Misskött häst - får ej flyttas?

Lycanthrope

Trådstartare
Om en häst är misskött och inte får lämna stallet förrän den är i bra skick ,vad händer om den flyttas ändå?
Om den inte är plågad eller så, utan bara ganska smal, men inget mer.

Sv: Misskött häst - får ej flyttas?

Om en häst är misskött och inte får lämna stallet förrän den är i bra skick ,vad händer om den flyttas ändå?
Om den inte är plågad eller så, utan bara ganska smal, men inget mer.

Saken är väl inte den att den blir jättesjuk och far ännu mer illa om den flyttas, utan det är väl mer risken. Den kan bli mkt sämre, sjukare, rubbad i den psykiska balansen osv.

Men om det faktiskt är så att den skulle må bättre av att flytta?
Då den skulle få hamna hos sin ägare igen.
Det handlar inte om en mycket dålig häst, utan bara väldigt smal.

Är det vet som har sagt att den inte får flyttas?
Eller var får du det ifrån?

Jag vet inte hela historien eller hur allt ligger till.

Men det är en smal häst och grannar har klagat lite, fast hästen ser pigg och glad ut, men har väl tappat vikt nu vid våren när päls tappas och det vart svårt att få tag på bra hö.
Det hade vart några och kikat på den, vet inte om det är jordbruksverket eller hur det ligger till. Ngn advokat hade sagt till stallägaren att den inte fick flyttas lr ngt sådant förrän den var i gott skick. Men det är tydligen stallägaren som ska anse när den är det, och hon kan inte så mkt om hästar, särskilt efter ett så löjligt påstående som att hästen borde få mer kraftfoder istället för att öka på med bra hö..

Undrar bara vad som kan hända om hästens ägare vill hämta den?
Den skulle ju få det bättre där eftersom nuvarande har lite problem med livet.

Det hela låter väldigt konstigt. Om det är en advokat som säger att hästen inte får flytta så lär det nog mer hänga ihop med att det finns obetalda skulder än att hästen är i dåligt hull. Samma sak om det är stallägaren som ska bestämma när den får flytta så handlar det nog mer om pengar än skicket på hästen.
Jordbruksverket åker inte ut och tittar på magra hästar. Det kommunens djurskyddsinspektörer och de gör det ibland ihop med distriktsveterinärerna som då även är representanter för Jordbruksverket.
Den enda som borde kunna säga att en häst inte får flytta för att den är i dåligt skick borde vara en veterinär och då bör hästen vara i väldigt dåligt skick så pass att den skulle fara illa av en transport. Inte för att den är mager.

Det låter ganska konstigt att hästen inte skulle få flyttas av den anledningen att den är lite mager...

Det måste ligga något annat bakom, t.ex. obetalda skulder, kontrakt som inte följts osv.

Det hela låter väldigt konstigt. Om det är en advokat som säger att hästen inte får flytta så lär det nog mer hänga ihop med att det finns obetalda skulder än att hästen är i dåligt hull. Samma sak om det är stallägaren som ska bestämma när den får flytta så handlar det nog mer om pengar än skicket på hästen.
Tror också att det verkar vara på det viset

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar