Mitt äldre fjordingsto äter inte!

A

annan2133

Som sagt, Hon blir 30 nu i början av året.
Hon åt som hon brukar fram till jul, sen sa det stopp.
Veterinären har varit och kollat på henne, misstänkte att det kan varit förstoppning, pga hennes ålder och kylan, Men magen låter som den ska, enligt vet. :confused:
Så hon fick och får fortfarande paraffinolja, hon ha fått det i ca två veckor men jag märker ingen skillnad. MEN äter man inte så bajsar man ju inte. ;)

Hon har rasat i vikt, det enda som slinker ner är banan, morot och halm. Det gottaste kan man säga. :P Men hon är ju piggare, än för ca 1 vecka sen. Men ändå, är orolig.

Hon dricker som hon brukar (vid den här årstiden).

Har någon något bra förslag på ett foder som är Mega Mums för hästarna?
Något lyxigt, som kan få henne att vilja äta mer. :)

Jo, jag har även testat att blöt lägga hennes nuvarande mat, men det rör hon inte!

Sv: Mitt äldre fjordingsto äter inte!

Är alla blodprover tagna på hästen? Såsom tex hur de inre organen fungerar? Gamla hästar ger ibland upp, kanske är det dags att säga farväl nu? Testa att ge hästen lucern stråhackat eller VÄL uppblött lucernpellets. Blanda ev i melass. Eller betfor.

Nej inga blodprov blev tagna. :/
Jag har i tankarna att det är dags, min mor har kollat upp med försäkringsbolaget och försäkringskassan eller vad det var, måste ju ha något tillstånd.
Så det finns där, men hon är ju samtidigt väl pigg och glad i ögonen, det är det som tar emot, hon springer i hagen och ser ut att må bra, iaf nu. Kanske det är på väg att bli lite bättre, men som sagt nån gång måste man säga hej då. Ska testa och se om hon äter lucern. :)

Hon har ju haft blindtarmsförstoppning, för ca 3 år sen, men det löste ju sig för det var på våren, och jobbigt nog, (eller TUR va, kan man också säga) så va jag på semester den veckan, så pappa tog hem henne, och hon började äta av det färska gräset som kom då runt april-maj. och tjoffs så var hon jätte pigg och frisk igen. :) Så F*n att det inte finns massa gott färskt gräs ute nu!

Skulle inte tro att det finns mycket till försäkringspengar att hämta ut på en 30 årig häst,och om hästen lider spelar det väl ingen roll. Jag tror knappast att hästen överlever på morötter och bananer tills april tyvärr. Jag skulle nog ta ut en annan veterinär istället och ta prover. En så gammal häst som inte äter, det är allvarligt. Hästen bör ha tjockt täcke nu så den inte behöver använda sitt fettlager för att hålla värmen.

Men hon måste väl ändå få i sig nånting? :confused:
Vad ger du för nåt? Det är viktigt att hon börjar äta NU på direkten. Gamla hästar rasar fort i vikt (som du märkt) och det är jättesvårt att få upp dem. Om du inte får i den mat inom någon vecka så då är det nog verkligen dags att låta hästen vandra vidare.
Inget kul om den mår dåligt sin sista tid i livet :(
Även om den verkar pigg så tar det ju på kroppen att inte få i sig näring.

Skaffa ett blött klippt ensilage om du inte redan har det. Det är gott och lätt att äta.
Ge betfor och lucerngröt, helst på fri tillgång. (Fast öka långsamt såklart)

Man måste inte ha något tillstånd för att ta bort en häst, det är bara att ringa och bestämma tid. Oftast kan de komma redan inom några dagar.

Jag är absolut inte ute efter några pengar!!! Herregud! :( Och lider känns det inte som hon gör för jag har sett henne sjuk förut och sån är hon inte nu. Hon har fortfarnde glimten i ögat så att säga!
Men något fel är det ju!
Och vintertäcke har hon gått med sen i början av dec.

Jag ska testa lucern i kväll och se om hon äter det.

Och ja hon äter ju lite, lite smånappar lite på höet/hösilaget hon får, men halmen som jag har börjat att ge henne är mer populärt. Hon hon äter ungefär en tredje del av pelletsen hon får, om jag inte blötlägger den. Så lite får hon i sig, men abslout inte så mycket som hon borde.

Vill rätt mig själv lite! Jag fattade saker helt fel, det var tillstånd till att begrava hästen hemma det handlade om! Ursäkta mig!

Om hästen tycker halmen är godare än höet så bör du nog byta hö. (gärna till det jag skrev ovan)
Det är som sagt VIKTIGT att den får i sig ordentligt med mat.
Halm är bra till feta lättfödda hästar, gamla hästar som tappar hull måste ha mycket sprutt i maten.

Vår gammelfjording äter "massa" ensilage ( 16 kg / dag) plus lucern och vetekli. Hon har haft problem med hullet innan men nu är hon fin. :)

Tänk även på att tänderna blir dåliga när de blir äldre. Om de inte är kollade på länge så är det nog läge att göra det.

Min häst slutade oxå att äta. Åt lite lite av sitt hösilage. Jag bytte hösilage till blötare och det äter hon gladeligen nu. Så testa att byta hö/silage

Jag vet inte hur ofta det är normalt att kolla tänderna? Men jag vet att sist det gjordes var nog hösten 08, och då såg dom ut så som dom "skulle" på en gammal häst. Om man kan säga så.
Men som sagt det är ju ett år sen lite mer, så det kanske är dags igen!

Var köper man loppfrö? ^^
Sen att byta hösilage är ett litet krux , har ca 20 vita stora balar hemma och jag tror inte min far bli underbart glad om jag säger nej jag tänker inte använda dem, men jag har vanligt hö också som jag har fått från en annan bonne ;) och det äter hon ju mycket lättare och mer av, men det hösilaget vi har är ganska grovt så det är nog därför, men blandar man lite så går det bra.

I morse blev jag lite glad, då hade hon ätit upp nästan all sin pellets! High five! :)

Vet ju ej om det är tänderna, men hon äter ju det, för blötlägger jag det äter hon det INTE.

tycker du borde ringa ut en hästtandläkare som kan kolla på henne. 1 gång per år brukar dom vilja titta normalt. men om hästen har problemtänder eller är så gammal som din är det snarare 2 ggr/år.
Är ju värt ett försök iallafall :)

Som sagt, Hon blir 30 nu i början av året.
Hon åt som hon brukar fram till jul, sen sa det stopp.
Veterinären har varit och kollat på henne, misstänkte att det kan varit förstoppning, pga hennes ålder och kylan, Men magen låter som den ska, enligt vet. :confused:
Så hon fick och får fortfarande paraffinolja, hon ha fått det i ca två veckor men jag märker ingen skillnad. MEN äter man inte så bajsar man ju inte. ;)

Hon har rasat i vikt, det enda som slinker ner är banan, morot och halm. Det gottaste kan man säga. :P Men hon är ju piggare, än för ca 1 vecka sen. Men ändå, är orolig.

Hon dricker som hon brukar (vid den här årstiden).

Har någon något bra förslag på ett foder som är Mega Mums för hästarna?
Något lyxigt, som kan få henne att vilja äta mer. :)

Jo, jag har även testat att blöt lägga hennes nuvarande mat, men det rör hon inte!
Jag håller med andra här. Åk och köp några balar hö någon annan stans och prova om hon gillar det bättre. En så gammal häst kan inte ta upp näringen i hö lika bra som en yngre häst så försök få hästen att äta lättsmält kraftfoder utöver grovfodret. Soja tycker många hästar om när det gäller proteinfodermedel. Betfor är bra energifodermedel för gamla hästar (och de brukar gilla det också). Vetekli är en annan bra och lättsmält näringskälla med hög proteinhalt. Lucern är ju jättebra, men det är långt ifrån alla hästar som gillar det. Du får helt enkelt exprementera lite i nuläget tror jag. extra vatten är inte så dumt heller förstås. Vissa hästar gillar ljummet vatten bättre än kallt.

Jag har testat annat hö och det äter hon ju lite av, blandat med hösilaget hon också äter lite av, men inte är stört förtjust i. Sen så har jag köpt lucern och testat men det gillade hon tyvärr inte, så i morgon blir det till att testa något nytt. Så då får det väl bli att testa betfor, sen även se om dom har något annat spännade med massa näring och proteiner..

Tänderna, tänderna - dryga året är lååång tid för en gammal, så kolla tänderna bums. Dock, jag vill inte låta taskig, men var beredd på att det KAN vara så att tänderna är slut helt enkelt, och då kan man inte göra mycket.

Tills du fått ut vet (borde du kunna få den här veckan utan problem) fortsätt ge henne det hon vill äta av, samt lucerngröt. Uppblött lucernpellets, massor. (Öka med måtta om hon inte äter det nu). Äter hon inte det prova gör en ljummen soppa som hon kan dricka av det. Och avvakta med att köpa en massa olika kraftfoder etc, tills vet varit ute.

Det räcker inte att hästen äter "lite", den måste äta mycket.
Och testa inte olika foder varje dag det är verkligen inte bra för magen.
Testa åtminstonde någon vecka (med en liten mängd givetvis) och se om det blir bättre.
Lucern finns i olika former så där kan man även testa olika.
Om det inte var hack du köpte så rekommenderar jag att du köper det, så kan du ge det istället för hösilaget.

Din pappa får väl acceptera att hästen behöver annan mat.
Fråga någon bonde om ni kan byta ut det till ett blötare och smakligare.

Sen tycker jag personligen inte att du ska ge pellets. De är ganska hårda och sliter på tänderna. Din häst är gammal och måste ha mjuk mat. I nuläget har du ju inget annat val, men så fort du hittar något hästen lättare äter så är det bättre att byta ut.

Tänderna bör kollas minst 2 ggr per år på äldre hästar. När de är så gamla som din bör det inte gå mer än ett par månader mellan varje koll, så det är absolut viktigt att du bokar tid för tandläkare!

Oj! Ursäkta mig! :/ Jag gör vad jag kan! Ni får det att låta som om jag inte varken vet eller fattar någonting..

Ville bara få svar på om någon visste om något bra foder..

Betfor är bra o fiberrikt. Äter hon det kanske du kan smyga med lusern i det.

Sen ang annat grovfoder så kan en andraskörd av ex hösilage vara lite spädare o lättare att tugga.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 271
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 314
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka