Missvisande träckprov 2-3 h efter avmaskning?

C

cafu

Har nyss hämtat hem ny häst och tänkte ta träckprov så fort som möjligt. Ville dock avmaska henne innan jag släppte ut henne i hagen. Väntade och väntade på att hon skulle göra något men tänkte att det kanske löser sig när hon får komma ut. Dock gick det 2-3 timmar mellan avmaskning och att hon äntligen fick ur sig några träckbollar som jag kunde plocka. Undrar om avmaskningsmedlet hinner påverka på så kort tid så att resultatet riskerar att bli missvisande?

Det är inte så npga för mig att veta exakt HUR mycket mask hon har, utan mest om hon har stora blodmasken eller inte (vilket jag kryssar för odling på).

Någon som vet hur lång tid det tar innan avmaskningsmedlet börjar verka?

Sv: Missvisande träckprov 2-3 h efter avmaskning?

Det tar ett par dagar att tömma tarmen helt, därför ska man vänta med att släppa ut eller byta hage i tre dagar så de har blivit av med det. Alltså inte mycket ide att ta träckprov efter ett par timmar om du inte vill veta status innan verkan av avmaskningen ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Hej!

Jag uttryckte mig nog lite otydligt.

Alltså, jag vill veta hästens maskstatus INNAN avmaskning. Det jag blev fundersam över var om maskmedlet kan ha hunnit påverka det träckprov som jag tog först 2-3 h EFTER avmaskning...har ju hört att det tar 3 dgr för hästen att bli av med maskarna, och jag trodde hästen skulle skita med en gång hon kom ut i hagen eftersom hon inte gjort något på många timmar - så då trodde jag inte det skulle hinna påverka. Det bästa hade ju förstås varit om jag tagit träckprovet innan avmaskningen förstås för att vara på den säkra sidan, men nu blev det som det blev.

Det tar ett par dagar att tömma tarmen helt, därför ska man vänta med att släppa ut eller byta hage i tre dagar så de har blivit av med det. Alltså inte mycket ide att ta träckprov efter ett par timmar om du inte vill veta status innan verkan av avmaskningen ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Fick svar på träckprov i dag, hästen hade MYCKET mask så det verkar ju inte ha påverkat så mycket i alla fall....

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 706
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna