lång och vägde 8900g vid sista vägningen vilket visade att hon hade vuxit 3cm och gått upp 200g sedan hon var 1år........

Hur ser ni på detta???
 
Sv: Mitt barn är litet....

Barn till små föräldrar brukar inte bli så stora själv.

Hur ser BVC på det?

Din dotter har vuxit 3 cm på längden, men inte ökat så mycket i vikt. Barn brukar (efter spädbarnsåldern) växa stötvis. Ena perioden på längden och sen på bredden, omväxlande. Barn växer mer/mest under den varma/soliga perioden än på vintern.

Medelvikten för en svensk ettåring är 10 kg, men det betyder ju att det finns både de som väger mer och de som väger mindre.
 
Sv: Mitt barn är litet....

"Hur ser BVC på det?"

Jo bvc gav mig bara svaret att hon behövde nog inte ta kontakt med läkare denna gången, detta var ju vikten som hon peka på...

Jag räknar inte med att hon blir 180 lång men tycker att även en som är runt 165 borde bli betraktad som ganska normal.....
 
Sv: Mitt barn är litet....

165 cm vuxenlängd för kvinna idag är ju något under medel, men jag tror absolut att det räknas som normalt. :)
 
Sv: Mitt barn är litet....

Min dotter hade storlek 68 på sin klänning på ett årsdagen, köpt dagen till ära, hon hade 74-80 när hon var två år.
Idag är hon 174 cm lång och är snart 16.

Vad jag läste mig till då finns det inget samband med barnets längd och vikt som liten, utan det kan ändra sig mycket tills de blir vuxna.

Det beror mer på föräldrarnas längd och kosten, det är därför vanligt att barnen blir längre än sina föräldrar, så har det varit länge, förmodligen så är vår mat idag tillräckligt bra trots utarmade jordar, det beror nog mest på att vi idag normalt sett inte har någon svält.
 
Sv: Mitt barn är litet....

Vad jag läste mig till då finns det inget samband med barnets längd och vikt som liten, utan det kan ändra sig mycket tills de blir vuxna.

Det stämmer. Barnent längd och vikt som liten är inget bra verktyg för hur lång/stor h*n blir som vuxen. Vissa växer fort och stannar sen av, andra växer långsamt etc alla möjliga varianter.

Som du säger är föräldrarnas storlek en fingervisning. Långa föräldrar brukar få långa barn och tvärtom. Däremot vet jag inte vad som styr ifall tex mamman är väldigt kort (ca 150) och pappan mer normallång (ca 182). Så är det för min ena bror och deras dotter (snart 3, i mars) såg i början ut att bli lång och smal, men har "stannat upp" lite nu. Ska bli spännande att se ifall hon blir kort som mamman, eller längre.
 
Sv: Mitt barn är litet....

elionora var 48 cm och vägde 2510g när hon föddes
nu vid två års ålder så ligger hon på kurvan över medel i längd och på kurvan under medel på vikten.

lilla syster julia var 49 cm lång och vägde 3345 vid födsel
när jag jämförde julias vikt och längd mot elionoras vid sjumånader så var julia då 3cm kortare och nästan ett kilo lättare än vad elionora varit vid samma ålder :)

så dom flesta växer i kapp. jag är 156 och sambon 180 cm
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 577
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 243
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp