Missuppfattade jag detta förslag?

S

Sissan

Mitt i min minstas kvällskvir så hörde jag nåt på nyheterna om nåt förslag om att man skulle kunna lämna sina sjuka barn till nån annan för att slippa ta ut så många vård av barn dagar och vara hemma då barnen är sjuka.
Hörde jag verkligen rätt, det var nåt om att annars så är mammorna mest drabbade då det oftast är de som är hemma med sina sjuka barn??
Jag skulle känna mig som en stor svikare om jag lämnade bort mina barn när de är sjuka, har jag skaffat dem så måste jag väl få ta hand om dem med eller tänker jag fel då?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

När jag var liten så fanns det någon form av hemsamarit (hemvårdare) som kom när man var sjuk. Minns inte vad det kallades men tanten som fanns på vårt område var UNDERBAR - kom med pysselväska och hela fadderullan och det var verkligen toppen ex om man varit febrig men skulle vara hemma en dag från dagis (det hette så då) det var då inget som jag upplevde som hemskt att inte mamma tog hand om mig då.

Javan
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Mitt i min minstas kvällskvir så hörde jag nåt på nyheterna om nåt förslag om att man skulle kunna lämna sina sjuka barn till nån annan för att slippa ta ut så många vård av barn dagar och vara hemma då barnen är sjuka.
Hörde jag verkligen rätt, det var nåt om att annars så är mammorna mest drabbade då det oftast är de som är hemma med sina sjuka barn??
Jag skulle känna mig som en stor svikare om jag lämnade bort mina barn när de är sjuka, har jag skaffat dem så måste jag väl få ta hand om dem med eller tänker jag fel då?

Japp du hörde rätt, tydligen vill borgarna att alla ska göra så mkt karriär att de inte ska behöva vara hemma med sina barn.
Undrar när de tänkt att man ska ägna lite tid med sina barn egentligen?:smirk:
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Det värsta är väl ändå att de ska hålla oss andra borta från våra familjer. Vad de gör med sina ungar skiter jag i, men ska jag behöva låta en främmande människa komma hem och ensam ta hand om mitt barn?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Japp du hörde rätt, tydligen vill borgarna att alla ska göra så mkt karriär att de inte ska behöva vara hemma med sina barn.
Undrar när de tänkt att man ska ägna lite tid med sina barn egentligen?:smirk:
Eller oxå kan det vara ett underbart stöd för en ensamstående förälder som håller på att förlora sitt vik för att det är för mycket sjukdagar med barn...
Försök komma ur er egen bubbla och se att det kanske finns folk som behöver och efterfrågar en sån här tjänst. Jag känner ett flertal föräldrar som verklingen skulle behövar det, även en hel del egna företagare som i dagsläget kanske får lov att ta med sitt sjuka barn, eller jobba under nätterna istället...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Jag håller absolut med dig här. Jag reagerade som ts från början, men sedan när jag faktsikt hade funderat lite så insåg jag ju att jag knappast tror att man MÅSTE ha den här hjälpen, om man inte vill.

Jag tror att alal de som känenr att de inte behöver den här hjälpen, glatt kan vabba vidare, medan sånna som du beskriver (sånna som jag kan bli då jag är ensam med tre barn.....) kan få denna möjligheten att kunna tjäna pengar så att barnen kan få både mat och kläder varje månad
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Vi måste ju sträva efter att man ska kunna vara hemma och ta hand om sitt sjuka barn utan att riskera att bli av med jobbet. Det här kommer att resultera i att det blir svårare att ta ut vård av sjukt barn. "Det finns hemvårdare, ring in en sån och kom på jobb som vanligt." kommer chefen att säga. Och vad gör man då om man har ett barn som inte vill vara ensam med en okänd man/kvinna?

Skitförslag tycker jag.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Näää, vart är vårt samhälle på väg om man inte ens ska vara hemma med sina barn när de är sjuka. Det räcker väl att man måste lämna dem mellan 8-10 timmar om dagen. Snacka om att få dåligt samvete, det har man väl ändå.
Tänk själv när man var liten och sjuk, det fanns väl inget bättre än att vara hemma och få mysa med sin mamma.
Varför skaffa barn överhuvudtaget om man inte ska ta hand om dem? Sjukt!!
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Japp du hörde rätt, tydligen vill borgarna att alla ska göra så mkt karriär att de inte ska behöva vara hemma med sina barn.
Undrar när de tänkt att man ska ägna lite tid med sina barn egentligen?:smirk:
Du menar ungeför som när tex sossarna medverkat till att bygga ut förskolorna?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Vi måste ju sträva efter att man ska kunna vara hemma och ta hand om sitt sjuka barn utan att riskera att bli av med jobbet. Det här kommer att resultera i att det blir svårare att ta ut vård av sjukt barn. "Det finns hemvårdare, ring in en sån och kom på jobb som vanligt." kommer chefen att säga. Och vad gör man då om man har ett barn som inte vill vara ensam med en okänd man/kvinna?

Skitförslag tycker jag.

Men seriöst, skulle du anställa någon som har kunnat jobba 5 dagar en månad? Och när du har fått fast anställning är det en helt annan sak, men det är många som sliter på vik och där har du ingen som helst trygghet. Och jag skulle gissa att de dagar man kanske utnyttjar en hemvårdare är när barnet har varit sjuk, men måste vara hemma två dagar efter feber osv. Dvs tillstånd för barnet där det är relativit piggt, men inte orkar vara på förskola/skola.
När jag var liten fanns det här "konceptet" och jag vet att mina föräldrar använde sig av det ibland, tex så kunde en av föräldrarna vara hemma på morgonen, hemvårdaren kom vid 11, fixade lunch och roade oss tills den andra föräldern kom hem vid 14. Jag och lillsyrran tyckte att det var toppen!

En vanlig förkylningsomgång kan bli väldigt lång om du har tre barn...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

När jag var liten så fanns det någon form av hemsamarit (hemvårdare) som kom när man var sjuk. Minns inte vad det kallades men tanten som fanns på vårt område var UNDERBAR - kom med pysselväska och hela fadderullan och det var verkligen toppen ex om man varit febrig men skulle vara hemma en dag från dagis (det hette så då) det var då inget som jag upplevde som hemskt att inte mamma tog hand om mig då.

Javan

Ja, jag fick en sådan nån gång när mamma hade nån superviktig tenta att göra. Jag tyckte inte heller att det var hemskt.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Det värsta är väl ändå att de ska hålla oss andra borta från våra familjer. Vad de gör med sina ungar skiter jag i, men ska jag behöva låta en främmande människa komma hem och ensam ta hand om mitt barn?

Jag tror ju inte nån kommer tvinga dig:idea:.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

KL
Sen är det ju även så att man kan få ersättning för att tex mormor eller liknande kan vara hemma. Nu vet jag att vissa personer får detta även idag, men jag vet inte hur långt ut i släkten det gäller. Vet att man kan få ersättning för att vårda syskonbarn, gäller det även barnbarn?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Det gäller även barnbarn, men nu måste du ha en tjänst att vabba ifrån, med det nya förslaget kan även en som ej har inkomt, student pensionär tex vara med ditt barn om det är dåligt.

Skulle inte lämna mitt barn om det var riktigt sjuk, men de där gränsfallsdagarna och den feberfria dagen innan man kan lämna inom barnomsorgen tycker jag vore helt ok. Och tänk vad mycket mindre infektioner som skulle gå runt på dagisen då föräldrarna i dagsläget lämnar för tidigt!
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

TAck för svaret! Då vet jag skillnaden. Tycker det verkar jättebra, precis som du säger för de där gränsdragningsdagarna.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

KL
Sen är det ju även så att man kan få ersättning för att tex mormor eller liknande kan vara hemma. Nu vet jag att vissa personer får detta även idag, men jag vet inte hur långt ut i släkten det gäller. Vet att man kan få ersättning för att vårda syskonbarn, gäller det även barnbarn?

Det har inget med släktskap att göra. Det kan lika gärna vara en kompis eller vem som helst som du kan tänkas be om en sådan tjänst. Och det blir ekonomiskt lättare att ge dig den tjänsten, eftersom personen får ersättning. Givetvis avgör du själv om du vill att någon annan ska passa ditt sjuka barn. Poängen är att det blir möjligt ekonomiskt.

Det handlar om att VAB ersätter förlorad arbetsinkomst. Hittills. Det nya är att även personer som inte har någon arbetsinkomst ska kunna få VAB om de vårdar någons sjuka barn. Just far- och morföräldrar är väl ganska ofta pensionärer och då kan dryga ut kassan genom att passa sjuka barnbarn till nytta och glädje för alla, kanske.

Det borde ju betyda att tex hemmafruar (utan arbete och egen inkomst) kan få ersättning för att vårda sina sjuka barn. Lite fascinerande.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Hade jag också som liten och inte har jag tagit nån skada.
Mina föräldrar är inga karriärister utan helt vanliga arbetare men
då jag var sjuk en hel del som liten höll det inte ekonomiskt
att de var hemma med mig jämt.

Detta var under 80-talet, vet inte när det försvann?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Tänk så sjuka deras barn kommer att bli framöver. ;)

Jamen då måste politikerna ju nådd sin poäng även där då! Då kommer ju dessa kvinnor att tjäna på att vara hemma med sjuka barn likafullt som de arbetande tjänar på att jobba istället för att vara hemma...:idea:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 898
Senast: manda
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp