Mitt äldre fjordingsto äter inte!

Sv: Mitt äldre fjordingsto äter inte!

Betfor är bra o fiberrikt. Äter hon det kanske du kan smyga med lusern i det.

Sen ang annat grovfoder så kan en andraskörd av ex hösilage vara lite spädare o lättare att tugga.
// Linda

Men det där är lite skumt. Min 31-åring ratar spätt hö direkt, medan grövre hö är helt okej. Man skulle kunna tro att det borde vara tvärt om. Med tanke på att denna häst ratar hö men gärna äter halm så verkar det ju vara samma sak där.

Man köper loppfrö på vanlig mataffär. Psysilliumfrö heter det då (ursäkta stavning,vet ej exakt) Kolla på hälsokosthyllorna.Billigt och bra för magen!

en kompis hade en häst som blev 38, som togs bort förra året, hon gick på uppblött rehab och lucern, tanten var redigt fin på det, visst lite svankig men inte så konstigt!

hon åt knappt något hö, ca 1 kilo om dagen
desto mer "gröt" åt hon =)

Har kollat upp närmaste tandläkare nu iaf, fick inte tag på dom, men det är ju bara att fortsätta försöka :) Så får se vad dom säger också.
Men hon äter mer och mer nu för varje dag.
Det som är konstigt är att hon har gått med min andra häst, som jag nu har hyrt ut och nu när hon har gått ensam i 3 dagar har hon börjat äta Mer.. känns jätte skumt. :confused: Men hon får en ny kompis i kväll iaf, så hon Ska inte gå ensam! :)

Vet ni om det går bra att blanda KRAFT med betfor? för hon är ju van vid att få Kraft så om man blandar lite till att börja med kanske? och sen ökar betor och minska Kraften?
Känner mig lite vilsen med det här att byta foder..
Tack för att ni ger mig lite råd! :D

Jag skulle ringt en veterinär som är van hästar för att kolla tänderna, kanske går fortare att få tag i än sk hästtandläkare, de kan se om det är nåt trassel med tänderna.

Jo det går bra att bland kraft o betfor. Huvudsaken att du lagt betforen i blöt, så att den svällt klart.
Och så tycker jag att du kan köpa melass och prova, hälla över höet, sött o gott som sirap, brukar kunna få igång hästar som matvägrar.

Gör en gröt av kraft, betfor och blanda kanske i mosad banan, om hon gillar det, så kanske det går i bättre. Matolja om hon äter sånt, bidrar till hullet.

OKej vad bra att det går att blanda! Jag har nu fått tag på tandläkaren, ska dit i morgon!! :)
Så jag ska nog vänta med att köpa foder tills jag har varit och där, se vad dom säger.

Fy..akta dig för hästtandläkare..jag hade hellre tagit hästen till en riktig veterinärklinik och kollat där istället.

Det är lätt att bli hästtandläkare, alldeles för lätt, och många tar för mycket tyvärr. Jag litar mer på veterinären.

Kan tänka mig detta! Men jag känner lite som Nasseman, ..

Det finns bra och dåliga tandläkare - och bra och dåliga veterinärer.

Och den veterinären som var och kollade på min häst första gången nu, Den visste ingenting om tänder, så därför känner jag att hellre går till någon som är veterinär men inriktad på hästtänder.
Önskar att man kunde skriva kosta vad det kosta vill, men det kan jag inte!
Jag hatar Pengar! :)

Nu har jag varit hos tandläkaren med pållen, det var en tand som hade gått sönder lite på snedden kan man säga så det hade blivit en vass kant som skavde på kinden och därav blivit ett sår, det är nu nedslipat och kvällsmaten slank ner lite lättare! :) :) :)

tänderna ska man väl kolla 1-2ggr/år. Min hade lite hakar, hade slarvat men tandläkaren. Men det är löst nu

Vi hade ocå köpt hem hösilage för hela vinten, men jag var tvungen att byta.
Lycka till

Nu har jag varit hos tandläkaren med pållen, det var en tand som hade gått sönder lite på snedden kan man säga så det hade blivit en vass kant som skavde på kinden och därav blivit ett sår, det är nu nedslipat och kvällsmaten slank ner lite lättare! :) :) :)
Vad skönt att höra:) Då ordnar det sig nog i alla fall:) Lycka till och ge pållan en extra morot från mig;)

Hon hade 41.2 graders feber i går kväll, vi tog dit veterinären och han sa att det var en allvarlig akut förstoppning, hon fick massa smärt stillade och massa parafinolja..
Men tyvärr så överlevde hon inte natten...:cry:

Hon hade 41.2 graders feber i går kväll, vi tog dit veterinären och han sa att det var en allvarlig akut förstoppning, hon fick massa smärt stillade och massa parafinolja..
Men tyvärr så överlevde hon inte natten...:cry:
NEJ!!! Jag är verkligen ledsen för din skull. Pållan har det säkert bra där på de gröna ängarna. Tröstkramar till dig!

Gud så tråkigt att höra :( men du tog hand om henne på bästa möjliga sätt i slutet, bow:

tröstkram

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 271
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 314
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka