Misskött sto som ska föla. Hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Jag har tagit hand om en vanskött liten ponny, nu till sommaren tre år. Enligt lite efterforskningar så är hon korsning Shetland/Welsh och är nånstans mellan 105 och 110 cm. Hon har hos förra ägaren blivit betäckt med deras icke godkända shettishingst och beräknas föla i juli månad.

Nu till mina frågor. kan det verkligen vara så att hon är korsning shettis/Welsh? (hon verkar lite liten tycker jag)... :confused: :confused:

Då jag inte haft fölande sto hemma innan utan enbart befattat mig med hästar av det "manliga" :o könet så är jag nu lite fundersam.
Ska jag låta veterinär undersöka om hon verkligen ÄR dräktig eller ej, eller ger sig det så småningom nu i sommar. Alltså att först när jag märker att hon är dräktig kan jag i så fall välja att anlita veterinären?

Vad jag också undrar över är om jag kan låta registrera mamman på något sätt och om jag på något annat skumt sätt skulle kunna få fölet registrerat som Shetland? Gör det någon skillnad (för fölets skull) att jag vet vem dennes pappa är?

Hur går jag till väga när fölet är fött? Vem kontaktar jag för registrering? Alternativt Id märkning? Jag vet liksom inte alls hur det fungerar, utan hoppas på er hjälp här.

Alternativet va att låta detta stackars sto stå kvar hos sin förra ägare som både misskötte och misshandlade henne, och då kändes mina kunskaper (eller avsaknaden av dom) ringa jämförelsevis med hennes lidande där.

Så snälla hjälp mig ni som kan!
Mvh Camilla

Jag hade kontaktat min veterinär,så att han eller hon hade fått undersörk det lila stoet.
Jag har också tagit hand om ett ungt sto från en hästhandlare en gång som också var misskött och dräktig..... :(
Men med rätt mat och en massa kärlek och lite motion så gick allt bra....fölet kom ut i tid och det var inga problem med fölningen!
Jag önskar dig lycka till med den lilla ponnyn!!!!! :)

Tycker också du ska kontakta veterinär, för att vara på den säkra sidan.

Lycka till med ponnyn

Jag tycker att du skall låta veterinär undersöka hästen. Om stoet är dräktigt krävs annan foderstat än om hon inte är det, speciellt mot slutet av dräktigheten och det är inte alltid självklart att det syns tydligt "på utsidan" att hästen är dräktig.

Hästen är fortfarande ung och kan växa mer + att hon inte haft det lätt i livet. Vidare kan welsh (mountain) vara ganska små, nedåt 110 cm och rimligtvis finns det små welsh, sekt. B också. Ponnyns storlek motsäget på intet sätt härstamningen.

Alla hästar kan registreras och på korsningshästar har jag för mig att det är den rasförening fadern tillhör som man skall vända sig till. Beträffande ponnyer med okänd härstamning vet jag inte, men gissar på ASPR. Men hur skall du kunna registera en shetland/welsh som shetland? :confused: Det är helt omöjligt! Eftersom hingsten inte är godkänd så hade du inte fått en stamboksberättigad avkomma ens om modern varit ren shetland.

Det finns många här som har direktinfo hur registreringen funkar, så det lämnar jag därhän.

Alla har ju haft sitt första föl någon gång! Själv har jag hittills bara haft ett och visst var det mycket man kände sig osäker på då, men genom att läsa böcker och fråga erfarna uppfödare till råds fick jag mycket hjälp. Det viktigaste nu tycker jag är att du tar ut veterinären och kollar om stoet verkligen är dräktigt + kollar allmänt hälsotillstånd, diskuterar foderstat och avmaskningskurer. Det kan också vara bra att kolla andra parasiter. Löss är inte ovanligt på långpälsade hästar vintertid och de sätter ner allmäntillståndet.

När veterinären väl varit ute så gör förslagsvis ett inlägg på "foder" så kommer du säkert att få hjälp med foderstat.

Lycka till!

Anneli

Det viktigaste är väl att få det konstaterat om hon ÄR dräktig, ring veterinären omgående & ta blodprover för att även kolla allmäntillståndet!

Skicka också in ett träckprov för att kolla maskförekomst, en vanskött häst är säkert inte ordentligt avmaskad, och detta är ju en unghäst dessutom :(

Hur är förresten hästen vanskött??? Varför inte anmäla uppfödaren/ägaren om det kan påvisas djurplågeri, det skulle jag ha gjort :mad:

Dina andra frågor är helt oviktiga i nuläget.. tycker jag :smirk:

Stort 'Lycka till'!!!

Börja med att ta ut en veterinär och dräktighetsundersök stoet. Det är inte säkert att hon är dräktig trots att hon är betäckt (jag har bara två dräktiga ston hemma trots fyra betäckta).

Du kan regga både stoet och fölet (om det kommer något) hos ASRP dock INTE som ridponny utan som korsning. Det går INTE att "göra" en shettis.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Tualma
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 945
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar