Misstänker kotledsinflammation.

_Runaway_

Trådstartare
Suck, veterinären MISSTÄNKER kotledsinfl. nu. Pållen var marginellt halt i två veckor förut. Vet. kom ut, efter att hovslagare hade klämt på hoven utan skor och uteslutit hovböld. Vet. hade tidigare skrivit ut Finadyne i fem dagar för att han inte kunde komma direkt. Såg ingen hälta när han var här, varken på rakt eller böjt spår, skritt eller trav. Förlänger Finadyne-kuren fem dagar. Värmen på insidan av och ovanför hoven försvinner, och jag rider igång försiktigt :crazy: . Nu, en vecka efter igångsättning, känner jag värmen i hoven igen. Blir orolig direkt, eftersom det inte är en unghäst jag har (18år). Pappa ringer vet. som direkt sa att det kunde vara kotledsinflammation. NEJ, det FÅR INTE! Värsta tänkbara typ... :(

Nu vill jag höra era erfarenheter om kotledsinflammationer! Hur ridbar kan hästen bli? Hur lång vila? Allt!

Sv: Misstänker kotledsinflammation.

Jag har själv en mycket dålig erfarenhet av kotledsinflamation (och knäledsinflammation)... Min ponny fick först stå 6mån och blev sedan bra, men efter ett år så började h-vetet igen och han fick pålagringar och blev utdömd, han blev bara 7år :cry:

Men det behöver förståss inte bli så olyckligt...

Min nuvarande häst har haft knäledinflammation två gånger, hon är 17år och har varit aktiv hopphäst i 11år... hon har bara behövt en behandlig och därefter 1mån vila och sedan helt bra igen, detta har dock inte varit under den tiden jag haft henne. Hon tävlar fortfarande aktivt och tanken är att hon kommer få fortsätta tävla i 2-3år till...

En ridskolehäst fick kotledsinflamation på ridskolan där min första ponnyn stod, den hästen fick vila i ca 2mån med sammanlagt 1 behandlingar, sedan blev hon helt bra.

en kompis ponny fick vila i 6mån men blev sedan helt återställd och tävlar nu i dressyr...

en annan kompis ponny fick kotledsinflamation och pålagringar och användes fram tills nu som promenadhäst, just nu vilar ponnyn pga fång...

Jag kan trösta dig med att om hästen är 18år gammal och inte haft problem tidigare så tror jag prognosen är ganska god... Men rätt och regelbunden träning så kommer han med största sannorlikhet bara han blir frisk först att kunna vara en utormodentlig ridhäst i några år till...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 757
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 136
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • *Ulvlek* Melodifestivalen goes Byhåla!
  • Appar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka