Missljud vid andning i arbete

MaggieTheLamb

Trådstartare
Nyfiken på hur ni spekulerar.

Hästen får som en tung, snarkande andning när han andas in. Kommer så fort man börjar kräva mer av honom än skritt (dvs trav och ännu mer om man galopperar). Är påväg till god kondition och flåsar högre en kort, kort stund efter man saktat av. Sen tillbaka till normal andning utan några missljud. Travponny ska väl tilläggas.

Något problem med att struplocket täpper till lite eller lägger sig på/snor ihop sig med mjuka gommen? Aldrig haft häst med ett sådant problem innan så är nyfiken.

Tack på förhand!

MaggieThelamb

Ja eller för långt/stort gomsegel, i varje fall kvittar orsaken du ska självklart åka till klinik och få en diagnos för åtgärd.

Jo självklart, men mest nyfiken på vad folket har att säga här :)
Med all respekt, det hjälper inte din häst. Det problem den har i sina luftvägar ger begränsningar, det innebär att all träning ger motstånd på samtliga plan. Du kan testa själv för att försöka förstå vad din häst upplever. Ta dig en joggingtur, du behöver inte göra det i ett snabbt tempo, ta med dig ett sugrör och andas igenom. Då förstår du vad din häst upplever.
Ledsen om tonen blev lite skarp, men det är jättejobbigt för din häst.

Självklart gör det inte det, men tills jag kommit iväg med honom till veterinär så skadar det åtminstone inte mer att fråga vad ni säger här.

Ok! Mest av logisk undran och för allmänbildnings skull, luftvägsinflammation eller för den delen bronkit, borde det inte höras på honom också om han är i hagen och inte jobbad med? Eller om det bara kan göra sig till känna när han jobbar?

Ok! Mest av logisk undran och för allmänbildnings skull, luftvägsinflammation eller för den delen bronkit, borde det inte höras på honom också om han är i hagen och inte jobbad med? Eller om det bara kan göra sig till känna när han jobbar?
Nej, det hör du mest under arbete och ibland inte alls. Bronkit hos häst beror ofta på dålig stallmiljö; mögel eller damm.

Det låter väl lite som struppipning tycker jag? Det är förlamning i stämbanden som leder till missljud och påverkar prestationen. Går att operera. Sök här på forumet så är det flera som skrivit mer djupgående om det. (Däribland jag som opererade mitt halvblod i höstas)

Aha, se där.
Ja precis, ang bronkit. Risken för det tror jag ändå är rätt liten eftersom han går på lösdrift nu och med höbal som är placerad utomhus. Och han har stått på välventilerat stall med lång utevistelse hos fodervärd fram till i månadsskiftet januari/februari.

Sporthorse: Aha, se där.
Ja precis, ang bronkit. Risken för det tror jag ändå är rätt liten eftersom han går på lösdrift nu och med höbal som är placerad utomhus. Och han har stått på välventilerat stall med lång utevistelse hos fodervärd fram till i månadsskiftet januari/februari.

Aha, se där.
Okej, ja då kanske det inte är så troligt. Men man måste gå ner i lungorna för att se ifall det finns slem där eller inte. Men kanske inte är det första du ska misstänka om han stått ute. Det är inte så jättevanligt heller.

Bronkit visar sig även om hästen inte är i arbete, men spekulationerna kommer med stor sannolikhet att bli fler. Ser inte att det gynnar din häst, utan mer att du så snabbt som möjligt kommer i kontakt med klinik för utredning.

Okej, ja då kanske det inte är så troligt. Men man måste gå ner i lungorna för att se ifall det finns slem där eller inte. Men kanske inte är det första du ska misstänka om han stått ute. Det är inte så jättevanligt heller.

Jo det är sant! Låter inte heller som att det är slem. Men ska kollas upp!

Bronkit visar sig även om hästen inte är i arbete, men spekulationerna kommer med stor sannolikhet att bli fler. Ser inte att det gynnar din häst, utan mer att du så snabbt som möjligt kommer i kontakt med klinik för utredning.

Då borde det ju iaf inte vara det.
Naturligtvis.

Min ponny har en missbildad luftstrupe, hon har väldigt få broskringar vilket innebär att luftstrupen snörps ihop när hon anstränger sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Miikan89
·
Distans Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur. Jag har (för första...
Svar
14
· Visningar
2 260
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama